فرانسه خواستار کاهش تنش‌ها بین سازمان ملل و عربستان شد

تلاش غرب برای نجات آل سعود

به دنبال ایجاد تنش میان سازمان ملل و عربستان درخصوص حذف نام ائتلاف عربی از فهرست سیاه کشورهای ناقض حقوق کودکان، دولت فرانسه، بان کی‌مون و مسئولان ریاض را به آرامش فراخواند.
کد خبر: ۹۱۲۴۵۲

بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد روزهای گذشته اعتراف کرد که به اجبار و تحت فشارهای عربستان مجبور شده است نام این کشور را از فهرست سیاه خارج کند. این اعتراف بازتابی گسترده در سطح جهانی داشت و سازمان‌های حقوق بشری خواستار ذکر مجدد نام عربستان در این فهرست شدند.

به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه، ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه با اشاره به این‌که پاریس می‌تواند به رفع اختلاف به وجود آمده میان سازمان ملل و عربستان کمک کند، خواستار هرگونه اقدامی شد که بتواند اوضاع را میان سازمان ملل و عربستان آرام‌تر سازد. وی که کشورش ریاست فعلی شورای امنیت را به‌عهده دارد اظهار کرد: به نظرم باید به سازمان ملل کمک کرد تا اوضاع آرام و اختلافات رفع شود تا این سازمان بتواند در اجرای مسئولیت‌هایش موفق باشد. رئیس شورای امنیت همچنین بر تکیه به اصول مربوط به حفاظت کامل از غیرنظامیان بویژه کودکان در جریان درگیری‌ها تاکید کرد و گفت: عربستان شریک ما در مبارزه با داعش است !

کشورهای غربی بخصوص آمریکا، فرانسه و انگلستان از متحدان عربستان سعودی بوده و همزمان با شروع جنگ در یمن انواع و اقسام سلاح‌های پیشرفته و بمب‌های خوشه‌ای را در اختیار ریاض گذاشتند تا با آنها به جنگ مردم مظلوم و بی‌پناه یمن برود. حال که طبل رسوایی عربستان سعودی و ائتلافش جهانگیر شده است، این کشورها تلاش می‌کنند هر طور شده متحد خود را نجات دهند.

اعتراف آمریکا

از سوی دیگر مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی‌که به سابقه عربستان درخصوص تهدید‌های مکرر سازمان ملل متحد اذعان داشت، گفت که واشنگتن از موضع دبیرکل این سازمان درخصوص فشارهای عربستان سعودی برای خارج کردن نام آن از فهرست سیاه مربوط حمایت می‌کند. به گزارش مهر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: ما با موضع دبیرکل سازمان ملل موافقیم و اعتقاد داریم که باید به این سازمان اجازه داده شود به وظایف و مسئولیت‌هایش در زمینه حمایت از حقوق بشر و کودکان، بدون هیچ‌گونه ترس و واهمه‌ای از انتقام‌گیری‌ها عمل کند.

یکی از خبرنگاران حاضر در این کنفرانس خبری خطاب به تونر گفت: شما در حالی کار عربستان را در رابطه با تهدید سازمان ملل محکوم می‌کنید که خودتان هم این کار را کرده اید و این نفاق شما را نشان می‌دهد. شما می‌دانید که دولت‌های آمریکا، سازمان ملل را تقریبا روزانه تهدید می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخی در این رابطه که نشان از فرار این مقام آمریکایی از مسئولیت بود گفت: کار دولت‌های خودمان را می‌دانم، اما دبیرکل سازمان ملل از سعودی‌ها و ائتلافشان خواسته برای بررسی گزارش اخیر سازمان ملل، تیمی به مقر این سازمان در نیویورک اعزام کنند. قطعا ما سعودی‌ها و دیگران را به مشارکت در این فرآیند ترغیب می‌کنیم.

سازمان ملل در گزارشی اخیرا گفته است که ائتلاف عربستان مسئول بیش از 60 درصد از 510 کودک کشته شده و 667 زخمی یمنی است. بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل اظهار کرده بود که با تشدید درگیری‌ها، نقض حقوق کودکان به‌طور ناگواری افزایش یافته است. در ماه مارس گذشته سازمان یونیسف در گزارشی اعلام کرد جنگ در یمن طی یک سال گذشته به کشته و مجروح شدن به طور متوسط شش کودک در روز منجر شده است.

عقب‌نشینی «شرم‌آور»

در همین رابطه صالح الصماد، رئیس شورای سیاسی انصارالله یمن عقب‌نشینی سازمان ملل از تصمیم درج نام ائتلاف عربی در فهرست سیاه را تنها مثال ساده‌ای از میزان ضعف و تسلیم این‌گونه نهادها در برابر کشورهای ابرقدرت دانست و آن را شرم‌آور خواند .

به گزارش شبکه خبری المسیره، صالح الصماد، رئیس شورای سیاسی انصارالله یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد: تجاوز عربستان و آمریکا به یمن بسیاری از حقایق را برملا و بسیاری از شعارهایی را که برای اجرای دستور کار گروه‌های استکبار جهانی و در رأس آن آمریکا و صهیونیسم استفاده می‌شود، فاش کرد.

وبگاه خبری تحلیلی لبنانی النشره نیز در این باره می‌نویسد: رسوایی اخیر سازمان ملل در خارج کردن نام عربستان از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان نشان می‌دهد که عربستان حق وتو در سازمان ملل را با پول خریداری کرده است.

کنت روس، رئیس دیدبان حقوق بشر هم که پیشتر از دبیرکل سازمان ملل در این باره انتقاد کرده بود، در واکنش به اظهارات جدید بان‌کی‌مون گفت: «بان‌کی‌مون بدرستی رهبران شورای امنیت سازمان ملل را به دلیل اجازه دادن به سعودی‌ها برای اخاذی از او مقصر دانسته است».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها