آمارهای ثبت شده نشان می‌دهد بازار تلفن همراه ایران در سالی که گذشت شاهد یک اتفاق عجیب بود، زیرا با وجود این‌که هر سال میزان واردات قانونی محصولات دیجیتال بخصوص تلفن‌های همراه رو به افزایش است، اما در سال ۹۴ این میزان با کاهش چشمگیری روبه‌رو بوده است.
کد خبر: ۸۹۵۶۹۶

واردات تلفن همراه در سال گذشته با حذف عراق از فهرست واردکنندگان از کشورهای امارات،‌ کره جنوبی، چین، ویتنام، هنگ‌کنگ، تایوان و دانمارک انجام شده است. میزان این واردات از مرزهای تجاری ایران 509 هزار کیلوگرم تلفن همراه به ارزشی نزدیک به 600 میلیارد تومان (حدود 203 میلیون دلار) بوده است.

این رقم زمانی بحث برانگیز بودن خود را نشان می‌دهد که مشخص می‌شود در مقایسه با سال پیش 24 درصد وزنی و 26 درصد از نظر ارزش دلاری کاهش داشته است. طبق اعداد ثبت شده در سال ۹۳ واردکنندگان تلفن همراه کشورهای امارات،‌ کره جنوبی، چین، ویتنام، عراق، هنگ‌کنگ و تایوان بودند که مجموع تلفن‌های وارد شده از این کشورها، 672 هزار کیلوگرم وزن و ارزشی حدود 815 میلیارد تومان (306.2 میلیون دلار) داشته است. این مساله نشان می‌دهد درهای غیرقانونی ورود کالاهای دیجیتال مانند تلفن همراه در ایران نسبت به سال قبل بازتر بوده و بخشی از بازار داخلی از مسیر دیگری تغذیه شده‌است. واردات قانونی تلفن همراه بعد از گذشت یک سال با تمام تلاش‌هایی که برای جلوگیری از قاچاق می‌شود به نقطه قبل برگشته و نسبت به سال 92 اندکی افزایش یافته است. واردات تلفن همراه در سال ۹۲ حدود 611 هزار کیلوگرم وزن داشت و از لحاظ ارزش ریالی حدود 455 میلیارد تومان (معادل 182.5 میلیون دلار) بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها