آتش‌سوزی پشت آتش‌سوزی؛ و هوایی که گرم و گرم‌تر می‌شود و نگرانی از شعله‌ورتر شدن شاخ و برگ درختان جنگلی و برجای ماندن تلی از خاکستر به جای سرسبزی و آبادانی را بیشتر می‌کند؛ این حکایت این روزهای عرصه‌های طبیعی کشورمان است که از چندی پیش و با گرم شدن هوا آغاز شده و گویی در حال شدت گرفتن است، به طوری که این روزها از میان هر چند خبر، یکی به آتش گرفتن یک نقطه جنگلی و مرتعی برمی‌گردد؛ اخباری که تلخ و نگران‌کننده است و ضرورت اجرای اقدامات پیشگیرانه توسط مسئولان مربوط را بیشتر می‌کند.
کد خبر: ۹۲۵۴۶۴
آتش‌سوزی عمدی امان جنگل‌ها را برید

به گزارش جام‌جم، سریال دنباله‌دار آتش‌سوزی در مناطق جنگلی و مرتعی چندی است که آغاز شده و هر روز خبر حضور مردم و نیروهای سازمانی برای اطفای حریق و البته با دست خالی و کمترین امکانات از یک گوشه کشور به گوش می‌رسد. در این میان مسئولان مربوط در سازمان جنگل‌ها و مراتع و سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار می‌دارند که باوجود امکانات اندک و قطره‌چکانی، تمام تلاش خود را در سال‌های اخیر برای کاهش کمی و کیفی بروز حریق در این مناطق به کار بسته‌اند. با این حال وقتی در بیشتر آتش‌سوزی ها پای عمل سهوی یا عمدی انسان در میان است، اثر اقدامات کمتر می‌شود.

سهم بالای آتش‌سوزی‌های عمدی

ناصر اسفندی، معاون یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری در این باره به جام‌جم می‌گوید: متاسفانه 95 درصد آتش‌سوزی‌ها توسط عوامل انسانی و به طور سهوی و عمدی صورت می‌گیرد که آتش‌سوزی‌های عمدی با انگیزه‌هایی همچون اختلافات قومی قبیله‌ای، نارضایتی از برخی پروژه‌های عمرانی، تصرف اراضی و آتش زدن کاه و کلش مزارع (که گاه دامن آن مراتع و جنگل‌ها را می‌گیرد)، صورت می‌گیرد و آتش‌سوزی‌های سهوی هم با بی‌احتیاطی برخی گردشگران و چوپانان و جوامع محلی رخ می‌دهد.

اگر مردم‌نهادها نبودند....

با این حال یکی از مهم‌ترین عوامل بروز و افزایش خسارات آتش‌سوزی‌ها، کمبود و نقص امکانات است. مانند ماجرای آتش گرفتن اراضی پاسارگاد استان فارس که به‌دلیل ناهماهنگی در اعزام به موقع هواپیمای آبپاش خسارات زیادی را به عرصه‌های طبیعی تحمیل کرد والبته پس از آن به مانند نوشدارو پس از مرگ سهراب، فارس مالک هواپیمای آبپاش شد.

اما به این قاعده که همواره درمان از آسمان می‌رسد، باز هم این مردم و انجمن‌های مردم‌نهاد بودند که با حضور بموقع خود در صحنه نقص عملکرد دستگاه‌های مختلف را لاپوشانی کردند.

به طوری که فعال شدن گروه‌های مردم‌نهاد در زمینه جلوگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها در سال جاری تاثیر بسزایی در اطفای بموقع حریق‌ها داشته است. اما متاسفانه تمام اقدام و تلاش تمام گروه‌های رسمی و غیررسمی تاکنون نتوانسته موجب کاهش آمار کمی حریق‌ها شود و این یعنی هرکسی با هر انگیزه‌ای، سهوی یا عمدی آتشی در مرتع و یا جنگلی انداخته، همچنان به کار ناپسند خود ادامه می‌دهد و اینجاست که لزوم آموزش و فرهنگسازی در این زمینه بیشتر و جدی‌تر می‌شود.

لطف شبکه‌های اجتماعی

علی تیموری، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در این باره به نکته جالبی اشاره کرده و معتقد است که به لطف اطلاع‌رسانی شبکه‌های اجتماعی اکنون جامعه نسبت به آتش‌سوزی جنگل‌ها حساس‌تر شده و فرهنگسازی نیز با سهولت و در زمان کمتری انجام می‌شود.

ناصر اسفندی، معاون یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری نیز در این خصوص می‌گوید که باتوجه به امکانات و اعتبارات قطره‌چکانی موجود تاکنون آموزش‌های تئوری و میدانی متعددی برای اعضای شورا و دهیار روستاها برگزار کرده‌اند و همکاری تنگاتنگی با گروه‌های مردم‌نهاد، ائمه جماعت روستاها و شهرستان‌ها، صدا و سیماهای استانی و رسانه‌های محلی داشته‌اند تا بتوانند از طریق آنها مردم را نسبت به پیامدهای تلخ آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی و ضرورت دقت برای جلوگیری از رخ‌دادن این‌گونه حریق‌ها آگاه سازند.

مجازات‌هایی که اعمال نمی‌شد

علاوه بر بحث فرهنگسازی، آنچه می‌تواند موجب کاهش آتش گرفتن عرصه‌های طبیعی شود، اعمال مجازات‌های بازدارنده است. اسفندی معتقد است جرایم خوبی در این زمینه وضع شده و اگر همین جرایم اجرایی شود، می‌تواند بازدارنده باشد. تیموری نیز معتقد است مجازات‌های قانونی وضع شده که شامل حبس از 91 روز تا سه سال برای حریق‌های سهوی و 2 تا 5 سال برای آتش‌سوزی‌های عمدی است، تاکنون چندان جدی گرفته نمی‌شد، اما از امسال تمام سازمان‌های مسئول و همچنین نیروی انتظامی و قضات به این موضوع حساس شده و مصمم به اجرای این جرایم هستند.

افزایش آتش سوزی جنگل‌ها ومراتع در 1/5 ماه اخیر

هکتار

تاریخ

منطقه

هزار هکتار

22 خرداد

پاسارگاد

10هکتار

22 خرداد

پارک ملی بمو

88 هکتار

29 تیرماه

فریدونشهر اصفهان

10 هکتار

28 تیر

بزداغی مانه و سملقان خراسان شمالی

10 هکتار

27 تیر

بافق استان کرمان

6 هکتار

26 تیر

استان مرکزی

29 هکتار

22 تیر

جنگلهای پلدختر

30 هکتار

19 تیر

کهگیلویه و بویراحمد

100 هکتار

18 تیر

مراتع زنجان

150 هکتار

29 تیرماه

گیلانغرب کرمانشاه

35 هکتار

2 مرداد

چگنی لرستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها