مدیرکل ترویج وزارت جهاد کشاورزی خبر داد

تولید سالانه 12 میلیون تن گندم در کشور

مدیرکل ترویج وزارت جهاد کشاورزی از تولید سالانه 12 میلیون تن تولید گندم در کشور خبرداد.
کد خبر: ۹۰۴۵۷۳
تولید سالانه 12 میلیون تن  گندم در کشور

به گزارش جام جم آنلاین ، بهمن امیری لاریجانی در مصاحبه با رادیو اقتصاد میزان سطح زیر کشت گندم را 6 میلیون هکتار در کشور عنوان کرد و افزود: ازاین مقدار4 میلیون هکتار بصورت کشت دیم و 2 میلیون هکتار بصورت کشت آبی است.

وی افزود: از مجموع 6 میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم در کشور سالانه 12 میلیون تن گندم تولید می شود که 8 میلیون تن کشت آبی و 4 میلیون تن کشت دیم به خود اختصاص داده است.

مدیرکل ترویج وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تمام استانهای کشور گندم کشت می شود، گفت: استان خوزستان افزون بر 800 هزار هکتار بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: متوسط عملکرد گندم آبی 3.5 تن در هکتار و گندم دیم یک تن در هکتار است ناگفته نماند کشاورزان نمونه از یک هکتار 13 تن گندم برداشت می کنند.

امیری لاریجانی تصریح کرد: با ترویج، توسعه دانش کشاورزی و تجهیزات به روز می توان متوسط عملکرد بین کشاورزان خبره و عادی را به هم نزدیک کرد. وی در ادامه با بیان اینکه گندم بصورت بهاره و پائیزه کشت می شود، گفت: بیشترین سطح زیر کشت گندم در ایران بصورت پائیزه است.

مدیرکل ترویج وزارت جهاد کشاورزی افزود: بخش عمده گندم در کشور بصورت مکانیزه کشت و برداشت می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خرید تضمینی گندم در رونق کشت و تولید گندم موثر است، اظهارداشت: گندم همانندبرنج یک محصول استراتژیک است در همه کشورها دولت ها برای اینکه کشت و تولید محصولات استراتژیک پایدار باشد فرآیند خرید تضمینی را مدنظر قرار می دهند تا کشاورز بتواند با طیب خاطر و اطمینان کافی به کشت و تولید اقدام کنند.

امیری لاریجانی در ادامه بیمه و خرید تضمینی را از شاخص های مهم در اقتصاد کشاورزی دانست و بر ضرورت تولید انواع محصولات زراعی و باغی تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه گندم های پائیزه ارقام با کیفیت تری هستند، افزود: کیفیت از دو مقوله یکی رقم و دیگری مدیریت تغذیه ناشی می شود.

مدیرکل ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت: کاهش مصرف کودهای شیمیایی، افزایش کودهای زیستی و ارگانیک و بهینه سازی مصرف کود و تعادل در عناصر و حتی غنی سازی بعضی از ریز مغزی ها در فرآیند کود دهی تاثیر بسزایی بر روی کیفیت گندم دارد.

وی با اشاره به این جمله که اصل و ریشه اقتصاد مقاومتی مبتنی بر درون زایی و برون گرایی است، افزود: درون زا بودن یک مقوله در حوزه اقتصاد، صنعت و کشاورزی هرچه سهم و رفتار مبتنی بر دانش و دانش بنیان بودن در بخش های مختلف بیشتر باشد درعمل می توان گفت که سهم اقتصاد مقاومتی درکل اقتصاد بیشتر است.

امیری لاریجانی اذعان داشت: دانش می تواند اقتصاد کشور را در برابر شوک های بیرونی پایدار، بهره وری عوامل تولید را افزایش و اقتصاد کشاورزی را تقویت کند.

مدیرکل ترویج وزارت جهاد کشاورزی افزود: با ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری تاکنون فعالیت ها و اقدامات خوبی در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی به ویژه محصولات راهبردی مثل گندم و برنج انجام شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها