دانش روز

کلسترول مغز را پیر می‌کند

مطالعات جدید نشان می‌دهد کلسترول بد در بروز زوال عقل و پیری مغز زودرس موثر است.
کد خبر: ۹۲۴۲۸۸

به گزارش ایرنا، وجود کلسترول برای حفظ غشای سلول و عملکرد طبیعی بدن ضروری است.
30 درصد غشای سلول
‌های انسان از کلسترول تشکیل شده است. کلسترول نمی‌تواند درون خون حل شود؛ بلکه لیپو پروتئینی است که از طریق خون به نقاط مورد نیاز بدن انتقال می‌یابد. دو نوع ‌لیپوپروتئین وجود دارد که با نام‌های لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و لیپوپروتئین با چگالی زیاد (HDL) شناخته می‌شوند LDL همان پروتئینی است که به عنوان پروتئین بد شناخته می‌شود. این کلسترول سبب ایجاد پلاک و مسدود شدن سرخرگ‌ها می‌شود و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. کلسترول خوب (HDL) به کلسترول بد کمک می‌کند تا برای تجزیه به سمت کبد هدایت شود.مطالعات محققان دانشگاه لیدن در هلند نشان می‌دهد نوسانات کلسترول سبب کاهش فشار خون مغز می‌شود و در بروز زوال عقل و پیری زودرس مغز نقش دارد.

نسل جدید کلاه‌های خلبانی

خلبان‌های هواپیماهای جنگنده هنگام شب مجبور به استفاده از دوربین‌های دید در شب با وزن بسیار سنگین هستند. پس از مدت‌ها تحقیق،بی ای‌ئی سیستمز در نمایشگاه فناوری نظامی آلمان از نسل جدید کلاه‌هایی رونمایی کرده که نیاز به این دوربین‌ها را از بین می‌برد. به گزارش خبرآنلاین، دوربین‌های دید در شب در طولانی‌مدت حتی باعث گردن‌ دردهای مزمن در خلبان‌ها می‌شود. کلاه جدید موسوم به استرایکر2 (Striker II)، دارای یک دوربین دید در شب است که تصویر آن روی نمایشگر رزولوشن ـ بالای ویزور کلاه انداخته می‌شود و خلبان می‌تواند دید خوبی از محیط تاریک به‌دست ‌آورد. این کلاه نمایشگر سرعت،‌ تسلیحات و هدف‌ها نیز است. به جای عینک دید در شب سامانه جدید دارای دوربین دید دیجیتالی در شب است. سیستم رهگیری آن نیز تاخیر در تعیین مکان نگاه کردن خلبان را از بین برده است و در نتیجه سامانه رهگیری هدف با دقت و آگاهی موقعیت کارایی بالا در حین ماموریت دارد.

ذخیره تمام کتاب‌های جهان در یک تمبر ‌

محققان هلندی، شیوهای ابداع کردهاند که می‌توان به صورت اتم به اتم داده‌ها را ذخیرهسازی کرد.

به گزارش مهر، محققان دانشگاه فناوری‌دلفت هلند، فناوری‌ای را برای ذخیرهسازی اطلاعات ابداع کردهاند که می‌توان 2/5 میلیون ترابایت اطلاعات را روی یک ورق مسی ذخیرهسازی کرد.در این شیوهتقریبا محدودیتی برای ذخیرهسازی اطلاعات وجود ندارد و هر بیت از داده‌ها در یک اتم جای می‌گیرد.در واقع هر یک کیلوبایت اطلاعات (8000 بیت) را می‌توان در فضایی به اندازه 96 در 126 میلیاردم متر از یک ورق مسی ذخیرهسازی کرد.‌

در حقیقت اتم‌های‌کلر روی مس باعث ایجاد ماتریکس می‌شوند که این فرآیند به دانشمندان اجازه می‌دهد در هر اینچ مربع اطلاعاتی را با حجم 500 ترابایت ذخیره کنند. این رقم 500 بار بیشتر از بهترین نوع هارددیسک برای ذخیرهسازی دادههاست. با کمک این فناوری می‌توان تمام کتاب‌های جهان را در مساحتی به اندازه یک تمبر ذخیره کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها