تجدید قوای مجلس برای مبارزه با فساد

همزمان با برگزاری مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی که دیروز با حضور رئیس مجلس و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور انجام شد، لاریجانی در نامه‌ای به دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، چهار نفر از نمایندگان مجلس را برای عضویت در این ستاد معرفی کرد.
کد خبر: ۹۲۵۵۷۹

به گزارش فارس، مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز، عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده آمل، عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه و شهباز حسن‌پور نماینده سیرجان چهار نماینده‌ای هستند که از سوی رئیس مجلس برای عضویت در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی معرفی شده‌اند. همچنین در جلسه دیروز معارفه رئیس جدید دیوان محاسبات، بر عزم جدی مجلس برای نظارت و جلوگیری از بروز مفاسد اقتصادی تاکید شد و سخنرانان، راه‌های مقابله جدی‌تر با فساد اقتصادی را بررسی کردند.

گزارش تخلف مدیران بعد از دوره مدیریت، بی‌فایده است

رئیس مجلس در سخنرانی خود در این مراسم با تاکید بر ضرورت برخورد جدی دیوان محاسبات با متخلفان گفت‌: گزارش تخلف مدیران بعد از دوره مدیریت، بی‌فایده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی اظهار کرد: چه خاصیتی بر گزارش تخلف مدیران پس از اتمام مسئولیت مترتب است؟ گزارش تخلف زمانی خاصیت دارد که مدیر متخلف بر منصب قرار دارد و پس از آن فقط به درد قوه قضاییه می‌خورد لذا دیوان محاسبات باید به دنبال پیشگیری از جرم باشد، نه فقط متخلف‌گیری. وی دیوان محاسبات را یک نهاد مورد اعتماد در زمینه رسیدگی به حساب‌های مالی دانست و تاکید کرد: دیوان باید این ویژگی را در خود نگه دارد و توسعه دهد.

لاریجانی با بیان این‌که هدف از تمامی این اقدامات توسعه کشور است، اظهار کرد: ما نمی‌خواهیم دیوان محاسبات مانع توسعه کشور باشد زیرا سرعت توسعه در کشور ما کم است لذا این دیوان نباید سیاست ترمزگونه داشته باشد بلکه باید با متخلفان شجاعانه برخورد کند، اما شجاعت را از مدیران نگیرید زیرا در آن زمان ترقی و توسعه در کشور رخ نمی‌دهد.

دیوان محاسبات، ترمز مدیران اجرایی نخواهد بود

عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات هم در حاشیه مراسم در جمع خبرنگاران گفت: کار اصلی دیوان محاسبات حرکت در جهت توسعه کشور است پس نباید ترمز کارهای اجرایی شود.

به گزارش ایرنا، وی همچنین با اشاره به اظهارات رئیس قبلی دیوان محاسبات که نبود سخنگو در دیوان را یکی از نواقص در دوره گذشته دانسته بود، افزود: احتمالا نقش سخنگویی دیوان محاسبات را خودم به عهده بگیرم البته باید فضا را بررسی کرد.

امین‌حسین رحیمی، رئیس پیشین دیوان محاسبات در مراسم دیروز با بیان این‌که در چهار سال گذشته پرونده و احکامی در دیوان محاسبات تشکیل و صادر شده که طی سال‌های گذشته بی‌نظیر بوده است، گفته بود: متاسفانه بنده ملاحظاتی داشتم که نباید با رسانه‌ای کردن این احکام، کام مردم را تلخ کرد ولی امروز به این نتیجه رسیده‌ام که کار اشتباهی بوده است.

وی به عادل آذر، رئیس جدید دیوان محاسبات پیشنهاد کرد که برای این دیوان سخنگو انتخاب کند تا مردم از احکام آن باخبر شوند. رحیمی افزود: تمامی برخوردها با متخلفان باید رسانه‌ای شده و اطلاع‌رسانی شود اما متاسفانه این کار طی سال‌های گذشته انجام نمی‌شد.

رئیس پیشین دیوان محاسبات یادآور شد: در این زمینه انتقادی از طرف برخی نمایندگان و مسئولان به دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور شده که غیرمنصفانه است و باید بگویم 25 پرونده در روزهای اخیر و پس از افشای فیش‌های حقوق‌های نامتعارف تشکیل و پرونده آنها پس از تنظیم دادخواست از سوی دادستان دیوان در هیات‌های مستشاری، در حال رسیدگی و صدور رای است. رحیمی با بیان این‌که در پرونده فیش‌های حقوقی فساد زیادی رخ نداده است، گفت: بسیاری اقدامات در موضوع فیش‌های حقوقی قانونی انجام شده و تعداد بسیار کمی از این افراد از قانون سوءاستفاده کرده‌اند اما باید درباره رشوه‌گیری در ادارات که بسیار زیاد است نیز فکری کرد.

اصلاح سیستم، به جای برخورد‌های موضوعی

در همین حال داوود محمدی، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این‌که این‌که اقدامات در مورد مبارزه با مفاسد اقتصادی هر چند خوب بوده اما کافی نیست، تصریح کرد: باید جدیت به خرج داد تا زمینه‌های لغزش از بین برود و به جای مبارزه با معلول‌ها، مبارزه با علت‌ها در دستور کار قرار گیرد.

رئیس کمیسیون نظارتی اصل 90، یکی از اقدامات کارآمد در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری را حرکت به سمت دولت الکترونیک دانست و خاطرنشان کرد: شفافیت در عملکرد دستگاه‌ها فساد را ریشه‌کن می‌کند.وی در مورد عملکرد ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز افزود: به جای برخوردهای موضوعی باید به بررسی ساختارها و اصلاح سیستم پرداخت تا زمینه‌های فساد از بین برود.

پروانه مافی، نماینده تهران و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی هم با اشاره به نقش دیوان محاسبات در مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: دیوان مغز و دست نظارتی نمایندگان است و باید فعالیت این نهاد نظارتی برای مبارزه بیشتر با فساد، ابعاد گسترده‌تری پیدا کند. عضو فراکسیون امید مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید بر این‌که به اندازه کافی قانون و مقررات برای مبارزه با مفاسد اقتصادی وجود دارد، افزود: سازوکار قانونی در اختیار نهادهای نظارتی قرار دارد، مهم این است که از قوانین بخوبی استفاده و در عرصه اجرا و مبارزه با مفاسد اقتصادی به‌کار گرفته شود.

مفاسد اقتصادی، مردم را به مدیران بدبین می‌کند

سیدناصر موسوی لارگانی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی هم با بیان این‌که یکی از مشکلات جدی کشور در چند سال اخیر پدیده‌ای به اسم مفسده اقتصادی است، گفت: این مفسده، متاسفانه جایگاه مدیران را در میان مردم تنزل داده و مردم را به مدیران بدبین می‌کند، لذا برای جلب حمایت آحاد ملت، باید عزم راسخ و جدی در مبارزه با مفاسد اقتصادی وجود داشته باشد.

نماینده فلاورجان افزود: وقتی جلسات ستادمبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل نشود و در حد حرف باقی بماند افراد برای خود حاشیه امنی قرار می‌دهند و از این فرصت برای سوءاستفاده‌های اقتصادی بهره می‌گیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها