احتیاط در مصرف داروهای دیابت

مطالعه انجام شده در میان بیماران بریتانیایی نشان می‌دهد، استفاده از برخی داروهای شایع درمان دیابت ممکن است، احتمال ابتلا به سرطان مثانه را افزایش دهد. پیوگلیتازون، یکی از این داروهاست که در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و به منظور کنترل سطح قند خون مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما تحقیقات جدید منتشر شده در مجله پزشکی بریتانیا نشان می‌دهد، مصرف این دارو 63 درصد خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۹۰۶۹۷۷

محققان در سال 2005 و پس از ابتلای برخی افرادی که از داروی پیوگلیتازون استفاده کرده و به سرطان مثانه دچار شده بودند، تصمیم به بررسی اثر این دارو در ابتلا به سرطان گرفتند. از آنجا که پس از آن تاریخ، مطالعات مختلفی روی این موضوع انجام و گزارش‌های متناقضی ثبت شد، دوباره محققان تصمیم گرفتند پیوگلیتازون را با دیگر داروهای ضددیابت مقایسه کنند. بنابراین، مشخص شد، داروی پیوگلیتازون در مقایسه با دیگر داروهای ضددیابت، امکان ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می‌دهد. همچنین این احتمال با افزایش مدت زمان استفاده از دارو و میزان مصرف آن نیز افزایش می‌یابد.

درباره داروی روزیگلیتازون، هیچ‌گونه خطر ابتلا به سرطان مثانه مشاهده نشد، اما مصرف این دارو از سال 2010 به دلیل افزایش خطر ابتلا به اختلالات قلبی و عروقی ازجمله نارسایی و حمله قلبی ممنوع شد. محققان معتقدند، بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، باید از خطرات احتمالی مصرف دارو آگاه باشند تا پس از آن، خودشان انتخاب کنند مصرف دارو را ادامه دهند یا خیر.

یک بررسی جداگانه در دانشگاه ناتینگهام نشان می‌دهد، بسته به این که چه ترکیبی از داروهای ضددیابت مورد استفاده بیمار قرار می‌گیرد، خطر ابتلا به کوری و بیماری‌های کلیوی افزایش می‌یابد. مصرف متفورمین به تنهایی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های شدید کلیوی را کاهش دهد.

دانشمندان معتقدند، نتایج ناشی از این تحقیق می‌تواند در تجویز دارو کاربردهای مناسبی داشته باشد و پزشک و بیمار، ارزیابی کلی از خطرات و مزایای داروهای دیابتی داشته باشند.

مترجم: آتنا حسن‌آبادی - جام جم
منبع: telegraph

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها