پیام صوتی ملا اختر منصور:

زنده هستم و حالم خوب است

سرکرده طالبان کشته شد

مقام‌های آمریکایی روز گذشته اعلام کردند ملا اختر منصور، رهبر طالبان افغانستان احتمالا در جریان حمله هوایی آمریکا در نزدیکی مرز پاکستان و افغانستان کشته شده است. این درحالی است که منابع طالبان این خبر را تکذیب کرده و آن را همچنان انکار می‌کنند.
کد خبر: ۹۰۷۰۳۴

روزگذشته پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون، حمله هوایی علیه منصور در منطقه‌ای در مرز پاکستان و افغانستان را تائید، اما از ارائه اطلاعات درخصوص سرنوشت وی خودداری کرد. کوک گفت: همچنان در حال ارزیابی نتایج این حمله هستیم و در صورت دسترسی به اطلاعات بیشتر، جزئیات آن را اعلام خواهیم کرد.

همچنین یک مقام آمریکایی دیگر که خواست نامش فاش نشود اظهارکرد: در پی این حملات هوایی، منصور و یک شبه‌نظامی دیگر که سوار وسیله نقلیه‌ای در مکانی دورافتاده در جنوب غربی شهر «احمدوال» بودند، مورد هدف قرار گرفتند. این مقام آمریکایی گفت نیروهای عملیات ویژه آمریکا از این هواپیماهای بدون سرنشین در ماموریتی که مجوز آن از سوی باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا صادر شده بود، استفاده کرده‌اند. وی افزود این حمله ساعت 6 صبح شنبه به وقت محلی افغانستان صورت گرفته است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر این‌که رهبر طالبان تهدیدی مستمر برای آمریکا و افغانستان بوده است تصریح کرد، روسای جمهور افغانستان و پاکستان در جریان این حمله قرار داشتند. در همین حال، دفتر رئیس‌جمهور افغانستان هم به‌صورت رسمی حمله به ملا اختر منصور را تائید کرد. در بیانیه‌ای که در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری افغانستان منتشر شد، آمده بود که دولت افغانستان تلاش دارد تا جزئیات این عملیات را در مورد سرنوشت ملا اختر منصور بررسی نهایی کند و نتایج آن‌ را هرچه زودتر در اختیار مردم قرار دهد. سازمان اطلاعات افغانستان و شورای امنیت ملی این کشور نیز کشته شدن ملا اختر منصور را تائید کردند.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان در سخنانی خطاب به ملت این کشور گفت: منصور احتمالا در حمله هوایی در جنوب غرب شهر احمدوال که منطقه‌ای دورافتاده در پاکستان است، کشته شده‌ است. وی همچنین گفت مرگ منصور ضربه‌ای بزرگ برای این گروه شورشی خواهد بود.

تکذیب طالبان

این در حالی است که واکنش افراد وابسته به طالبان متفاوت با یکدیگر بوده است. ملا عبدالرئوف، یک فرمانده ارشد طالبان به آسوشیتدپرس گفت ملا‌اختر منصور در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی در منطقه مرزی افغانستان و پاکستان کشته شده است. در مقابل، یک رهبر طالبان نزدیک به منصور که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با رویترز، خبر مرگ وی را تکذیب کرد. این فرمانده گفت: ما این اخبار بی‌اساس را شنیده‌ایم، ‌اما اولین بار نیست که ما این گزارش‌ها را دریافت می‌کنیم. می‌خواستم فقط به شما بگویم که ملا منصور کشته نشده است.

ملا اختر منصور تابستان سال گذشته و بعد از اعلام خبر ناگهانی مرگ ملا عمر، رهبر سابق طالبان پاکستان، به رهبری این گروه انتخاب شد. مدت کوتاهی پس از رهبری اختر منصور، اختلاف‌های شدید درون گروهی در گروه طالبان افغانستان آغاز شد و آن دسته از اعضای این گروه که موافق رهبری اختر منصور نبودند، راه خود را از وی جدا کردند . حتی گزارش‌هایی مبنی بر درگیری‌های نظامی میان اعضای گروه موسوم به طالبان ناراضی، با افراد ملا‌اختر منصور منتشر شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها