قطع برنامه به دلیل بغض سیدحسن و شوخی با صدا و سیما بخشی از اتفاقات گفتگوی تلویزیونی سیدحسن خمینی بود.
کد خبر: ۹۱۰۱۵۸
قطع برنامه زنده به دلیل بغض سیدحسن خمینی/ ماجرای نامه خواندنی امام(ره) به همسرشان

به گزارش جام جم آنلاین ، سید حسن خمینی تولیت حرم مطهر و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به بازخوانی اندیشه های امام خمینی (ره) پرداخت.

وی در ابتدای این برنامه درباره این که چند سال از حیات طیبه امام (ره) را درک کرده و با ایشان مجالست کرده اظهار داشت: بنده متولد 1351 هستم وزمانی که امام (ره) به رحمت خدا رفتند 17 سال داشتم و 10 سال آخر عمر امام (ره) را با هم، هم خانه بودیم به خصوص وقتی که امام (ره) سال 59 به جماران آمدند این توفیق بود که حیاط منزل ما مشترک باشد و شاید اقرار نباشد که در طول این مدت شاید هفته ای یک بار آشپزخانه ما مجزا از آشپزخانه منزل امام (ره) غذا درست می کرد.

سید حسن خمینی اضافه کرد: همیشه ناهار و شام خدمت ایشان بودیم به خصوص اینکه امام (ره) مقید بودند که خانواده شام را با هم صرف کنند.

تولیت حرم مطهر و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در ادامه به سیر برنامه های روزانه حضرت امام اشاره کرد و گفت: امام(ره) معمولاً صبح ها پیش از اذان صبح بیدار می شدند و بعد از اقامه نماز یک ساعت دیگر می خوابیدند و حدود ساعت 7 صبح بیدار می شدند و پس از صرف صبحانه ساعت 7 و نیم الی 8 صبح، نیم ساعت دقیق پیاده روی می کردند و ساعت 8 صبح نیز برای انجام ملاقات های خود به سمت دفترشان می رفتند.

وی ادامه داد: ساعت ده و نیم تا 11 صبح نیز مجدداً حضرت امام نیم ساعت پیاده روی داشتند و برای انجام ملاقات های دیگر خود به دفترشان بازمی گشتند ساعت 12 ظهر نیز ایشان پس از اقامه نماز خبر 14 رادیو را گوش می کردند و پس از آن استراحت می کردند تا این ساعت 16 تا 16:30 دقیقه بعد از ظهر نیز مجدداً پیاده روی داشتند و حدود ساعت 10 و نیم شب نیز شام صرف می کردند و ساعت 12 شب نیز می خوابیدند.

سید حسن خمینی بیان داشت: بنده این توفیق را داشتم که در ده سال آخر عمر امام در محضر ایشان باشیم و با توجه به سنی که داشتم حوادثی را به یاد دارم خصوصاً سال های آخر عمر امام که بنده به سنین نوجوانی رسیده بودم.

قطع برنامه به دلیل بغض سیدحسن

وی در ادامه به حال و هوای سال 68 اشاره کرد و گفت: اوایل خرداد ماه سال 68 بود که امام (ره) متوجه یک خونریزی داخلی شدند و موضوع را با پزشکان در میان گذاشتند و پس از انجام آزمایشاتی که از ایشان صورت گرفت روز دوم خرداد سال 68 بود که امام برای عمل به بیمارستان رفتند.

سید حسن خمینی یادآور شد: در آن زمان جلسه سران قوا در منزل ما برگزار می شد که این جلسات در طول جنگ و پس از آن نیز تا رحلت امام (ره) ادامه داشت که در این جلسات مقام معظم رهبری در آن زمان رئیس جمهور بودند آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس، مهندس موسوی نخست وزیر، آیت الله اردبیلی رئیس قوه قضاییه و مرحوم ابوی بنده در این جلسات حضور داشتند.

وی ادامه داد: این جلسه 5 نفره به طور مستمر هفته ای یک بار چهارشنبه شب ها برگزار می شدو اگر اتفاق خاصی نیز حادث می شد این جلسه شنبه یا یکشنبه شب ها نیز برگزار می گردید.

سید حسن خمینی ادامه داد: در آن زمان که بحث مریضی امام (ره) پیش آمد جلسه خاص تصمیم گیری بحث سلامت امام (ره) بود به خصوص این که پزشکان هم تشخیص داده بودند که مریضی حضرت امام سرطان معده است.

وی بیان داشت: در آن زمان وقتی بنده وارد منزل شدم دیدم که این 5 بزرگوار گوشه ای از منزل نشسته اند و سرها را در هم برده اند تا کسی متوجه موضوع مریضی حضرت امام نشود و ابوی بنده نیز بتواند موضوع مریضی امام (ره) را به عرض آن ها برساند.

سید حسن خمینی ادامه داد: بعد از این که دکترها تصمیم گرفتند موضوع را به عرض حضرت امام برسانند تیم پزشکی تصمیم گرفته بود که عمل روی امام خمینی انجام شود اما برخی دکترها دلشان بر این بود که امام موافق عمل نباشد که ایشان بیان داشتند اگر وظیفه شان عمل این کار است عمل را انجام دهند.

وی با بیان این که امام (ره) معمولاً در مقابل نظرات پزشکان به شدت تسلیم بودند گفت: علی رغم این که امام (ره) در ابتدا با پزشکان بحث می کردند اما زمانی که به نظرات کارشناسی آن ها می رسیدند به حرف آن ها گوش می کردند.

سید حسن خمینی همچنین یادآور شد: روز دوم خرداد که عمل جراحی روی حضرت امام(ره) انجام شده بود بنده ، مرحوم ابوی و همسر امام (ره) خدمت ایشان رسیدیم اما اگر شوخی یا طنزی از سوی ما صورت می گرفت تا حال و هوا عوض شود امام هیچ شوخی را جدی نمی گرفتند و با شوخی ها برخورد طنز آمیز نمی کردند تا این که در هنگام خداحافظی از امام (ره) ایشان دست گردن ابوی بنده انداختند و بوسه پدرانه ای کردند.

در این لحظه سید حسن خمینی که بغض داشت خواست تا پخش برنامه موقتا قطع شود و برای دقایقی تصاویری پخش شد.

وی همچنین اظهار داشت: پس از انجام عمل جراحی پزشکان زمانی که از اتاق عمل بیرون آمدند عمل حضرت امام را موفقیت آمیز دانستند و در این زمان شدت علاقه مسئولین به حضرت امام به گونه ای بود که یادم نمی رود رهبری آن زمان که رئیس جمهور بودند از شوق این که عمل جراحی به خوبی انجام شده خواستند دست دکتر را ببوسند که دکتر نگذاشت و آقای هاشمی نیز که به شدت فرد عاطفی است گریه می کرد و بغض کرده بود تا ما علی رغم این که همه گمان می کردیم فاجعه پشت سر گذاشته شد اما چند روز بعد مشخص شد که سرطان به بقیه اندام های حضرت امام رسیده است و ظهر روز 13 خرداد بود که مجدداً عمل مختصری روی حضرت امام انجام شد تا این که نهایتاً ایشان ساعت 10 شب همان روز قلب مبارکشان ایستاد و ایشان فوت کردند.

سید حسن خمینی یادآور شد: این زمان، زمانی بود که قضیه جنگ و صلح ما با عراق مشخص نبود و هنوزهیچ قراردادی بین ما و عراق برقرار نشده بود و کشور نیز رهبر نداشت، این حادثه، حادثه سنگینی بود که اگر عزم ملی و وحدت کلمه همه مسئولین با یکدیگر نبود و همچنین نقشی که ابوی بنده در تثبیت رهبری داشتند و بعد از آن هم مسئولین تصمیم گرفته بودند از این راه دفاع کنند و یکپارچگی که در کشور ایجاد شد و همه با هم آن وفاق را انجام دادند می توانست مشکل آفرین باشد که الحمدالله مجلس خبرگان با تصمیمی که به جا و به موقع گرفت توانست به سرعت جانشین امام (ره) را انتخاب کند و توانست خلا وجودی که می توانست کشور را دچار مشکل کند را پر کند.

ماجرای نامه خواندنی امام(ره) به همسرشان

وی خاطر نشان کرد: بعد از رحلت امام خیلی ها طمع داشتند که کشور از هم بپاشد اما تنها یک عامل بود که ما را از گردنه عبور داد و آن هم وحدت و همدلی تمام نیروهای انقلاب بود که عزم کردند کشور را از بحران عبور دهند و پس از آن نیز شاهد حضور طوفانی مردم در مراسم رحلت حضرت امام و بیت با امام (ره) بودیم.

سید حسن خمینی تاکید کرد: امام دین بزرگی بر گردن جامعه ایران دارد چرا که اتفاق بزرگی برای چندین نسل در تاریخ ایران افتاده که آن بازگشت به معنویت، استقلال و بازگشت به هویت ملی است.

تولیت حرم مطهر و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در بخش دیگری از اظهاراتش به نحوه برخورد حضرت امام (ره) با خانواده اش اشاره کرد و گفت: حضرت امام (ره) درسال 1312 نامه ای به همسرشان نوشته بودند که در آن سال شاید خیلی از روحانیون این نوع گفتگو را با همسرشان نداشتند.

وی با بیان این که رابطه امام (ره) با همسرشان مثال زدنی است یادآور شد: وقتی امام (ره) سرسفره می نشستند همسرشان غذای ایشان را می کشیدند و حضرت امام نیز هرگز بدون حضور همسرشان غذای خود را شروع نمی کردندو احترامی که ایشان برای همسرشان قائل بودند بسیار عجیب بود و یک رابطه عاطفی توام با احترام بود و این در حالی بود که همسر امام (ره) نیز نظرات خاص خود را داشت.

سید حسن خمینی همچنین درباره رابطه امام با فرزندانشان اظهار داشت: هیچ گاه تحکمی از سوی ایشان ندیدم و تربیت در حوزه اشراق امام (ره) به گونه ای بود که ناخود آگاه آن گونه می شدید که ایشان می خواست.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان این که از نظر تاریخی از دوره مشروطه به بعد مردم ایران سه خواسته تاریخی استقلال، آزادی و دینداری را داشتند گفت: جامعه ما در دوره قاجار به هیچ عنوان جامعه قابل دفاعی نیست به خصوص در زمان ناصرالدین شاه که جامعه به اضمحلال است.
سید حسن خمینی با بیان این که استبداد سلطنت مطلق به شدت آزار دهنده است گفت: در اواخر دوره ناصردین شاه ما چیزی به عنوان استقلال نداشتیم و تمام تصمیم گیری ها در سفارت خانه های خارجی انجام می شد و خواسته دیگر مردم ایران که معنویت، دینداری و خدامحوری بود نیز متاسفانه در حرکت ها و جنبش ها دیده نمی شد و به هر حال حرکت ها از دوره مشروطه به این سو به گونه ای بود که معمولاً بعد از سه خواسته تاریخی مردم یعنی استقلال، آزادی ودینداری را نداشت.انقلاب اسلامی ایران تلاقی سه خواسته تاریخی مردم ما یعنی استقلال، آزادی و معنویت بود.

وی با تاکید بر این که انقلاب اسلامی ایران تلاقی 3 خواسته تاریخی ما یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی به معنای معنویت و دینداری بوده خاطر نشان ساخت این که امام پرچم دار آینده دیروز و امروز ماست این است که امام (ره) هم دیروز رهبر ما بوده و هم فردا علمی است که زیر آن علم به سعادت خواهیم رسید و این ادعا به دلیل این است که ایشان این سه گانه تاریخی را نمایندگی کردند و پیامش، پیام احیای این سه خواسته تاریخی ملت ایران بوده است.

سید حسن خمینی در ادامه برنامه با اشاره به این که دین حق الناس است گفت: دین یعنی این که در جامعه نباید فقر باشد، یعنی این که همه باید در جامعه به راحتی بدون ترس سخن بگویند.
وی با اشاره به این که عزت نباید فراموش شود افزود: پیام استقلال، آزادی را باید مورد توجه قرار داد لذا ویژگی استقلال عزت است و کشوری که استقلال ندارد یعنی از عزت برخوردار نیست.

سید حسن خمینی با بیان این که هر چیزی که عزت ملی مان را از بین می برد در درون سعادتمان تعریف نمی شود ادامه داد: ملت سعادتمند ملتی است که عزیز باشد و این ملت نباید از روی ترس تصمیم بگیرد.

وی با اشاره به این که انسان باید مصالح خود را تشخیص دهد گفت: اسرائیل غده سرطانی است به طوری که باید نقشه های این رژیم جعلی را خنثی کرد.

امام خواسته ها و سعادت مردم را نمایندگی کرده است

سید حسن خمینی با اشاره موضوع کاپیتولاسیون گفت: امام با تشکل انجمن های ایالاتی و ولایتی مخالف بودند و بر این امر اعتراض داشند.

وی با اشاره به این که انقلاب از سال 42، عزت اسلامی و عزت ملی و آزادی را فریاد زده است بیان کرد: در تاریخمان آخوند زیاد بوده است به طوری که مرجع هم زیاد داشته ایم اما باید اذعان داشت که چرا مردم عاشق امام شده اند؟ این امر به این دلیل است که امام خواسته ها و سعادت مردم را نمایندگی کرده است.

سید حسن خمینی با بیان این که امام (ره) مدرس حوزه علیمه قم بودند گفت: شاگردان امام به ایشان عشق می ورزیدند لذا باید اذعان داشت که امام به شدت با مردمانش صادق بود به طوری که حتی دشمنان امام به این مسئله اذعان داشتند.

سفره انقلاب برای همه مردم است

سید حسن خمینی با اشاره به پیوند صادقانه مردم و امام افزود: این موضوع سبب شده بود تا مردم حتی جانشان را فدای امام کنند.

وی با تاکید بر این که انقلاب اسلامی متعلق به طبقه خاصی نیست تصریح کرد: این انقلاب متعلق به همه مردم از کشاورز، کارگر گرفته تا دانشجو و روحانی و افراد پولدار.

سید حسن خمینی با اشاره به این که اصناف ایران از جمله کسانی بودند که طرفدار انقلاب به حساب می آمدند خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی ایران با محوریت یک مرد دینی شکل گرفت.
وی با اشاره به رابطه امام با مردم در دوران تبعید گفت: نمی توان به ممنوع الکار یا ممنوع التصویر شدن یک نفر مانع از کار یا ارتباط با مردم آن فرد شد.

سید حسن خمینی با اشاره به این که در آن دوران امام با تمام سختی ها ارتباط با مردم برقرار می کرد به طوری که پیام امام به مردم می رسید و علت این امر این است که همه جامعه ارتباط بنایی داشتند.

وی در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون نحوه برخورد امام با سید مصطفی گفت: بنده متولد سال 51 هستم به طوری که در قم متولد شده ام و به قمی بودن خود افتخار می کنم لذا در آن دوران زمان شهادت سید مصطفی در نجف بودم به طوری که سال 52 ابوی با والده مان به نجف می روند به طوری که بنده مریض می شوم این یکی از خاطراتی است که از آن دوران برایم به یاد مانده است.

سید حسن خمینی؛ با توجه به این که یکی از محورهای ارتباطی امام با مبارزین را مرحوم حاج احمد آقا دانست گفت: سفره انقلاب برای همه مردم است.

حاج آقا مصطفی تنها انیس امام در نجف بود

سید حسن خمینی با اشاره به صبر امام در قضیه شهادت حاج آقا مصطفی گفت: صبر امام یکی از نقاط ارزشمند ایشان بود.

سید حسن خمینی با اشاره به این که قصه فوت حاج آقا مصطفی سبب تعطیلی حوزه های نجف شد اظهار داشت: حکومت بدون رای مردم امکان بقا ندارد لذا امام (ره) مراجعه به آرای مردم را در دستور کار خود قرار می داد.

وی با بیان این که امام (ره) بحران های متعددی را مدیریت می کردند گف: هر مقطع تاریخی را باید در ظرف و زمان خود مورد بررسی قرار داد.

سید حسن خمینی با بیان این که درانقلاب با شور و شوق مردمی مواجه بودیم افزود: از سوی دیگر هم نیز با شیاطین مختلفی مواجه بودیم که در صدد به وجود آمدن موجهای گوناگونی بودند تا بر آن سوار شوند.

وی با اشاره به شتاب حوادث در سال 57 گفت: امام (ره) مانند یک تحلیگر دقیق سیاسی حوادث تاریخی را رصد می فرمودند.

سید حسن خمینی با اشاره به این که امام در سال 32 و در زمان ملی شدن صنعت نفت در کنار بروجردی بودند بیان کرد: امام(ره) تمام جریانات سیاسی را به خوبی می شناخت و همه ریزه کاری ها را بلد بوده.

سید حسن خمینی با اشاره به این که زمانی که شتاب حوادث سرعت پیدا می کند مدیریت تصمیمات حائز اهمیت می شود گفت: امام در کنار حاشیه سیاست های ایران قرار داشت.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون انقلابی بودن و انقلابی ماندن گفت: امنیت کشور نعمت بسیار مهمی برای ما است به طوری که امنیت به شدت یک امر ارزشمند به حساب می آید.

سید حسن خمینی با اشاره به این که همه نعمت ها وقتی نمی توان آن را درک کرد گفت: باید قدر امنیت را بدانیم.

وی عنوان کرد: امنیت مملکت ما به گونه ای است که در آن انتخاب برگزار می شود لذا باید قدردان امنیت بود و مراقب بود تا این امنیت از دست نرود.

سید حسن خمینی با اشاره به این که باید قدردان مرزبانان، مجموعه سپاه و ارتش و نیروهای اطلاعاتی باشیم ادامه داد: مردم ایران مردمانی خشن نیستند به طوری که خشونت در ذات مردم ایران نیست و ما خود کنترلی داریم و این امر یکی از الطاف الهی به حساب می آید.

وی انقلابی را کسی دانست که نسبت به ارزش های اقلا خود را مقید بداند گفت: انقلابی کسی است که برای این ارزش ها هزینه بدهد به طوری که انقلاب اسلامی ما دارای ارزش های زیادی است و باید نسبت به این ارزشهای انقلابی پایبند بود.

سید حسن خمینی با اشاره به شعار نه شرقی نه غربی گفت: ما نه ظلم می کنیم و نه زیر بار ظلم می رویم لذا نه استعمارگر و نه مستعمره هستیم.

سید حسن خمینی با اشاره به این که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند افزود: هیچ کس نمی تواند در مقابل ما غلطی انجام بدهد.

انقلاب اسلامی متحجر نبوده است

وی با اشاره به این که نباید از روی ترس تصمیم گرفت گفت: باید مصالح خود را در نظر گرفت و در چارچوب منافع ملی حرکت کرد و کشوری نباید با خط و نشان کشیدن برای ما تصمیم گیری کنند.

سید حسن خمینی با اشاره به تسخیر لانه جاسوسی گفت: مردم ایران یادشان نرفته است که در سال 32 چه اتفاقاتی افتاده است.

وی با اشاره به داستان لانه جاسوسی و انقلاب مردم ایران افزود: باید مسیر عزت خود را طی کرد لذا در بحث مبارزه با صهیونیست ها باید اذعان داشت که آن ها غده چرکینی هستند که در سرزمین های اسلامی به وجود آمده اند.

سید حسن خمینی با اشاره به این که تاریخ نگاران سال های بعد از رفتارهای این روزها به خوبی یاد نخواهند کرد گفت: این خونریزی ها و درگیری ها میان مسلمانان درست نیست.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که اگر امام (ره) بودند چه پاسخی به مقامات آمریکایی می دادند افزود: امام خمینی(ره) اجازه ترور و حتی ترور کور را به کسی نمی دادند لذا باید مسیر عزت خود را به خوبی طی کنیم.

سید حسن خمینی با اشاره به این که مکتب اهل بیت(ع) درگیری های کور نبوده است گفت: انقلاب اسلامی متحجر نبوده است لذا باید اذعان داشت که امام با ترور موافق نبودند.

خطری که عمیق است مربوط به تحریف ناخواسته است

سید حسن خمینی رمز پیروزی امام (ره) اتکا به مردم و حرکت های انقلابی دانست و تصریح کرد: باید برای پیشرفت تفکر و اندیشه بکوشیم.

وی با اشاره به این که استقلال، آزادی، اسلام و جمهوریت اسلامی را نباید فراموش کرد گفت: در این راستا نقش مردم حائز اهمیت است.

سید حسن خمینی با اشاره به این که تحریف گاهی خودخواسته و گاهی ناخواسته است گفت: تحریف خود خواسته زود کور می شود لذا خطری که عمیق است مربوط به تحریف ناخواسته است.
جایی تحریف خطرناک است که یک بعد پررنگ تر از ابعاد دیگر می شود.

سید حسن خمینی با اشاره به نقش دین و ارزشهای دینی در انقلاب بیان کرد: باید همه چیز را به اندازه و در ظرف و ظرفیت خود نگریست.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون زعامت مقام معظم رهبری گفت: ایشان خلف شایسته امام (ره) هستند و افتخار می کنیم که بعد از امام جامعه مان خالی نماند و رهبر معظم انقلاب در جایگاه خود ماندند لذا خداوند سال های سال این نعمت را از جامعه مان دریغ نکند.

باشگاه خبرنگاران جوان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها