اواسط یک روز گرم در ماه جولای، جیمی هوفا از همسرش جوزفین خداحافظی کرد و در حالی که سوار ماشین لیموزین ضد گلوله‌اش می‌شد، به او قول داد تا ساعت 4 بعدازظهر بازمی‌گردد. جیمی قرار بود در یک ضیافت ناهار شرکت کند، اما هیچ‌کس نمی‌داند آیا او به سر قرار تعیین شده رفت یا نه. پس از ترک خانه لوکس و شیک خود در حومه دیترویت آمریکا در ساعت 12 ظهر 30 جولای 1975، جیمی هوفا، معروف‌ترین رئیس اتحادیه رانندگان کامیون در آمریکا دیگر دیده نشد.
کد خبر: ۹۰۲۸۸۶

چند ساعت بعد، فرد ناشناسی که صدایی بم داشت با نیروهای پلیس تماس گرفت و به آنها گفت که کجا می‌توانند ماشین هوفا را پیدا کنند. تصور نیروهای پلیس این بود که کورسوی امیدی به‌وجود آمده، اما وقتی به محل اعلام شده رسیدند نه ردی از درگیری بود و نه نشانه‌ای از جسد هوفا. تنها یک جفت دستکش سفید روی صندلی عقب ماشین افتاده بود. سه نظریه اصلی در مورد ناپدید شدن جیمی هوفا، رئیس سابق اتحادیه رانندگان کامیون وجود داشت.

نظریه نخست می‌گفت مافیا از ترس این‌که جیمی وام‌های غیرقانونی این اتحادیه را در سایر گروه‌های تبهکاری قرار دهد، او را به قتل رسانده‌اند. نظریه دوم نیز بر این اساس استوار بود که احتمالا جیمی به دلیل درگیری‌های داخلی اتحادیه کشته شده است. نظریه سوم که در مقایسه با دو نظریه قبلی هیجان‌انگیزتر بود، می‌گفت جیمی به اراده و خواست خود ناپدید شده است. دو روز قبل، او حدود دو میلیون دلار از صندوق این اتحادیه برداشت کرد. همچون خود جیمی، این پول نیز هرگز پیدا نشد. خانواده او اعلام کرد هر کسی مرده یا زنده جیمی را پیدا کند، 200 هزار دلار دریافت می‌کند، اما این روش نیز موثر نبود و هیچ خبری از جیمی نشد.

اگر در موضوع ناپدید شدن او به مسائل خشونت‌آمیز و جنایی اشاره می‌شد، هیچ کس تعجبی از این موضوع نمی‌کرد، زیرا الگوی زندگی جیمی از همان ابتدا با این دو مقوله پیوند خورده بود. به عنوان یک نوجوان کار بارزدن کامیون‌ها را به عهده داشت و در هفده سالگی اولین اعتصاب در این زمینه را مدیریت کرد. در قامت یک مدیر اتحادیه، او به دنبال افسران پلیسی بود که سابقه جنایی داشتند و بسیاری از آنها به دلیل تخصص‌شان در زمینه اخاذی و ایجاد رعب و وحشت انتخاب شدند. با این وجود، او در این اتحادیه یک قهرمان به حساب می‌آمد زیرا حقوق زیادی به کارکنان می‌داد. او همچنین میلیون‌ها دلار به جیب خود ریخت و سپس بانکی را در میامی خرید تا از ثروتش محافظت کند.

زمانی که رابرت کندی به عنوان رئیس کمیته شغلی سنا انتخاب شد، جیمی به هدف اصلی حملات او تبدیل شد. او مدیریت جیمی بر اتحادیه رانندگان کامیون را توطئه شیطان نامید. به دلیل اقدامات کندی، جیمی سال 1967 به دلیل فریب دادن اتحادیه و برداشت حدود دو میلیون دلار به 13 سال حبس محکوم شد. جیمی از دوست قدیمی‌اش فرانک فیتسی مونز خواست تا زمان آزادی‌اش از زندان مدیریت این اتحادیه را به دست بگیرد. او مطمئن بود فرانک بخوبی از عهده این کار برمی‌آید.

سال 1971، ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا جیمی را عفو کرد به این شرط که تا سال 1980 حق ریاست بر اتحادیه را ندارد، اما او که تشنه رسیدن دوباره به قدرت بود، تلاش‌هایی را آغاز کرد تا این ممنوعیت را لغو کند، اما در این میان مشکل دیگری به وجود آمد و حالا فرانک حاضر به ترک این سمت نبود. همین مساله باعث شد دیترویت به محل درگیری طرفداران فرانک و جیمی تبدیل شود. سپس این مساله به ناپدید شدن جیمی نسبت داده شد. با این حال به نظر می‌رسید آن ضیافت ناهار هرگز اتفاق نیفتاد.

اف‌بی‌آی در این پرونده صحبت‌های چارلز آلن را نیز بررسی کرد. آلن در زمان اسارت جیمی، با او دوست شده بود. او ادعا می‌کرد یک قاتل حرفه‌ای، جیمی را کشته و پس از مثله کردن او را به نیوجرسی منتقل کرده است. نیروهای پلیس که نتوانستند این نظریه را تائید کنند، پرونده جیمی هافا را در طبقه معماهای جنایی حل نشده دیترویت قرار دادند.

حسین خلیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها