در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
ابتدا درباره آخرین وضع پروژههای ساخت کشتی شرکت ملی نفتکش ایران در شرکتهای داخلی توضیح دهید.
همان گونه که میدانید شرکت ملی نفتکش ایران به منظور توسعه صنعت ساخت کشتی در داخل و در راستای اشتغالزایی و کمک به پیشرفت صنایع دریایی کشور، ازجمله پیشگامان سفارش ساخت کشتی به شرکتهای کشتیسازی داخلی در سالیان گذشته بوده است که در این خصوص به سفارش ساخت دو فروند کشتی شیمیایی بر ـ فرآورده بر 35 هزار تنی به شرکت ایزوایکو در 12 دی ماه سال 1381 و سه فروند کشتی نفتکش حمل نفت خام 63 هزار تنی به شرکت صدرا در تاریخ 23 آبان 1382 اقدام کرد.
اما متأسفانه باوجود کمکهای شایان شرکت ملی نفتکش ایران و تحمل خسارات هنگفت وارده ناشی از تأخیر و تحویل ندادن کشتیهای مذکور به این شرکت و نیز زیان عدم النفع، تمام پروژههای مذکور در همان مراحل اولیه ساخت در شرکتهای ایزوایکو و صدرا متوقف شد به طوری که فقط یک فروند از آنها (کشتی ایران فهیم از سری دو فروند کشتی سفارشی به ایزوایکو)، پیشرفت فیزیکی 70 درصدی دارد که البته ساخت این کشتی نیز از سال 1391 متوقف شده است و پیشرفت بقیه سفارشات هم از صفر درصد تا پنج درصد طی مدت زمان 14 سال است. این در حالی است که همزمان با این قراردادها، ساخت سه فروند کشتی مشابه را به شرکت کشتیسازی کرهای سفارش دادیم که این کشتیها با همان قیمت قرارداد و در موعد مقرر در مدت زمان یک سال تحویل داده شد.
سه فروند کشتی سفارشی به صدرا و دو فروند کشتی سفارشی به ایزوایکو طبق قرارداد باید درچه سالی تحویل شرکت ملی نفتکش ایران میشد؟
تحویل سه فروند کشتی به صدرا قرار بود به ترتیب در مهر 1386، اسفند 1386 و مهر 1387 صورت گیرد. دو فروند کشتی سفارشی به ایزوایکو نیز قرار بود در فروردین و خرداد 1386 تحویل شرکت ملی نفتکش ایران شود.
آیا این کشتیها به فرض تکمیل و تحویل، کارایی لازم را با توجه به مدت زمان ساخت و دیگر شرایط خواهد داشت؟
با توجه به ارتقای طراحی کشتیهای جدید در جهت کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندههای هوا و محیط زیست مطابق با استانداردهای لازمالاجرای سازمانها و ارگانهای دریایی جهانی، اجاره کشتی مذکور و تردد در آبهای بینالمللی، شرکت ملی نفتکش ایران را با چالشهای جدی و نسبتا زیادی مواجه میکند. از این رو در صورت تحویل کشتیهای مذکور سعی خواهد شد درآبهای داخلی از آنها استفاده شود.
چرا شرکتهای کشتیسازی ـ به طور مشخص ایزوایکو و صدرا ـ نتوانستند ساخت کشتیهای سفارشی شرکت ملی نفتکش ایران را به رغم گذشت 14 سال، به سرانجام برسانند؟
با توجه به تجربه متمادی که از همکاری با کشتیسازیهای صدرا و ایزوایکو به دست آوردهایم، میتوانم بگویم کشتی سازان ما به لحاظ توانمندی و زیرساختارهای موجود با محدودیتها و مشکلات متعددی مواجه هستند. از جمله این موارد میتوان به نبود برنامهریزی مشخص و سیاستهای حمایتی دولت از کشتیسازیها، همکاری نکردن سیستم بانکی جهت تامین منابع مالی مناسب (فاینانس)، نداشتن برنامهریزی مؤثر در تأمین و حفظ نیروی انسانی، تغییر پیاپی مدیریتهای ناموفق، بیتوجهی به انتقال تکنولوژی و فناوری، نبود زیرساختهای مناسب و تجهیزات مدرن، بخشینگری مسئولان و سیاستگذاران دولتی در زمینه صنایع دریایی، نبود مراکز تحقیق و توسعه در صنایع دریایی، قوانین دست و پاگیرگمرکی، نداشتن توانایی رقابت در بازارهای بینالمللی به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده ساخت و طولانی شدن مدت زمان ساخت کشتی و... اشاره کرد که متاسفانه عمده این موارد کماکان لاینحل باقی مانده است. باید به این نکته توجه کرد که موارد یاد شده و بسیاری از مسائل دیگر، همگی موجب شده است تا هزینه ساخت کشتی حتی بنا به اظهارات مقامات ارشد کشتیسازیها بسیار بالاتر از عرف بینالمللی باشد به طوری که طبق ارقام ارائه شده و مقایسه آن با بازارهای بینالمللی این اختلاف هزینههای ساخت تا دو برابر قیمت قرارداد و بازار بینالمللی نیز برآورد شده است. به همین دلیل ساخت کشتی در داخل، در شرایط فعلی برای هیچ یک از طرفین (کشتیرانیها و کشتیسازها) توجیه اقتصادی به دنبال نخواهد داشت.
البته نقاط ضعف صنعت ساخت کشتی در کشور و دو شرکت بزرگ ایزوایکو و صدرا و دلایل توقف پروژههای شرکت ملی نفتکش ایران در این شرکتها عمدتا مشترک است، اما به عنوان مثال در مورد صدرا، یکی از برجستهترین مشکلات آماده نبودن زیرساختارهای مورد نیاز برای ساخت کشتیهای مذکور با مشخصات فنی مد نظر در کارخانه کشتیسازی صدرا ـ نکاء بود که به مرور زمان کمبودهای زیرساختاری مشکلات عدیده دیگری را نیز به روند بسیار کند پروژه، تحمیل کرد که در نهایت به توقف کامل پروژه از طرف شرکت صدرا منجر شد.
بر این اساس به اعتقاد شما، خودکفایی در ساخت کشتی به معنای آنچه در صنایع کشتیسازی جهان میگذرد در کشورمان در چه شرایطی محقق میشود؟
نکته حائز اهمیت در ساخت کشتی گستردگی بسیار زیاد صنایع وابسته از قبیل صنایع رنگ، مواد شیمیایی، برق، الکترونیک، مخابرات، فولادسازی، مکانیک، جوش، ابزار دقیق، آهنگری و فورجینگ و بسیاری موارد دیگر است. بالا بودن تکنولوژی ساخت برخی تجهیزات و ماشینآلات موجب شده است تنها چند شرکت محدود قادر به ساخت و ارائه آن محصولات باشند لذا خودکفایی در ساخت کشتی در شرایط فعلی دستنیافتنی به نظر میرسد چه بسا در بسیاری از یاردهای کشتیسازی صاحبنام که سالانه بالغ بر صد فروند کشتی تحویل بازار میدهند نیز چنین چیزی ممکن نیست. به همین سبب با توجه به مسائل و مشکلات ساخت کشتی در داخل کشور که قبلا به آن اشاره شد، مسائل تحریم و وابستگی شدید صنعت ساخت کشتی درخصوص تأمین تجهیزات و ماشینآلات مورد نیاز و همچنین نصب و راهاندازی آنها به شرکتهای صاحبنام خارجی باعث شده تا هزینه و زمان ساخت کشتی در داخل کشور بشدت افزایش یابد که تجربه سفارشات گذشته نیز خود مُهر تأییدی بر این ادعاست.
به اعتقاد شما توجیه اقتصادی سفارش ساخت کشتی در کشور در چه شرایطی محقق میشود؟
رقابتپذیری در بازارهای بینالمللی درخصوص کیفیت ساخت، قیمت تمام شده و مدت زمان تحویلدهی کشتیها.
با وجود این تاخیرها و عدم تحویل سفارشات شرکت ملی نفتکش، سیاست این شرکت در تقویت کشتیسازیهای کشور چیست؟
با توجه به نکات ارائه شده و مشکلات صنعت کشتیسازی داخلی، اگر واقعبینانه و با توجه به نیاز کشور به ناوگان حمل و نقل دریایی مواد نفتی و غیرنفتی و تجربه سالهای تحریم نگاه کنیم، ساخت کشتیهای تجاری اقیانوسپیما در داخل کشور در شرایط فعلی بهصرفه و صلاح و در جهت منافع ملی به نظر نمیرسد. در واقع در شرایط فعلی تمرکز در بخش تعمیرات کشتیها به منظور فراهم کردن تجربیات و زیرساختهای مورد نیاز به مراتب مثمر ثمرتر خواهد بود. در این ارتباط هم شرکت ملی نفتکش ایران در حال مذاکره و انجام اقدامات لازم برای راهاندازی نخستین یارد تخصصی تعمیرات کشتی در داخل با همکاری شرکت ایزوایکو است که امیدواریم در آینده نزدیک به نتیجه برسد و ثمرات خوبی را برای صنایع دریایی و اقتصاد کشور به دنبال داشته باشد.
با این همه هر زمان که صنعت کشتی سازی داخلی به شرایطی برسد که توانایی ساخت و تحویل بموقع سفارشات را طبق تعهدات فیمابین داشته باشند، آماده هستیم به حوزه ساخت نیز ورود کنیم، اما پیش از آن امیدواریم بتوانیم شاهد اتمام پروژههایی باشیم که 14 سال پیش به ایزوایکو و صدرا سفارش دادیم و هنوز موفق به تحویلگیری آنها نشدهایم. لازم میدانم به این نکته اشاره کنم که شرکت ملی نفتکش ایران در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی از مدتها پیش، استفاده از توان داخل را در بخشهای مختلف ازجمله تامین قطعات یدکی و ملزومات مصرفی، روغن، رنگ و مواد شیمیایی مورد نیاز کشتیها را از شرکتهای داخلی اجرایی کرده است. ضمن این که ما آماده هستیم به منظور توسعه صنایع دریایی کشور در زمینه انتقال تکنولوژیهای روز دنیا به کشور نیز در بخشهای مختلف با شرکتهای داخلی همکاری کنیم.
راهکار پیشنهادی جنابعالی برای توسعه صنایع کشتیسازی کشور با توجه به رفع تحریمها که زمانی دلیلی برای تاخیر در اجرای پروژهها بود، چیست؟
با توجه به مواردی که اشاره شد به نظر در شرایط فعلی تمرکز در بخش تعمیرات کشتیها راهگشا خواهد بود. امیدواریم صنایع کشتیسازی ما بزودی به درجهای از توان و پیشرفت برسد که بتواند نه تنها نیاز ناوگان کشتیرانی کشور، بلکه منطقه و دیگر کشورها را تامین کند و کشور ما نیز به عنوان قطب صنایع کشتیسازی منطقه و جهان معرفی شود.
متن کامل این گفتوگو را در سایت جام جم آنلاین بخوانید
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
رییس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت در گفتگو با جام جم آنلاین:
گفتوگوی «جامجم» با سیده عذرا موسوی، نویسنده کتاب «فصل توتهای سفید»
یک نماینده مجلس:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»: