یکی از برج‌های کبوترخانه روستای سروشبادران اصفهان باقدمتی بیش از 700 سال تخریب شد.
کد خبر: ۹۰۵۰۱۴

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، این برج که وسط زمین‌های کشاورزی واقع شده به سبب تصرف زمین‌های کشاورزی و در پی جاری شدن مکرر آب زیر پی برج و نشست زمین فرو ریخت.

به گفته مسئولان روستا این برج بتازگی در فهرست بازسازی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته و قرار بوده هفته‌های آینده عملیات مرمت و بازسازی آن آغاز شود. محلی‌ها می‌گویند تاکنون هیچ اقدامی برای جلوگیری از تصرف زمین‌های اطراف برج‌های کبوتر انجام نشده است و کشاورزان با آبیاری زمین‌های اطراف برج‌ها پایه‌های آن را سست و مقدمات تخریب را فراهم می‌کنند.

در ساختمان و معماری این برج‌ها که از خشت خام ساخته شده‌اند، مقیاس‌ها به طور اصولی رعایت شده و با نسبت‌های دقیق و آرایش بسیار جالب، لانه‌های کبوتران در کنار یکدیگر قرار گرفته است.

انگیزه اصلی ساخت برج‌های کبوتر آن هم وسط مزارع استفاده از کود کبوترها برای تولید محصولات کشاورزی بوده است چراکه کود آن یکی از بهترین انواع کودها محسوب می‌شده و در حاصلخیزی زمین‌های زراعی به کار می‌رفته است.

سابقه تاریخی ساخت برج‌های کبوتر به طور دقیق مشخص نیست ولی قدمت آنها به 700 سال پیش برمی‌گردد.

ابن‌بطوطه در اوایل قرن هشتم هجری از وجود کبوتر خانه‌ها یاد کرده است. بیشتر جهانگردان اروپایی که در زمان صفویه و بعد از آن به ایران سفر کرده‌اند در سفرنامه‌های خود از برج‌های کبوتر مطالب زیادی نوشته‌اند که ازجمله آنها می‌توان به شاردن اشاره کرد. تیمور لنگ نیز در زمان حمله به اصفهان با مشاهده این سازه‌ها فکر می‌کند مردم منطقه کبوتر باز هستند و وقتی به فایده آنها پی می‌برد از آنها الگوبرداری کرده و در پایتخت کشور خود یعنی بخارا نمونه‌هایی از آن را می‌سازد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها