10 کراس اوور برتر به انتخاب نشریه اتواکسپرس

سلاطین جاده‌ها پیشتازان بازار +عکس

بعید است خواننده مطالب تخصصی خودرو باشید و تا حالا نام کراس اوور به چشم و گوشتان نخورده باشد. واژه‌ای که تاریخچه‌اش به یک دهه قبل برمی‌گردد و در کلاس‌بندی مرسوم خودروها، به خودروهایی اطلاق می‌شود که تقریبا ترکیبی از سدان، مینی ون و شاسی‌بلندها هستند. خودروهایی که در ادبیات عامه معمولا با عنوان شاسی بلند جمع و جور شناخته می‌شوند.
کد خبر: ۸۹۳۵۵۹
چرا کراس‌اوورها محبوبند؟

به گزارش جام جم آنلاین ، امروزه کراس اوورها به خاطر سواری نرم و هندلینگ خوبشان مورد تحسین همه قرار گرفته‌اند. در کل می‌توان گفت سرنشینان یک کراس اوور بیشتر از سرنشینان یک شاسی‌بلند رفاه و راحتی دارند، علتش هم چیزی نیست جز این که پلتفرم آنها براساس پلتفرم خودروهای سواری است نه وانت؛ ثبات آنها نیز بیشتر و راندنشان هم آسان‌تر است.

این خودروها می‌توانند در فضاهای محدود براحتی مانور بدهند، بسرعت متوقف شوند و پارک کردن‌شان هم آسان‌تر است، ولی این فقط بخشی از ماجراست. در مطلب پیش‌رو تلاش‌شده تا بخشی از دلایل اقبال جهانی به این نوع خودروها بررسی شود؟

بدنه‌های زیبا

خودروهای کراس اوور ظهور کردند تا برترین باشند، چون شباهت زیادی به شاسی‌بلند‌ها داشتند، ولی از آنها خیلی ارزان‌تر بودند.

اولین نسل از خودروهای کراس اوور بیشتر به خاطر قیافه ظاهری‌شان مورد توجه قرار گرفتند و بسیاری از آنها برای بیش از یک دهه محبوب و پرطرفدار باقی ماندند.

برای مثل، هوندا CR-V کوچک و چالاک را به یاد بیاورید که تا پیش از این که واژه کراس اوور ابداع بشود، پرفروش‌ترین خودرو شاسی بلند بود.

کمپانی هوندا هنوز آن شور و شوق را زنده نگه داشته و پیوسته این خودرو محبوب را ارتقا داده است، به این ترتیب هنوز هم که هنوز است جزو پنج کراس اوور پرفروش قرار دارد.

کمپانی‌های سوبارو و تویوتا نیز کراس‌اوورهایی زیبا و راحت مبتنی بر خودروهای سواری طراحی کرده‌اند. مادامی که خودروسازان تلاش می‌کنند مدل‌های قدیمی را تر و تازه نگه دارند و به مدل‌های جدید هم شور و هیجان بیشتری بدهند، کراس اوورها پر فروش باقی خواهند ماند. باید گفت علاوه بر قیافه ظاهری، مسائل دیگری هم در مورد خودروها مطرح است. ادامه مطلب را بخوانید تا ببینید چه موارد دیگری در مورد کراس اوورها مطرح است.

بهره‌وری بالاتر

خودروهای کراس اوور سوخت کمتری مصرف می‌کنند، در عین حال، همه ویژگی‌های یک شاسی‌ بلند بزرگ و تمام‌عیار را هم دارند البته شاید نتوان با آنها قایق یدک کشید، ولی توانایی‌های آف رود آنها واقعا قابل ملاحظه است.

وقتی قیمت بنزین شروع به بالا رفتن کرد، بسیاری از مردم به این فکر افتادند که زیاد به خودرویی که توانایی‌های آف رود داشته باشد نیاز ندارند، از طرفی عده‌ای هم بودند که حاضر نبودند کابین راحت و فضای بار زیاد خودروهای چهار چرخ متحرک را با هیچ چیز عوض کنند.

به این ترتیب، خودروهای کراس اوور درست در میان این دو گرایش قرار گرفتند. این دسته از خودروها هم راحتی خودروهای سواری را دارند و هم از عهده برخی کارهایی که شاسی‌بلند‌ها انجام می‎دهند، برمی‌آیند. بدنه یکپارچه این گونه خودروها هم فضای داخلی بیشتری در اختیار خودروسازان می‌گذارد و به آنها اجازه می‌دهد کابین‌های جادارتری طراحی کنند.

کراس اوورها با این که در مقایسه با همتایانشان دارای بدنه کوچک‌تری هستند، ولی افراد بیشتری در آنها جا می‌شوند و فضای بار بیشتری هم دارند. این دسته از خودروها برخی از تجهیزات خودروهای شاسی‌بلند را ندارند، به همین خاطر سبک‌ترند، این وزن کمتر هم به آنها اجازه می‌دهد در مقایسه با مینی‌ون‌ها و شاسی‌بلند‌های بزرگ مصرف سوخت کمتری داشته باشند.

از آنجا که رقابت در حوزه کراس اوورها بسیار فشرده است، خودروسازان تلاش می‌کنند در هر زمینه‌ای که امکان داشته باشد، پیش‌دستی کنند. کاستن از مصرف سوخت یکی از مواردی است که در حوزه خودروهای کراس اوور، زیاد مورد توجه قرار گرفته است ولی میزان مصرف هنوز به پای سدان‌های خانوادگی نمی‌رسد.

تناسب با جیب خریداران

از آنجا که قیمت خودروهای این حوزه بسیار رقابتی است، خریداران نکته‌های زیادی را مدنظر قرار می‌دهند. تقریبا قیمت همه تیپ‌های پایه چیزی بین 20 تا 30 هزار دلار است. به این ترتیب خریداران آزادی عمل زیادی برای انتخاب و خرید دارند.

این کاهش قیمت هم خودش دلایلی دارد. هزینه تولید خودروهای کراس‌اوور کمتر از هزینه تولید خودروهای شاسی‌بلند است. یکی از دلایلش هم این است که تولید بدنه‌های یکپارچه، ارزان تر از تولید بدنه‌هایی است که روی شاسی سوار می‌شوند.

کراس اوورها واقعا استثنایی هستند، معمولا موتورشان را از یک سدان متوسط که توسط همان خودروساز تولید می‌شود قرض می‌گیرند، اجزای بدنه و طراحی داخلی هم از خودروهای دیگری عاریت گرفته می‌شود البته کراس اوورهای اولیه می‌خواستند خلأ موجود در بازار را پر کنند و ابدا خیال نداشتند یک بازار جدید به وجود بیاورند. با این حال، خودروسازان به عکس‌العمل مثبت مشتری‌ها توجه نشان دادند و تصمیم شان بر آن شد که ضمن افزایش کیفیت، قیمت‌ها را پایین نگه دارند.

امکانات بیشتر

وقتی خودروسازان به دنبال آن رفتند که فروش کم خودروهای شاسی‌بلند را جبران کنند، کراس اوورها قوی تر و تواناتر شدند.

سیستم چهار چرخ متحرک، یک آپشن رایج برای کراس اوور‌ها به شمار می‌رود چون طراحان از ابتدا آن را مد نظر قرار داده‌اند، در واقع توانایی به‌حرکت درآوردن چهار چرخ، یک عامل اصلی و تعیین‌کننده برای یک کراس اوور محسوب می‌شود، با این حال بعضی از کراس اوورها با دیفرانسیل جلو به بازار عرضه می‌شوند تا از لحاظ قیمت برای خریداران جذابیت داشته باشند.

از میان تجهیزات پرطرفدار کراس‌اوورها می‌توان به صندلی‌های تاشو، لوازم الکترونیکی و سرگرمی‌های متنوع و در آخر هم صندلی‌های ردیف سوم اشاره کرد.

ضمیمه چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها