هپاتیت C در سراسر جهان و در کشور ما به عنوان عامل مهم نارسایی کبد و سرطان کبد مطرح است. یکی از راه‌های اصلی انتقال ویروس، از راه خون آلوده یا فرآورده‌های خونی است و از زمان ابتلا به ویروس تا ایجاد نارسایی کبد و علائم بالینی مربوط به آن حدود 30 سال طول می‌کشد.
کد خبر: ۹۱۵۹۸۳
لزوم غربالگری جانبازان جنگی از نظر هپاتیت C

درمان بموقع این بیماری می‌تواند ویروس را ریشه کن و از نارسایی کبد در آینده جلوگیری کند؛ بخصوص اکنون که داروهای جدید خوراکی برای درمان هپاتیت C در دسترس است و یک دوره مصرف چند ماهه آن قادر است ویروس را تا بالای 90 درصد ریشه کن کند. ولی باید دقت شود، زمان تشخیص بیماری و درمان بسیار مهم است. در صورتی که قبل از نارسایی کبد و ایجاد علائم مربوط به آن بیماری تشخیص داده شود، درمان بیماری و ریشه‌کنی ویروس می‌تواند جان بیمار را نجات دهد و جلوی نارسایی کبد را بگیرد، اما در این زمان بیشتر بیماران علائم چندانی که آنها را وادار به مراجعه به پزشک کند، ندارند.

پس سابقه دریافت خون و فرآورده‌های خونی برای تشخیص بیماری بسیار مهم است. یکی از گروه‌های بسیار مهم در کشور ما، رزمندگان و جانبازانی هستند که در دوره جنگ تحمیلی در جبهه‌ها یا بیمارستان‌ها، خون دریافت کرده‌اند. با توجه به این که در آن زمان غربالگری از نظر هپاتیت C در خون‌های تزریقی انجام نمی‌شده و جانبازان جنگ ممکن است واحدهای مکرر خون دریافت کرده باشند که احتمال ابتلای آنان را بیشتر می‌کند، بسیار حیاتی است تمام این افراد فراخوان شوند و از نظر ابتلا به هپاتیت C تحت آزمایش قرار بگیرند. با توجه به در دسترس بودن داروهای جدید در صورت ابتلا، درمان بسیار کارآمد و کم‌ضرری خواهند داشت. اما اگر این افراد بموقع آزمایش ندهند و تشخیص داده نشوند با توجه به این که در دهه سوم بعد از جنگ قرار داریم، متاسفانه طی چند سال آینده ممکن است با موجی از جانبازان با نارسایی کبدی به دنبال هپاتیت C روبه‌رو شویم.

دکتر سیدموید علویان

رئیس شبکه هپاتیت ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها