شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطینی در بیش از نیم‌قرن گذشته به طور مرتب ادامه داشته و یکی از موانع اصلی حل مساله فلسطین تلقی می‌شود.
کد خبر: ۹۱۵۲۶۷

شهرک‌های اسرائیلی، کلونی‌هایی هستند که زمین‌های آنها به صورت غیرقانونی اشغال شده و برای اسکان یهودیان مهاجر از دیگر کشورها به اراضی اشغالی در آنها خانه‌هایی ساخته می‌شود. حدود 600 هزار یهودی در شهرک‌های ساخته شده در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس در زمین‌هایی زندگی می‌کنند که اسرائیل در جنگ 1967 اشغال کرد. بیشتر کشورهای جهان، این اراضی را غیرقانونی قلمداد می‌کنند و اسرائیل با انتقاد شدیدی به علت ادامه گسترش شهرک‌ها مواجه شده است.

دولت عبری در آخرین تلاش خود در همین ارتباط با اختصاص 18 میلیون دلار دیگر برای احداث این شهرک‌ها در کرانه باختری رود اردن موافقت کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس از بیت‌المقدس، دیوید کیس سخنگوی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این مبلغ روز یکشنبه مورد تائید قرار گرفت. وی مدعی شده که این اقدام در پی ماه‌ها حملات فلسطینی‌ها به اسرائیلی‌ها انجام می‌شود. دفتر نتانیاهو نیز در بیانیه‌ای ادعا کرد که هدف از اختصاص این پول، کمک به شرکت‌های کوچک، ترویج گردشگری و تقویت امنیت است. اما نمایندگان مخالف با انتقاد از تصمیم تازه، اعلام کردند دولت پول را به طرحی اختصاص می‌دهد که جایگاه بین‌المللی و امنیت اسرائیل را تضعیف کرده است.

واکنش آمریکا

آمریکا یکی از متحدان اصلی رژیم صهیونیستی است که مخالفت خود را با اقدام اخیر تل‌آویو اعلام کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با «تباه‌کننده» خواندن شهرک‌سازی‌ها در فلسطین اشغالی، مخالفت کاخ سفید را با اختصاص بودجه گزاف برای این مساله اعلام کرد.

جان کربی ضمن محکوم کردن این هزینه‌ها، اعلام کرد این مساله باعث تشدید «شهرک‌سازی‌های تباه کننده» خواهد شد. وی با بیان این‌که موضع آمریکا درباره شهرک‌سازی‌ها شفاف و بدون تغییر باقی می‌ماند، گفت: «ما قویا با شهرک‌سازی‌ها مخالف هستیم و آن را تباه کننده صلح می‌دانیم.»

کربی درباره اقدامات آمریکا برای پیشبرد فرآیند سازش نیز افزود: «ما از هر دو طرف (فلسطین و اسرائیل) انتظار داریم تا با انجام اقدامات و اتخاذ سیاست‌هایی ثابت کنند به راهکار دو دولتی متعهد هستند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چنین اقداماتی را مانع دستیابی به سازش با فلسطینی‌ها و پایان مناقشات توصیف کرد.

مخالفت آمریکا با این اقدام اسرائیل در حالی است که این کشور طی قرار دادی ده ساله توافق کرده تا سالانه چهار میلیارد دلار به این رژیم کمک مالی بکند. کاخ سفید این کمک‌ها را در قالب کمک‌های نظامی خارجی اعطا می‌کند، اما رژیم صهیونیستی در هیچ زمانی جزئیات هزینه‌کرد این کمک‌ها را به واشنگتن ارائه نکرده است. برخی کارشناسان بر این باورند که تل‌آویو این امکان را دارد تا از این کمک برای ساخت شهرک‌ها به بهانه تامین امنیت بهره ببرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها