مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان به جام‌جم گفت:

10 روز پس از سیل 6 روستای شوشتر همچنان غرق آب

حدود ده روز از بارندگی‌های شدید، طغیان رودخانه‌ها، سرریز شدن سدها و خسارت به منازل و زمین‌های کشاورزی استان خوزستان گذشته، اما هنوز شرایط عادی نشده است. پنجشنبه 26 فروردین بود که باران همه را در خوزستان غافلگیر کرد.
کد خبر: ۸۹۸۶۴۸
10 روز پس از سیل 6 روستای شوشتر همچنان غرق آب

به ویژه مسئولان سد دز که چاره‌ای جز باز کردن دریچه‌های سد نیافتند. آب خروشان به دشت‌های پهناور پایین‌دست سد سرازیر شد و افزون بر روستاها و مزارع، حتی بخشی از شهر بزرگی چون دزفول را زیر آب برد. اما همچنان خبر می‌‌رسد برخی از روستاها در محاصره سیلاب هستند. در این باره با هاشم بالدی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت‌وگو کرده‌ایم:

ظاهرا چند روستای شهرستان شوشتر همچنان در سیلاب قرار دارد. آیا اقدامی برای برطرف کردن مشکل این روستاها صورت نگرفته است؟

متأسفانه از آنجا که این روستاها در خط‌القعر واقع شده و ارتفاع کمتری نسبت به دیگر مناطق دچار سیل دارد، همچنان آب در این روستاها مانده است. این شش روستا در بخش شعیبیه شهرستان شوشتر قرار گرفته و بسیار حاصلخیز است. قرار است با کانال‌های سیل‌بر سیلاب موجود در این روستاها تخلیه شود.

ساکنان این روستاها در حال حاضر کجا اقامت دارند؟

ساکنان روستاها به مناطق امن اعزام شده‌اند و برخی از آنها نیز نزد اعضای خانواده‌های خود رفته‌اند. ما اردوگاه‌های اسکان موقت در مناطق اطراف برپا کرده‌ایم تا سرپناهی برای اهالی این روستاها باشد. چون صدمات جدی‌ای به تأسیسات آب و برق و کشاورزی این روستاها وارد شده است. الان، دام‌های روستاییان در معرض خطر است. روز گذشته با مسئولان سازمان جهاد کشاورزی برای تأمین این دام‌ها گفت‌وگو کردیم و هماهنگی‌های لازم انجام شد. از سوی دیگر، سیلاب تهدیدی برای سلامت افراد و دام‌ها به‌شمار می‌آید و برای همین تیم‌های پزشکی و دامپزشکی به منطقه اعزام شده‌اند تا از بروز هرگونه بیماری جلوگیری کنند.

وضعیت روستاهای دیگر شهرستان‌ها به چه صورت است؟

وضع در چهار روستای اندیمشک که گرفتار سیل شده بود به حالت عادی برگشته و مردم دوباره به روستاها بازگشتند. مشکل برق و آب و راه‌های ارتباطی این روستاها برطرف شده است. در دزفول، کارهای عملیاتی بازگشایی و بازسازی راه‌ها در حال انجام است. در شهرستان شوش نیز تقریبا اهالی همه 19 روستایی که دچار سیلاب شده بودند، به روستاها برگشتند. البته همچنان مشکلاتی در شبکه آبرسانی و برق این روستاها وجود دارد که تمهیدات لازم برای رفع این مشکلات در حال انجام است. زمانی که شرایط به حالت عادی بازگردد بحث آسیب‌شناسی حادثه و امدادرسانی را در دستور کار قرار می‌دهیم.

آیا برآورد نهایی از خسارات ناشی از سیل صورت گرفته است؟

هنوز برآورد نهایی صورت نگرفته و ما در حال جمع‌آوری اطلاعات همه دستگاه‌ها هستیم تا به نتیجه نهایی برسیم. برای مثال، وزیر کشاورزی از خسارت هزار میلیاردی در بخش کشاورزی سخن می‌گوید. پس از جمع‌بندی اطلاعات همه دستگاه‌ها، نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

آیا اقدامی هم برای جبران خسارت شده است؟

یکی از مهم‌ترین موضوعات، جبران خسارت توسط بیمه‌هاست. به مالکان و کشاورزانی که دارایی‌ها و مزارع خود را بیمه کرده بودند با ضوابط و قوانین پرداخت می‌شود. مزارعی هم که بیمه نیست، امیدواریم با قول مساعدی که دولت داده است، جبران خسارت شود.

باید خاطرنشان کنم خوزستان استانی است که تحت تنش‌های زیادی قرار گرفته است. این استان با بحران‌های متعددی چون گرد و غبار، سیل، توفان و خشکسالی روبه‌رو بوده و نیاز به توجه ویژه مسئولان دارد.

کمیل انتظاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها