مجموعه انیمیشن «سمعک» به کارگردانی رضا فصاحت در 26 قسمت 15 دقیقه‌ای با تکنیک کات اوت کامپیوتری در مرکز پویانمایی صبا برای گروه سنی کودک تولید شده است. آهنگساز مجموعه عمران طاهری است.
کد خبر: ۹۰۳۶۸۴

رضا فصاحت درباره تولید انیمیشن سمعک می‌گوید: این مجموعه که برای گروه سنی کودک در مدت دوسال تولید شده، در ظاهر برای سرگرمی بچه‌هاست، اما در واقع به بچه‌ها یاد می‌دهد حیوانات موجوداتی دوست داشتنی و مظلوم و دارای احساس هستند و نباید آنها را اذیت کرد و باید به آنها احترام گذاشت.

داستان این مجموعه انیمیشن در باغ وحشی می‌گذرد که حاج بابا، پیرمرد مهربانی مسئول نگهداری حیوانات آنجاست. حاج بابا سمعکی دارد که با کمک آن می‌تواند زبان حیوانات را درک کند. دزدان که از این موضوع با‌خبر می‌شوند، تلاش می‌کنند این گنج را به دست بیاورند. این موضوع باعث به وجود آمدن کشمکش‌هایی بین علی، نوه حاج بابا و دزدان می‌شود. بنابراین علی پاشایی، نوه حاج‌بابا، به همراه دوست خود سعید و خانواده‌اش درگیر یک ماجرای پلیسی می‌شوند.

یک پسر بچه باهوش با دوستش ـ که به اندازه خودش کنجکاو و باهوش است ـ دو تا دزد قلچماق و یک مامور پلیس همراه سرباز دستیارش که تا حدی ساده و کند است، همگی به همراه یک خانواده گرم و صمیمی و تعدادی حیوان بازیگوش و شیطان جمع شده‌اند تا یکسری ماجراهای تعقیب و گریز خنده‌دار را روایت کنند تا مخاطب کودک را چند دقیقه‌ای خوشحال و راضی پای جعبه جادو نگه دارند.

ماجراهای سمعک از جمله کارهای تلویزیونی است که تعداد زیادی شخصیت دارد و البته این مساله در ساخت یک کار تلویزیونی زیاد کار آسانی نیست، چون هم هزینه ساخت را بالا می‌برد و هم این‌که اگر از آنها بخوبی در کار استفاده شود، نیاز به دقت بالایی دارد. شخصیت‌پردازی‌های سریال خوب است. بچه‌ها در عین باهوش بودن خصوصیات یک بچه را دارند و دزدها آنقدر خنگ نیستند که خسته‌کننده باشند و پدر و مادر و مادر‌بزرگ هم شخصیت‌های مهربان و معمولی با رفتارهای کمدی هستند. حتی پلیس‌ها هم آنقدر خشک و جدی نیستند که مخاطب نتواند با آنها ارتباط برقرار کند. طراحی شخصیت‌ها هم در عین سادگی بسیار بامزه‌ است. سازندگان این مجموعه بخوبی و در حد معقول از طنز استفاده کرده‌اند مثلا صحنه فوت پدر‌بزرگ هم ـ که طبعا صحنه غمگینی است ـ طوری ساخته شده که مخاطب را غمگین نمی‌کند؛ حتی بعضی اغراق‌ها در این‌که علی و دوستش چه وسایل الکترونیکی فوق پیشرفته‌ای دارند یا چه چیزی اختراع کرده اند، هم بر جنبه کمدی کار اضافه کرده است.

طراحی پس زمینه و لوکیشن‌ها هم خوب و مناسب با فضای داستان است. سرعت کار نیز خوب است و موجب خستگی مخاطب نمی‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها