شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) با همکاری با موسسه صلح و اقتصاد (IEP) تحقیقی انجام داده که نتایج آن نشان می‌دهد، داشتن صنعت گردشگری با ثبات و با فضایی باز، به بالا رفتن سطح صلح در یک کشور کمک می‌کند.
کد خبر: ۹۰۵۶۳۸

این پروژه تحقیقاتی که «گردشگری به عنوان محرک صلح» نام گرفته، نشان داده که رابطه مثبتی بین بخش‌های مختلف گردشگری با ثبات در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و محیطی وجود دارد. به گفته یکی از کارشناسان، این تحقیق نشان می‌دهد چگونه صنعت گردشگری و صلح یکدیگر را حمایت و در طولانی مدت به افزایش عملکرد کمک می‌کنند.

رکوردهای گردشگری سال 2015

آمارگیری‌های اخیر نشان می‌دهد سال 2015 بیش از آنچه تصور می‌شد برای گردشگری موفقیت‌آمیز بوده؛ صنعت 29 کشور نسبت به سال 2014 رشد داشته و آمار مربوط به 9 کشور جهان دو برابر افزایش پیدا کرده است. در این میان گردشگری میانمار تقریبا 52 درصد نسبت به سال 2014 مورد استقبال قرار گرفت. این رقم در مورد شیلی 23 درصد بوده است. گزارشات همچنین نشان می‌دهد حوزه گردشگری ژاپن رشدی 47 درصدی و تایلند 20 درصدی را در یک سال تجربه کرده‌اند. مقاصد گردشگری منطقه آسیا اقیانوسیه در این سال میزبان 570 میلیون مسافر بود که این رکورد جدیدی در تعداد گردشگران این نقطه از جهان است. رشد کلی آمار گردشگری این کشورها 4.1 درصد بوده است. در حالی که گزارش شده، گردشگری منطقه جنوب شرقی آسیا 8درصد نسبت به سال 2014 ترقی کرده است. بررسی‌های بیشتر همچنین نشان داده که تعداد گردشگران خارجی آسیا ـ اقیانوسیه حدود 22 میلیون و 500 هزار تن بوده و سه چهارم این مسافران، کشورهای آسیایی را به عنوان مقصد خود برگزیدند.

گردشگری،‌ سومین صادرات بزرگ جهان

سهم صنعت گردشگری از میزان کل صادرات جهان سال 2015 میلادی به 7 درصد افزایش یافت و به 1.4 تریلیون دلار رسید. سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل (UNWTO) در گزارش اولیه خود اعلام کرد، صنعت گردشگری با سهم 1.4 تریلیون دلاری سال 2015 به عنوان سومین صادرات بزرگ جهان شناخته شد. این چهارمین سال پیاپی است که صنعت گردشگری با پیشی گرفتن از تجارت کالا توانسته است عنوان سومین صادرات بزرگ جهان را به نام خود ثبت کند. سازمان جهانی گردشگری میزان هزینه گردشگران را در سال 2015 میلادی رقم 1.4 تریلیون دلار برآورد کرد که به طور متوسط این رقم برابر است با روزانه چهار میلیارد دلار. هزینه حمل و نقل گردشگران خارجی در سال گذشته میلادی به 210 میلیارد دلار رسید، در حالی که درآمد حاصل از اقامت، غذا و نوشیدنی‌، سرگرمی، خرید و دیگر خدمات گردشگران خارجی به 1.2 تریلیون دلار افزایش یافته که حاکی از رشد 3.6 درصدی در مقایسه با آمار سال گذشته آن است.

هشدار به ایران برای افزایش قیمت گردشگری

در نمایشگاه گردشگری آلمان، آژانس‌های خارجی به همتایان ایرانی خود تذکر و اخطار دادند که اگر قیمت سفر به ایران بیش از این افزایش یابد، باید منتظر ریزش گردشگر باشیم. محمدعلی واقفی، نایب‌رئیس جامعه تورگردانان ایران درباره افزایش قیمت خدمات که نرخ سفر را تحت تاثیر قرار داده است، هشدار داده و به ایسنا گفته: واقعیت آن است که قیمت سفر به ایران افزایش یافته، اما در داخل کسی به این موضوع توجه نمی‌کند.

او ادامه داد: برنامه سفر گردشگری که به ایران می‌آید با آن‌که به ترکیه می‌رود فرق می‌کند. کل برنامه بیشتر گردشگرانی که به ترکیه می‌روند به یک شهر و معمولا استانبول محدود می‌شود، اما همان گردشگر وقتی به ایران می‌آید در یک برنامه 7 تا 20 روزه چند شهر را می‌بیند که علاوه‌بر هزینه راهنما، غذا و اقامت، مضافا مبلغی را به ازای ترانسفر بین شهری باید پرداخت کند، برای همین نرخ سفر به ایران در مقایسه با کشوری چون ترکیه برای گردشگران خارجی، گران است. این تورگردان، افزایش قیمت هتل‌ها را مهم‌ترین عامل اثرگذار در هزینه سفر دانست و گفت: با آن که قرار بوده امسال هتل‌ها افزایش نرخی را به میزان 12 درصد اعمال کنند و تخفیف 25 درصدی را برای آژانس دارها درنظر بگیرند، اما برخی خارج از این ضوابط رفتار کرده و قیمت‌ها را بیش از این افزایش داده اند و تخفیف‌ها را هم اعمال نکرده‌اند، برای همین قیمت برای ما به عنوان مصرف کننده تا 40 درصد افزایش داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها