یک اقتصاددان در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

اقتصاد کشور هنوز بیمار است/ حذف یارانه ها ضروری است

رئیس مرکز آمار ایران خبر داد؛

تک رقمی شدن نرخ تورم بعد از 25 سال

رئیس مرکز آمار ایران گفت: نرخ تورم بعد از 25 سال در کشور تک رقمی شده و به 9.5 درصد رسیده است.
کد خبر: ۹۱۵۶۳۳
تک رقمی شدن نرخ تورم بعد از 25 سال

به گزارش جام جم آنلاین، عادل آذر در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما افزود: در ابتدای هر ماه نرخ تورم اعم از نرخ تورم شهری و روستایی محاسبه و از طرف مرکز آمار اعلام می شود که نرخ تورم رسمی و ملی همان نرخ تورم شهری است که در ابتدای ماه جاری بعد از 25 سال تک رقمی شده است.

وی ادامه داد: با سیاست های دولت نرخ تورم بعد از سالها و در حالی که زمانی به 40 درصد هم رسیده بود تک رقمی شده است.

عادل آذر درباره روند ادامه کاهش نرخ تورم گفت : اگر سیاست هایی که دولت پیگیری می کند و رئیس جمهور نظارت مستقیم بر آنها دارد ، ادامه داشته باشد سیر کاهش تورم نیز ادامه خواهد داشت.

رئیس مرکز آمار با اشاره به اینکه نرخ تورم رسمی را تورم 12 ماهه می دانیم، افزود: تورم نقطه به نقطه را محاسبه می کنیم اما به صورت تورم رسمی در کشور اعلام نمی شود.

عادل آذر گفت : نرخ تورم در سال 92 و در خردادماه به 32 تا 33 درصد رسیده بود و دولت توانست در این سه سال تورم را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه نرخ تورم ، نرخ رشد اقتصادی و نرخ بیکاری سه مولفه اصلی در اقتصاد کشور است که مردم بسیار به آن حساسند، اظهار داشت: این سه شاخص نبض اقتصادی کشور را نشان می دهد و درحال حاضر در شرایط مطلوبی است.

رئیس مرکز آمار افزود: نرخ بیکاری در سال جاری مشابه سال 94 و 11 درصد، نرخ رشد اقتصادی مشابه سال 94 و یک درصد و نرخ تورم نیز 9.5 درصد اعلام شده است.

برگزاری سرشماری الکترونیک از اول مهر

رئیس مرکز آمار گفت: سرشماری امسال از اول مهر و به صورت الکترونیکی آغاز می شود و در اول آبان و به صورت مراجعه رو در رو ادامه پیدا می کند.

عادل آذر افزود: دوره های سرشماری در کشور ما هر 10 سال یک بار برگزار می شود و امسال نیز ما یک سرشماری نفوس و مسکن خواهیم داشت که البته این سرشماری در سال 90 هم انجام شده است.

وی ادامه داد: بخش اول این سرشماری به شکل الکترونیکی از اول مهر آغاز می شود و در بخش دوم آن به صورت مراجعه مستقیم به درب منازل خانوارها به صورت رو در رو ادامه خواهد یافت.

آذر افزود: مراجعه مستقیم نیز با نظامات نوین و سیستم های الکترونیک انجام می شود و از اول آبان شروع می شود.

رئیس مرکز آمار با بیان اینکه از مردم تقاضا می کنم تا در این سرشماری مانند سنوات گذشته با مأموران آمار همکاری کنند ، گفت: معمولاً مأموران سرشماری را از همان منطقه و محله مورد نظر انتخاب می کنیم تا هم محله مورد نظر را بشناسند و هم مردم به آنها اعتماد کرده و با آنها همراهی کنند.

آذر با اشاره به اینکه اطلاعاتی که از سرشماری حاصل می شود مبنای برنامه ریزی های آینده است افزود: معمولاً اطلاعاتی که از سرشماری بدست می آید بسیار مهم است و به دست دولت و وزراء رسیده و مبنای برنامه ریزی ها و قانون گذاری های کشور در آینده خواهد بود.

وی ادامه داد: هر چه این سرشماری دقیق تر انجام شود بدون تردید پیامدهای مثبت بیشتری درخصوص برنامه ریزی ها و تخصیص منابع و جهت گیری فعالیت های کشور برای مردم خواهد داشت.

رئیس مرکز آمار افزود: ایران یک کشور موفق در زمینه سرشماری بوده و ما امیدواریم در این دور جدید هم بتوانیم سرشماری ارزشمندی را داشته باشیم.

نرخ تورم 9.5 درصد

نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به خرداد امسال به 9.5 درصد رسیده که نسبت به دوره مشابه منتهی به اردیبهشت هفت دهم درصد کاهش یافته است.

مرکز آمار ایران افزوده است: نرخ تورم نقطه به نقطه نیز در خرداد امسال نسبت به خرداد پارسال 6.1 درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه اردیبهشت ماه کاهش نشان می دهد.

شاخص کل قیمت ها در خرداد امسال به 224.2 رسید که نسبت به اردیبهشت نیم درصد کاهش نشان می دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۱
عمواوغلی
-
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
۰
۰
یالان یالان یالان یالان . دروغ دروغ دروغ دروغ دروغ. . تا كی
علی شیخی
-
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
۰
۰
خب البته در زندگی ما هم خیییییییییییییییییییییییییییییییییییلی مشهوده كه تورم آمده پایین.
خدا كنه خیلی پایین تر نره كه بازهم ركود بشه ... مثل ژاپن و چندتا كشور دیگه كه تورم منفی دارن!!!!

والاه (والله)
فرامرز
-
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
۰
۰
بی پروا دروغ میگن!!! خدایا به دادِ ملّت برس!
مهدی
-
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
۰
۰
هرهر خندیدیم.....دروغ محض
امین
-
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
۰
۰
همش امار سازی و دروغ بنزین اندازه 20 سال گران شده همه چیز ده برابر 20 برابر گرون شده واقعا جز مشكلات برای مردم كاری نكردید
حمید
-
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
۰
۰
هنر نزد ایرانیان است و بس
به لطف ركود اقتصادی تورم كاهش یافت
باریكلا نه باریكلا نههههههههه باریییییییییییكلا
بهروزرجبی
-
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
۰
۰
سلام.ازمسئولین محترم تقاضا می كنیم برای آگاهی مردم، مولفه ها وگزینه های تعیین نرخ تورم را دریك برنامه تلویزیونی اعلام فرمایند چون ما كه هرچی فكر می كنیم ودرعمل می بینیم تورم تك رقمی را حس نمی كنیم. ازقیمت گوشت ومیوه گرفته تاقیمت خودرو ، بنزین ،كرایه تاكسی ونرخ جرائم رانندگی وغیره
پ
-
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
۰
۰
نمی دونیم ... رو باور كنیم یا دم خروس رو؟؟؟؟؟؟؟
افزایش نرخ مكالمات تلفن ثابت- افزایش نرخ لبنیات تو همین چند روز اخیر- افزایش قیمت مرغ- افزایش قیمت گاز و برق آب- افزایش قیمت ماشین ها و و و اینا جز تورم نیستند؟؟؟؟؟؟؟
رحمانی
-
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
۰
۰
سلام چرا مردم را ساده فرض می كنید بزرگترین دروغ تاریخ ریالی ایران
یه بنده خدا
-
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
۰
۰
آخه چقدر دروغ . افزایش قیمت تلفن ثابت تا300% رو همین امروز صبح خودتون اعلام كردین
خسرو
-
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
۰
۰
دروغ ماه آوریل یا به عبارتی دروغ 13
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها