سرکرده جدید طالبان معرفی شد

سخنگوی جنبش طالبان افغانستان روز گذشته در اعلامیه‌ای از تعیین هیبت‌الله آخوندزاده به عنوان رهبر جدید طالبان و جانشین ملا اختر منصور خبر داد.
کد خبر: ۹۰۷۹۲۷

در این اعلامیه آمده است که سراج‌الدین حقانی به عنوان معاون رهبر جدید طالبان تعیین شده و ملامحمد یعقوب، فرزند ملا عمر نیز به عنوان یکی دیگر از معاونان رهبر جدید معرفی شده است.

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه در گزارشی اعلام کرده بود با کشته شدن منصور، ملایعقوب و سراج‌الدین حقانی گزینه‌های اصلی جانشینی وی هستند. اما یکی از سرکردگان طالبان در شمال غرب پاکستان اعلام کرد یعقوب از قبول این سمت خودداری کرده و می‌گوید برای تصدی آن بسیار جوان است. به گفته این سرکرده، سراج‌الدین حقانی معاون منصور و رئیس عملیاتی شبکه حقانی نیز به دلایل شخصی از پذیرش این سمت امتناع کرد. گفته می‌شود اعضای ارشد گروه طالبان روز یکشنبه در شهر کویته، مرکز استان بلوچستانِ پاکستان در نزدیکی مرز افغانستان گرد هم آمده و به بحث درباره جانشین ملا اختر پرداختند. این در حالی است که در روزهای اخیر مولانا سمیع‌الحق رهبر جماعت علمای اسلام پاکستان در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد که ملا اختر منصور وصیت کرده بود در صورت مرگش سراج‌الدین حقانی یا ملا هیبت‌الله را به‌عنوان جانشین وی انتخاب کنند.

از سوی دیگر، اطلاعیه روز گذشته طالبان حکایت از آن دارد که سران این جنبش مرگ ملااختر منصور در حمله هوایی آمریکا را تائید می‌کنند. در این بیانیه آمده است، ملامنصور اول خرداد در منطقه مرزی بین قندهار افغانستان و بلوچستان پاکستان موسوم به نوشکی کشته شد. منطقه نوشکی در داخل خاک پاکستان واقع است. بنا بر اعلام طالبان، جسد ملااختر روز سه‌شنبه به گروه طالبان تحویل داده شد و در قبرستان سپین بولدک افغانستان دفن شده است.

گروه طالبان همچنین در اعلامیه خود بار دیگر بر ادامه جنگ در افغانستان تاکید کرده است. در این اعلامیه آمده که ملا منصور در شرایط سختی به سر می‌برد و پیشنهادهای تحمیلی و تزویری را از جانب هیچ کسی نپذیرفت. احتمالا اشاره این اعلامیه به پیشنهادهای تحمیلی و تزویری مذاکره با دولت افغانستان است.

اطلاعات اندک در مورد سرکرده جدید

سازمان ملل سال گذشته در گزارشی از هیبت‌الله آخوندزاده به عنوان قاضی دادگاه نظامی در دوره حکومت گروه طالبان بر افغانستان نام برده بود، اما اطلاعات دقیقی درباره گذشته وی موجود نیست. به گفته ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، آخوندزاده 55 ساله پس از حمله آمریکا به افغانستان در سال 1380، قاضی‌القضات طالبان شد و اخیرا به عنوان معاون ملامنصور نیز در گروه طالبان فعالیت داشت.

وی بیش از آن‌که فرماندهی نظامی باشد، یک رهبر مذهبی است و مسئول امور صدور اکثر فتواها برای طالبان بوده است. کارشناسان بر این باورند که وی ارتباط نزدیکی با شورای کویته دارد. وی از ولایت قندهار در جنوب افغانستان و متعلق به قبیله نورزای است.

درخواست حکمتیار از طالبان

در واکنش به تحولات اخیر پیرامون طالبان، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان از طالبان خواست با تشکیل ائتلاف با این حزب از جنگ و مخالفت دست بردارند و برای آینده افغانستان موضع مشترکی اتخاذ کنیم. این در حالی است که هفته گذشته دو طرف حزب اسلامی حکمتیار و شورای ملی صلح افغانستان توافق‌نامه صلح امضا کرده‌اند؛ البته طالبان افغانستان در گذشته ائتلاف با حزب اسلامی حکمتیار را رد کرده بودند.

چشم‌انداز پیش روی طالبان

با انتخابات اخیر و ترجیح آخوندزاده به حقانی از سوی طالبان بسیاری بر این امید هستند که گفت‌وگوهای طلبان با کابل سرعت بیشتری بگیرد. برخی دیگر بر این باورند که این مساله ممکن است به شکاف‌ها در این گروه و گرایش تندروها به سوی داعش تقویت شود. اما در عین حال برخی مقامات ارشد طالبان اعلام کردند که احتمال اتحاد و تقویت طالبان پس از مرگ ملامنصور وجود دارد و رهبر جدید نیز جنگ را ادامه خواهد داد.

به گزارش ژاپن تایمز، این مقامات ارشد که نامی از آنها برده نشده اعلام کردند که مرگ ملااختر منصور احتمال تقویت و اتحاد بیشتر این گروه را در پی دارد زیرا رهبر سابق این گروه نفاق افکنی می‌کرد. چنین بیانیه‌هایی و نحوه کشته شدن ملااختر این شبهه را تقویت می‌کند که رهبر طالبان می‌تواند از درون گروه لو رفته و از سوی پهپادهای آمریکایی ترور شده باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها