همراه با برنامه «مهتاب شبان» یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های شبانه شبکه استانی باران

با تو مهتاب شبی...

برنامه «مهتاب شبان» یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های شبانه شبکه استانی باران، استان گیلان است که از مهر سال 1394 هر شب از ساعت 21 و 30 دقیقه تا 22 و 45 دقیقه به‌طور زنده از این شبکه پخش می‌شود. این برنامه علاوه‌بر بخش نمایشی، از بخش‌های مختلف دیگری همچون گزارش‌های گیلان‌گردی، تصنیف‌های درخواستی، وله‌های جذاب، تصاویر و فیلم‌های ارسالی بینندگان و مهمان برخوردار است.
کد خبر: ۹۰۳۶۸۵

مهمانان برنامه که عمدتا به پیشنهاد بینندگان از میان چهره‌های موفق علمی، ورزشی، هنری و... به برنامه دعوت می‌شوند نیز بخش جذاب این برنامه هستند. رضا سیف‌پور که تهیه‌کنندگی، نویسندگی و طراحی این برنامه را برعهده دارد، طراح و شخصیت پرداز عروسکی جذاب به نام نازک بین هم هست که برای مخاطبان شبکه باران شخصیت بسیار محبوبی است. آقای نازک بین که با لهجه شیرین گیلکی صحبت می‌کند علاوه‌بر طنازی و شوخی‌های منتقدانه با مهمان‌ها و مسئولان، صدای بسیار خوبی هم دارد و بسیاری از بینندگان هر شب منتظر شنیدن آوازهای محلی او هستند که به نوعی بازخوانی ترانه‌های معروف گیلکی و البته فارسی است.

ایده اولیه تهیه و تولید این برنامه چطور شکل گرفت؟

ایده اولیه مهتاب شبان به شش ماهه دوم سال 92 برمی‌گردد که در آن سال تهیه‌کنندگی سری اول این برنامه را برعهده داشتیم و در کنار آن سایر بخش‌ها، در یک آیتم گرافیکی از شخصیتی به عنوان آقای نازک بین بهره بردیم که با توجه به روحیه منتقد و شوخ‌طبعش فورا مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. پس از یک وقفه شش ماهه تصمیم گرفتیم تا این شخصیت را در قالب عروسک طراحی و در یک برنامه صبحگاهی به نام صبح و نشاط به بینندگان معرفی کنیم. خوشبختانه آن برنامه نیز برنامه موفقی شد و درواقع ایده‌ای شد تا با تکمیل شخصیت نازک بین و طراحی یک فضای جدید، سری جدید برنامه مهتاب شبان را طراحی و معرفی کنیم. این شخصیت بسیار میان اهالی گیلان شناخته شده است.

مخاطبان هدف این برنامه چه طیفی هستند؟

در این خصوص با گذشت اندک زمانی از آغاز برنامه ما با پدیده بسیار جالبی مواجه شدیم که باعث شد در طراحی ادامه برنامه دقت بیشتری به خرج دهیم و نواقص آن را به سرعت رفع کنیم. از ابتدا قرار بود مخاطبان این برنامه طیف میانسال تا بزرگسالان باشند، اما با گذشت اندک زمانی از طریق بررسی مداوم پیامک‌های دریافتی از سوی بینندگان متوجه شدیم که این برنامه موفق شده به لحاظ سنی مخاطبان وسیعی از پنج ساله تا 90 ساله را به خود اختصاص دهد یعنی کل اعضای خانواده و این یک موفقیت بزرگ برای ما بود.

فکر می‌کنید این برنامه چرا مورد استقبال این طیف از مخاطبان استانی و ظاهرا خارج استانی قرار گرفت؟

تاکید بر فرهنگ و آداب و رسوم غنی و جذابیت‌های بصری بی نظیرخطه سرسبز و توجه ما به تمام سلایق مهم‌ترین دلیل برای این موفقیت است. مثلا ما در کنار موسیقی بومی خودمان برای بینندگان موسیقی دیگر اقوام و حتی موسیقی ملل پخش می‌کردیم یا تصاویری از دیدنی‌های سایر نقاط ایران و جهان را در کنار دیدنی‌های استان به تصویر می‌کشیدیم. از طرف دیگر، زبان شیرین گیلکی که توسط مجری مسلط و توانمند برنامه ارائه می‌شد و تعامل خوب مجری با شخصیت طناز و شوخ عروسکی آقای نازک بین باعث شده بود تا مخاطبان بسیاری با ما همراه شوند. در این میان تعامل مخاطبان با برنامه هم به این موضوع کمک کرد.

همین تعامل بود که انگیزه راه‌‌اندازی کمپین‌های مختلف شد؟

ما در تعامل با مخاطب چند کمپین ازجمله «یار مهربان»، «من ترقه نمی‌خرم» و... راه انداختیم و بسیار هم موفق شدیم. این کمپین‌ها رتبه ما را در جذب مخاطب بالا برد و توانستیم بالاترین امتیاز را در بین برنامه‌های شبانه مراکز استانی کسب کنیم.

اجرای برنامه مهتاب شبان برعهده محمد رضا محبی از مجریان جوان شبکه باران است. وی تاکنون در شبکه‌های متعددی به عنوان مجری فعالیت داشته که «هفت روز» در شبکه 3، «نسیم آوا» در شبکه نسیم، «خانه شما» در شبکه شما و «سیمای استان مرکزی» در شبکه آفتاب از این جمله است.

چطور شد برای اجرای مهتاب شبان انتخاب شدید؟

همزمان با شکل‌گیری برنامه «صبح و نشاط» به تهیه‌کنندگی و نویسندگی رضا سیف‌پور، طراحی گرافیکی شخصیت نازک بین هم شکل گرفت. تجربه همکاری با تیم تهیه‌کننده و ارتباط خوب میان من و شخصیت عروسکی سبب شد در مجموعه مهتاب شبان نیز این تجربه ادامه پیدا کند و همه اعضای گروه با همدلی مهتاب شبان را شروع کردند. شعار ما در این برنامه این بود که تلاش کنیم در سرمای زمستان شب‌هایمان مهتابی و زندگی‌مان سرشار از گرمی باشد.

چه بخش‌ها و جزئیاتی را در برنامه در نظر گرفتید تا مخاطب را راضی نگه دارید؟

یکی از اهداف مهم ما حضور واقعی بینندگان در تمامی بخش‌های برنامه است. بخش‌هایی مانند انعکاس پیامک‌های مردمی، عکس‌ها و فیلم‌های ارسالی بینندگان و ایجاد کمپین‌های مورد نیاز جامعه در برنامه مانند طرح یار مهربان که مردم کتاب‌های استفاده شده خود را برای استفاده سایر افراد از جمله دانش‌آموزان یا دانشجویان به ما اهدا می‌کردند، طرح همدم که سر زدن به بزرگ‌ترها بود و کمپین نخریدن ترقه. همه اینها با پیشنهاد خود مردم شکل گرفت و همراهی بینندگان در برنامه به‌طور مشخص انعکاس پیدا کرد. درواقع بینندگان به این باور رسیده‌اند که جزئی تعیین‌کننده از برنامه مهتاب شبان محسوب می‌شوند. نکته دیگر ساخت یک کاراکتر عروسکی به نام آقای نازک بین است که از یک طرف خودش جمع اضداد است و از طرف دیگر در اکثر موارد حرف دل مردم را در قالب طنز منتقل ‌می‌کند و این برای مخاطب جالب و دلپذیر است. نکته سوم هم به‌نظرم تفکری است که پشت برنامه وجود دارد و به روز بودن مطالب مطرح شده در برنامه است. به‌طوری‌که هم مخاطب جوان را پوشش می‌دهیم و هم مخاطب مسن، به نوعی از دو ساله تا 91ساله بیننده برنامه هستند و بخش‌های متعددی برای آنها درنظر گرفته شده‌است.

چه حسی دارید وقتی می‌بینید برنامه شما مورد توجه مخاطبان قرار گرفته‌ است؟

برای هر گروه برنامه ساز قطعا ثبت یک موفقیت افتخار بزرگی محسوب می‌شود و خستگی از تن ما به در می‌رود و قطعا با قوت قلب بیشتری به کار ادامه می‌دهیم. در مقاطع مختلف وقتی همراهی مردم با برنامه را دیدیم به این نتیجه رسیدیم که کارکردهای رسانه چقدر می‌تواند جامع باشد و وقتی محقق شود موجب همدلی و همزبانی میان مردم و مسئولان و مردم با هم و ساخته شدن یک فرهنگ متعالی در جامعه می‌شود چون صداو سیما به فرموده رهبری معظم انقلاب عمده‌ترین مرکز هدایت فکری کشور محسوب می‌شود و همه ما باید تلاش کنیم که در زمینه تحقق این نظر کوشاتر و فعال‌تر باشیم.

به عنوان تهیه‌کننده یک شبکه استانی تاثیرگذاری یک برنامه را تاچه حدی در شبکه استانی‌تان مهم می‌دانید؟

به گمانم شبکه‌های استانی می‌تواند نقش مهمی در سبد رسانه‌ای خانواده‌های ایرانی داشته باشد. شبکه‌های استانی چنانچه بیش از این مورد توجه قرار گیرد با توجه به ظرفیت های هنری بسیار بالا در جای جای ایران عزیز، می‌تواند به عنوان رکن اصلی در فضای رسانه‌ای کشور همپای شبکه‌های سراسری نقشی تعیین‌کننده داشته باشد.

از این‌رو مهم‌ترین آرزویم این است که این شبکه‌ها با رفع موانع و کاستی ها، در تمام استان‌ها بتدریج به جایگاه اصلی خود نزدیک شود.

نیره رضایی‌مطلق

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها