مجموعه‌های تلویزیونی با توجه به طیف وسیع و در عین حال متنوع مخاطبان نیاز به قصه‌های متنوع در گونه‌های مختلف دارند. به همین دلیل هم تنوع گونه‌ها را در این آثار شاهد هستیم که گونه ملودرام بر همه آنها چربش دارد. کارگردان‌های مختلفی در این گونه دست به تجربه زده‌اند که از آن میان تعدادی از آنها آثاری موفق را در این باب روانه آنتن کرده‌اند.
کد خبر: ۹۱۶۲۰۹

جواد افشار از‌جمله این کارگردان‌هاست که علاوه‌بر تجربه در سینما (فیلم کلبه)، فیلم‌های تلویزیونی و سریال‌های زیادی ساخته که اغلب آنها هم ملودرام‌های خوش‌ساخت و جذابی به حساب می‌آیند. او که این روزها مجموعه «برادر» را روی آنتن شبکه دو سیما دارد، ده سال پیش پول کثیف را با موضوع قاچاق کالا با بازی رضا رویگری، فرهاد جم و بهمن‌دان روانه آنتن شبکه تهران کرد که با استقبال مخاطبان نیز روبه‌رو شد؛ کاری با ته مایه پلیسی درباره صاحب کارخانه‌ای که به دلیل بدهی بانکی و صدور چک بی محل به زندان افتاده و پس از آزادی در کنار فردی به نام کیانی وارد بازار قاچاق کالا شده و به مرور در این تشکیلات مخوف به فردی قدرتمند تبدیل می‌شود. افشار سیر تدریجی تبدیل انسانی اهل تولید و متنفر از دلالی را به مهره‌ای در تشکیلات عریض و طویل قاچاق را بخوبی نشان داده و در آخر هم سرنوشت تلخ او را به رخ مخاطبان خود می‌کشد.

از پول کثیف به برادر

افشار در پول کثیف مسیری را آغاز کرد که این روزها به سریال برادر ختم شده که هردوی آنها به یک موضوع مشترک به نام قاچاق ختم می‌شوند. ریتم تند و پرضرب را می‌توان نقطه قوت پول کثیف به حساب آورد که حتی در بازپخش‌هایش هم مورد توجه مخاطبان امروزی قرار گرفته است. همین‌طور تیپ ـ شخصیت‌هایی همچون کیانی و نظم دار که با وجود نمایشی‌بودن به باور مخاطبان خود نشسته‌اند. وی پس از این مجموعه موفق، چند فیلم تلویزیونی و سریال را جلوی دوربین برد که از شاخص‌ترین آنها می‌توان به فیلم «کیلومتر چهارده» و سریال «مادرانه» اشاره کرد. اولی فیلمی 90 دقیقه‌ای است که هر سال روز رحلت امام خمینی(ره) روی آنتن شبکه‌های مختلف تلویزیونی می‌رود و داستان همراهی دزدی خرده پا با جانبازی جنگی برای شرکت در مراسم سالگرد حضرت امام(ره) است که در نهایت به تحول عمیق دزد ختم می‌شود. قصه‌ای جمع و جور و جذاب در کنار بازی خوب کامبیز دیرباز را می‌توان از نقاط قوت کیلومتر چهارده به حساب آورد. مادرانه که پخش آن در ماه مبارک رمضان بوده، ملودرامی با محوریت خانواده آشفته‌ای است که زن سال‌ها پیش از همسرش جدا شده و حال پدر با وجود ثروت فراوان با دختر نوجوانش مشکلات فراوانی دارد. دختر هم که قصد سفر پیش مادرش را دارد، با وسوسه پسری جوان آلوده به مواد مخدر صنعتی شده و در وضعیت نابه سامانی به سر می‌برد. افشار قصه پرفراز و نشیب این خانواده را در بیست و چند قسمت بخوبی روایت کرده و مخاطب را کاملا با شخصیت‌های اصلی کار درگیر می‌کند. بازی درخشان مهدی سلطانی در کنار لعیا زنگنه از نقاط قوت کار به حساب می‌آید که هستی مهدوی و عباس غزالی مکمل‌های مناسبی برای آنها بود.

نخستین مجموعه 100 قسمتی

«کیمیا» به عنوان نخستین مجموعه تلویزیونی بالای صد قسمت تلویزیون ایران، دیگر تجربه مهم در کارنامه کاری جواد افشار است که طیف وسیعی از مخاطبان را در مدتی بیش از چهار ماه با خود همراه کرد. قصه‌ای به قلم بهبهانی نیا با محوریت خانواده استوار پارسا که در دل زمان پیش رفته و مخاطب از دریچه نگاه آنها به تماشای حوادث بزرگ تاریخ معاصر ایران همچون پیروزی انقلاب، آغاز جنگ، آزادسازی خرمشهر و پایان جنگ می‌نشیند. افشار در کیمیا تا حدود زیادی از پس این کار سخت و سنگین برآمده و توانایی خود را در ساخت آثاری از این قبیل ثابت کرده است. بخصوص در بخش سقوط خرمشهر که فوق‌العاده از کار درآمده و به آثار سینمای دفاع مقدس پهلو می‌زند. برادر آخرین مجموعه تلویزیونی این کارگردان است که این روزها در حال پخش از شبکه دو است و داستان آن حول محور خانواده حاج کاظم پهلوان و معضلی به نام قاچاق برنج خارجی می‌چرخد. افشار در برادر هم تلاش کرده قصه خود را بدون لکنت و با ریتمی مناسب پیش ببرد که در این کار هم تا حدود زیادی موفق بوده که البته برای ارائه نظری دقیق و کامل باید منتظر قسمت‌های بعدی آن ماند.

کسری همایونی افشار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها