«فلک الافلاک» مرمت می‌شود

به دنبال خطر ریزش قلعه «فلک الافلاک» مدیر کل میراث فرهنگی لرستان از آغاز عملیات سبک سازی و مرمت پشت بام و فضاهای پیرامونی حیاط اول این بنای تاریخی خبر داد.
کد خبر: ۹۱۳۵۳۹
«فلک الافلاک» مرمت می‌شود

به گزارش جام جم آنلاین، محمدرضا اسدی معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز در این رابطه اظهار داشت: اقدامات مرمتی این فاز بنای قلعه عبارتند از برچیدن آجر فرش، جمع آوری عایق بام، تخلیه خاک آوار بین طاق و تویزه ها، مرمت طاقها و تویزه ها، استحکام بخشی، اجرای گچ عسلی، صندوقه چینی، شیب بندی، مرمت ناودانها، اجرای تأسیسات الکتریکال و مکانیکال، نصب پروژکتورهای نورپردازی، اجرای عایق کاری بام، اجرای نرده جان پناه، مرمت پله های دسترسی بام، اجرای کف فرش آجری و بند کشی آن است.

احمد نصرالهی مدیر پایگاه قلعه فلک الافلاک نیز در این رابطه بیان داشت: سبک سازی و مرمت پشت بام فضاهای پیرامونی حیاط دوم قلعه فلک الافلاک در سنوات گذشته انجام شده و هنچنین در صورت تأمین اعتبار مالی با توجه به وجود طرح و توان اجرایی، ادامه اجرای استحکام بخشی بنای خشتی قلعه از سر گرفته خواهد شد.

قلعه باستانی فلک الافلاک یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی ایران و جهان است، بنای عظیم آجری مربوط به دوره ساسانی که همچنان استوار بر روی تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد میزبان دوستداران میراث فرهنگی این مرزوبوم است.

زیبایی و معماری شگفت‌انگیز قلعه فلک الافلاک موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیک خود در قرن چهارم هجری قمری به‌عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل‌بویه درآمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته‌شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز به‌نام خرم‌آباد معروف شد و احتمالاً نام فلک الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

این بنای کم‌نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها