سیدعلی خمینی در مراسم بزرگداشت شهید احمد غلامی مطرح کرد

پاسخ به شباهت‌ سازی میان استشهاد شیعی با آدم‌ کشی داعش

یادداشت

ایجاد خصومت میان شیعه و سنی هدف بنیانگذاران داعش

بعد از گذشت نزدیک به دو هفته از عملیات آزادسازی شهر فلوجه در 100 کیلومتری استان الانبار عراق از اشغال گروه تروریستی تکفیری داعش، شاهد افشای ابعاد جدیدی از جنایات این گروه تروریستی در این شهر هستیم .
کد خبر: ۹۱۱۷۸۴

این شهر راهبردی دومین مرکز مهم تروریست‌های داعش پس از موصل، مرکز استان نینوا در شمال عراق به حساب می‌آید که از زمان سقوط صدام تا کنون مرکز عملیات گروه‌های تکفیری و بعثی علیه سایر مناطق و نیروهای دولتی این کشور بوده است.

گفته می‌شود آزادسازی شهر فلوجه دروازه ورود نیروهای عراقی به شهر موصل و شکست داعش است. تروریست‌های داعش در اوایل سال 2014 (حدود دو سال پیش) این شهر را که جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر داشت، اشغال کردند. به گفته مقام‎های محلی عراق در حال حاضر بیش از 75 هزار غیرنظامی در فلوجه زندگی می‎کنند. ارتش آمریکا پیشتر تعداد ساکنان فلوجه را بین 60 هزار تا 90 هزار نفر برآورد کرده بود. همچنین بافت مذهبی این شهر مسلمان اهل سنت است .

بر همین اساس، طی روزهای گذشته منابع رسانه‌ای از داخل فلوجه گزارش کرده بودند که داعش علاوه بر انسداد ورودی‌ها و خروجی‌های شهر با دیوار‌های بزرگ سیمانی، ده‌ها نفر را که در حال تلاش برای فرار از شهر بودند، دستگیر و به اتهام جاسوسی برای ارتش با اسید، شلیک تیر و چاقو اعدام کرده که در صورت صحت با هدف ایجاد رعب و وحشت در میان ساکنان و استفاده از آنها به‌عنوان سپر انسانی صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر، سخنگوی کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل از جنایات تروریست‌های داعش در فلوجه عراق ابراز نگرانی کرد به طوری که ملیسا فلمینگ، سخنگوی کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل با ابراز نگرانی از گسترش جنایات تروریست‌های داعش در فلوجه عراق گفت: گروه تروریستی داعش، بسیاری از مردان و جوانان اهل شهر فلوجه در ولایت غربی الانبار عراق را که حاضر نشدند کنار این گروه بجنگند، اعدام کرده است.

فلمینگ افزود: دولت، ارتش و نیروهای مردمی عراق باید تلاش کنند تا راه‌ها و مسیرهای امنی فراهم کنند تا غیرنظامیان بتوانند از شهر خارج شوند.

هم‌اکنون تک‌تیراندازهای داعش در نقاط خروجی شهر مستقر شده و افرادی را که قصد خروج از شهر را دارند، مورد اصابت گلوله قرار می‌دهند و همین اقدام سبوعانه باعث شده است ساکنان فلوجه با به خطر انداختن جان خود تلاش کنند که از طریق فرات خود را از مهلکه نجات دهند،گرچه متاسفانه نیروهای داعش با هدف قرار دادن قایق این آوارگان تلاش می‌کنند از خروج این افراد نیز جلوگیری کنند.

فیصل العیساوی، یکی از مسئولان منطقه عامریه فلوجه از جهان و تمامی نهادهای بشردوستانه و دولت عراق خواست تا به ارسال کمک‌های انسانی برای صدها خانواده عراقی که از فلوجه به سمت عامریه فلوجه فرار کرده‌اند، سرعت ببخشند.

نحوه پوشش اخبار توسط رسانه‌های غربی و رسانه‌های متمایل به عربستان سعودی این نگرانی را به‌وجود می‌آورد که این رسانه‌ها تلاش می‌کنند با استفاده از تصاویر آرشیوی و تصاویر مربوط به جنایاتی که داعش در این شهر مرتکب شده است این گونه القا کنند که این جنایت‌ها توسط نیروهای عراقی انجام شده است و از این طریق احساسات بین‌المللی را نسبت به شهروندان سنی مذهب فلوجه تحریک کنند.

به عبارت ساده‌تر، پارادایم ایجاد خصومت میان شیعه و سنی یکی از قدیمی ترین و محوری ترین اهداف بنیانگذاران این گروهک تروریستی بوده و چه بسا یکی از موضوعاتی است که دستیابی به آن می‌تواند گره‌گشای بسیاری از نقشه‌ها و توطئه‌های استعماری در منطقه غرب آسیا باشد.

به همین منظور شایسته است،رسانه‌های کشور‌های اسلامی، بخصوص شبکه‌های تلویزیونی محور مقاومت ضمن حضور فعال درمنطقه و گفت‌وگو با آوارگان، ضمن به تصویر کشیدن جنایات این گروهک تروریستی در مناطق تحت سلطه، تلاش کنند تا چهره مخوف و ضد انسانی این گروهک و حامیان آنها در منطقه را بیش از گذشته برای مردم دیگر کشورها افشا کنند.

محمداسماعیلی دهقی - کارشناس مسائل سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها