وزیر دفاع در یادواره ۱۰ شهید مدافع حرم ‌‌همدان:

توان موشکی ایران ‌چند برابر و خارج از تصور دشمنان شد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد:

گزارش مغرضانه بان‌کی‌مون علیه ایران تحت فشار آشکار آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه گزارش شش ماهه دبیرکل سازمان ملل متحد درباره اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت تحت فشار آشکار آمریکا بر دبیرخانه این سازمان تنظیم شده و اتهامات وارد شده در آن علیه ایران بی‌اساس است.
کد خبر: ۹۲۳۱۴۲
گزارش مغرضانه بان‌کی‌مون علیه ایران تحت فشار آشکار آمریکا

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه، بهرام قاسمی گزارش شش ماهه دبیرکل سازمان ملل متحد درباره اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت این سازمان را نامتوازن و جانبدارانه ارزیابی و تصریح کرد: این گزارش تحت فشار آشکار آمریکا بر دبیرخانه سازمان ملل تنظیم شده و اتهامات وارد شده در آن علیه جمهوری اسلامی ایران بی‌اساس است.

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، این گزارش را با روح و متن برجام و حتی قطعنامه 2231 متعارض دانست و افزود: این در حالی است که قطعنامه 2231، برجام و تأیید و توافق درباره آن را نشانه تغییری بنیادین در بررسی برنامه هسته‌ای ایران توسط شورای امنیت عنوان کرده است.

وی اضافه کرد: این گزارش‌دهی دبیرکل یک رویه اداری و تکراری است و صرفا جنبه توضیحی دارد و عاری از هرگونه پیگیری اجرایی و عملی ازجانب شورای امنیت سازمان ملل است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اشاره گزارش دبیرکل سازمان ملل به کوتاهی های آمریکا و طرف های غربی در عمل به تعهدات خود در برجام را گام مثبتی دانست، اما تاکید کرد: اینکه گزارش از کنار این موارد به سادگی عبور کرده است و از درخواست جدی از اعضای 1+5 برای پایبندی به تعهداتشان طفره می رود، مایه تاسف است.

قاسمی افزود: جامعه بین المللی انتظار دارد دبیرکل سازمان ملل موارد کوتاهی آمریکا و برخی از دیگر اعضای 1+5 در عمل به تعهدات برجامی خود را که مورد گواهی بسیاری از کشورهاست، به روشنی و صراحت منعکس کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ابراز نگرانی این گزارش از آزمایش‌های موشکی ایران، اقدامی کاملاً مغرضانه و جانبدارانه است، چون برخلاف نص صریح قطعنامه 2231 و صرفاً با استناد به معیارهای اعلام شده ازجانب امریکا و با زیر پا گذاردن همه اصول حرفه‌ای وکاملا خارج از حیطه اختیارات دبیرکل در این خصوص اظهار نظر کرده است.

قاسمی افزود: جمهوری اسلامی ایران مجددا تاکید می کند که موشک های بالستیک ایران به دلیل آنکه برای حمل کلاهک های هسته ای طراحی نشده اند به هیچ عنوان در حیطه صلاحیت قطعنامه 2231 قرار نمی گیرند و لذا جمهوری اسلامی ایران به هیچ کسی اجازه حق اظهار نظر در مورد سیستم دفاعی خود را نمی دهد.

وی تصریح کرد: برجام حاصل یک تلاش طولانی جمعی برای به ثمر رساندن رهیافت دیپلماتیک برای حل یک بحران ساختگی و ناخواسته بوده و پایداری آن نیازمند اراده سیاسی همه طرف‌ها در پایبندی به تعهداتشان و اقدامات حرفه‌ای و حمایت‌گرانه نهادهایی نظیر سازمان ملل است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: ایران در ادامه سیاست اصولی خود برای حل و فصل دیپلماتیک موضوع، به تعهداتش پایبند بوده و خواهد بود؛ با وجود این، تأکید می‌کند موفقیت این سیاست، صرفاً در گرو اقدام متقابل و صادقانه همه طرف‌ها در اجرای کامل و به‌هنگام تمام تعهداتشان است و جمهوری اسلامی ایران در صورت عدم پایبندی طرف مقابل، اقدام مقتضی متقابل انجام خواهد داد.

قاسمی با اشاره به اینکه بی‌نتیجه بودن اتخاذ رویکرد تقابلی ازجانب شورای امنیت علیه ایران، بارها ثابت شده است، تاکید کرد: تلاش در جهت تکرار این رویکرد، اقدامی غیرسازنده است،که بارقه‌های امید ناشی از توافق درخصوص برجام و توسل به راه‌حل دیپلماتیک را از بین خواهد برد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران هشدار می‌دهد که تکرار تجربه گذشته، روح حاکم بر برجام و فضای مثبت ایجاد شده در نتیجه آن را مسموم خواهد کرد و این به نفع هیچ یک از طرف‌ها و جامعه بین‌المللی نخواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها