ترامپ از کلینتون پیشی گرفت

افزایش محبوبیت تاجر نیویورکی

توماس فریدمن، روزنامه‌نگار سرشناس آمریکایی چند روز پیش در مقاله‌ای در روزنامه ‌نیویورک‌تایمز به نام «سلطان و ترامپ» به مقایسه رفتارهای مشابه رجب طیب اردوغان در ترکیه و دونالد ترامپ در آمریکا پرداخت.
کد خبر: ۹۲۴۳۱۳

فریدمن در بخشی از مقاله خود به سخنان چند ماه پیش جب بوش اشاره کرد که گفته بود: «ترامپ رئیس‌جمهوری هرج و مرج طلب خواهد بود همان‌طور که در زمان نامزدیش این‌طور است».

فریدمن همچنین اظهار داشت که در صورت ورود ترامپ به کاخ سفید، آمریکایی‌ها به‌طور مرتب در خیابان‌ها خواهند بود زیرا نمی‌خواهند از کسی پیروی کنند که براحتی دروغ می‌گوید و با استفاده از تئوری توطئه و هراس‌افکنی درباره آینده و دیگران برای خود حامی جمع می‌کند. نگاهی به سخنان چند روز گذشته ترامپ در مصاحبه با روزنامه نیویورک‌تایمز و همچنین سخنرانی‌‌اش در مراسم حزب جمهوری‌خواه در پنجشنبه شب نشان داد که آمریکایی‌ها تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری، روزهای پرتلاطمی را به چشم خواهند دید.

دوباره علیه مهاجران

پنجشنبه شب و در پایان کنوانسیون حزب جمهوری‌خواه، ترامپ در نطقی، بار دیگر مسائل و موضوعاتی جنجالی را مطرح کرد. ترامپ در سخنانش در مجمع حزب گفت: حدود 180 هزار مهاجر غیرقانونی با پرونده‌های جنایی داریم. به این افراد دستور داده شده که از کشور خارج شوند، اما آزادانه می‌چرخند و آرامش شهروندان را تهدید می‌کنند. این سخنان به سرعت روز گذشته با واکنش گروه‌های مختلف روبه‌رو شد. در همین راستا، فرانک شَری، مدیر اجرایی بنیاد آوای آمریکا و یکی از کنشگران اجتماعی در عرصه مهاجرت گفت: او کارزارش را پارسال با این ادعا شروع کرد که مکزیکی‌ها تجاوزکار جنسی هستند. حالا کارزار رسمی انتخاباتی‌اش را با این ادعا آغاز می‌کند که مهاجران غیرقانونی، آدمکش هستند.

آلیدا گارسیا نیز که سال 2012 در ستاد انتخاباتی اوباما بود و سال‌هاست برای یکپارچگی لاتین‌تباران و مهاجران می‌کوشد، بر این باور است که ترامپ جای شک نگذاشته که می‌خواهد با مهاجران به شیوه پلیسی برخورد کند.

انتقاد از میراث کلینتون

همان‌طور که انتظار می‌رفت، بخش زیادی از این سخنرانی طولانی انتقاد و حمله شدید به هیلاری کلینتون بود. ترامپ بار دیگر رقیب دموکرات خود را عامل شکل‌گیری گروه تروریستی داعش دانست و از وی به‌خاطر پذیرش هزاران پناهجوی سوری انتقاد کرد.

ترامپ افزود: با وجود 15 سال جنگ در خارومیانه که به قیمت تریلیون‌ها دلار و جان هزاران نفر تمام شد، اوضاع از قبل بدتر شده است. وی تصریح کرد: مرگ، نابودی، تروریسم و ضعف میراث هیلاری کلینتون است. انتقاد او از کلینتون نیز به سرعت از سوی کمپین انتخابانی این نامزد دموکرات پاسخ داده شد.

در همین زمینه، جان پودستا، رئیس ستاد انتخاباتی کلینتون اظهار کرد: ترامپ یک تصویر سیاه از آمریکا که روبه افول است را نشان داد و او به‌ لحاظ ثبات رفتاری برای آمریکا مناسب نیست.

البته این اظهارات و واکنش‌ها تنها محدود به کنوانسیون پنجشنبه شب نبود. ترامپ چهارشنبه در مصاحبه با روزنامه نیویورک‌تایمز در پاسخ به سوالی در مورد نگرانی کشورهای عضو ناتو در حوزه بالتیک از اقدام نظامی روسیه، گفت که اگر روسیه به آنها حمله کند، قبل از پاسخ به درخواست کمک از سوی آنها این موضوع را بررسی خواهد کرد که آیا آنها به تمامی تعهدات خود نسبت به آمریکا عمل کرده‌اند یا نه. وی گفت: تنها اگر چنین کرده باشند، جواب ما مثبت خواهد بود. به‌دنبال این اظهارات، جاش ارنست، سخنگوی کاخ‌سفید گفته که تعهد آمریکا به پیمان ناتو عهدی «آهنین» است.

غایبان بزرگ؛ پایان اتحاد حزبی

به عقیده تحلیلگران، این کنوانسیون چهار روزه نشان داد که تلاش رهبران جمهوری‌خواه برای ایجاد اتحاد بر سر نامزدی دونالد ترامپ با شکست مواجه شده است. موید این مطلب این بود که شخصیت‌های برجسته این حزب از جمله میت رامنی نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2012 و خانواده بوش در آن غایب بودند.

یکی دیگر از نشانه‌های شکاف در این حزب، سخنرانی تد کروز پیش از ترامپ بود. او که در مبارزات انتخاباتی یکی از رقبای اصلی ترامپ به‌حساب می‌آمد، در سخنانی دو پهلو در حالی که از مردم آمریکا می‌خواست در روز هشت نوامبر (تاریخ برگزاری انتخابات) به صحنه بیایند، از آنها خواست به هنگام رای دادن به ندای وجدان خود گوش داده و کسانی را انتخاب کنند که ضمن وفاداری به قانون اساسی از حق آزادی مردم نیز دفاع کنند.

به گفته کارشناسان، دعوت کروز از مردم به پیروی از ندای وجدانشان به منزله سر دادن فریاد «هرگز به جنبش ترامپ رای ندهید »بود.

در همین زمینه دانیل پایپس یکی از دوآتشه‌ترین جمهوریخواه‌ها دیشب از کناره‌گیری خود از حزب خبر داد. مکث بوت، دیگر جمهوریخواه نیز می‌گوید: ترامپ همه تعهدات آمریکا را مانند دستمال کاغذی مصرف شده بیرون خواهد انداخت.

دستگیری ملوان‌ها توسط سپاه تحقیر آمریکا بود

دونالد ترامپ، که مانند دیگر جمهوریخواهان از منتقدان توافق هسته‌ای دولت باراک اوباما به عنوان طرف اصلی گفت‌وگوهای گروه 1+5 با ایران بوده است، در اظهارات پنجشنبه شب خود این توافق را یکی از «بدترین توافق‌»هایی دانست که تا به حال در تاریخ آمریکا به دست آمده است. نامزد حزب جمهوریخواه در ادامه با اشاره به تحقیر بین‌المللی آمریکا در جریان دستگیری ملوان‌های آمریکایی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: «همه ما تصاویر ملوان‌های اسیر شده‌مان را به یاد می‌آوریم که جلوی ایرانی‌ها، در حالی که لوله اسلحه به سمت آنها گرفته شده بود، زانو زده بودند. این فقط کمی بعد از توافق هسته‌ای با ایران بود؛ توافقی که 150 میلیارد دلار را به ایران بازگرداند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها