معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو گفت:ایران در تولید انرژی الکتریکی رتبه 14 جهان و همچنین جزء 10 کشور دنیا در ساخت نیروگاه های گازی و بخاری است.
کد خبر: ۹۱۵۱۱۵
ایران، رتبه 14 تولید انرژی الکتریکی در جهان

به گزارش جام جم آنلاین ، دائمی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: مجموع ظرفیت نصب فعلی صنعت برق کشور 75 هزار مگاوات است.

وی همچنین اظهارداشت: برای دستیابی به اهداف بلند مدت سند چشم انداز 20 ساله کشور در بخش انرژی الکتریکی هر ساله باید 5 هزار مگاوات به این میزان افزود.

معاون وزیر نیرو گفت: به جهت احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه جدید، اصلاح شبکه برق برای سیستم توزیع و از همه مهمتر کاهش تلفات، اطمینان پذیری، تاب آوری و پایداری امکانات مربوط به پست ها و سیستم انتقال برق باید سرمایه گذاری بزرگی در کشور صورت گیرد.

وی همچنین از افزودن 30 هزار مگاوات برق به ظرفیت های فعلی در برنامه ششم توسعه خبرداد و اظهارداشت: برق یکی از زیر ساخت اصلی توسعه کشور است.

دائمی با اشاره به این جمله که مصارف برق سالانه بطور متوسط بین 6 تا 8 درصد در ایران افزایش پیدا می کند، گفت: در حال حاضر 33 درصد از برق تولیدی در صنایع و 17 درصد در بخش کشاورزی مصرف می شود.

وی افزود: ایران با توجه به وضعیت جغرافیایی و تفاوت درجه حرارت در قسمت های شمال و جنوب، شرق و غرب در فصول تابستان و زمستان به شدت نیازمند منابع انرژی الکتریکی است.

معاون وزیر نیرو با تاکید بر اینکه ایران ظرفیت تبدیل به هاب انرژی الکتریکی منطقه را دارد، افزود: شبکه برق ایران هم اکنون به شبکه برق کشورهای همسایه متصل است و بخشی از برق کشورهای منطقه از جمله عراق، ترکیه، افغانستان و... به وسیله ایران تامین می شود.

وی اظهار داشت: ایران در بحث ترانزیت برق و همچنین تامین انرژی الکتریکی منطقه می تواند بسیار نقش آفرین باشد.

دائمی بیان داشت: دسترسی ایران به منابع سوخت های فسیلی و منابع انرژی های تجدید پذیر مثل خورشید، باد، زمین گرمایی و ... برکسی پوشیده نیست از اینرو با برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب می توان در بخش تولید، صادرات، انتقال و توزیع برق در افق 1404 سرآمد منطقه شد.

وی تصریح کرد: تبدیل گاز طبیعی به انرژی الکتریکی به منظور توسعه صادرات و ایجاد درآمد می تواند به عنوان یکی از اهداف اساسی نظام باشد.

معاون وزیر نیرو گفت: واحد نیروگاههای گازی زیادی در کشور وجود دارد که اگر در کنار این واحدها، نیروگاههای بخار احداث شود بدون استفاده از سوخت جدید و همچنین بدون وارد کردن هیچ گونه آلاینده جدیدی به هوا، آب و خاک می توان راندمان این واحدها را افزایش داد به سخن دیگر با ایجاد سیکل ترکیبی می تواند موجبات افزایش راندمان تولید انرژی الکتریکی را در کشور فراهم کرد.

وی افزود: در حال حاضر راندمان واحدهای گازی بطور متوسط 36 درصد است وقتی سیکل ترکیبی ایجاد شود با همان میزان سوخت راندمان به 57 درصد می رسد و در عین حال این اقدام هیچ گونه اثر مخربی بر محیط زیست ندارد.

گفتنی است، برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه اقتصاد و جامعه شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز راس ساعت 19 به مدت 55 دقیقه با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف ام ردیف 98 مگاهرتز قرار می گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها