موزه‌گردی: پول، نفت و زمان

گنجینه‌گردی با بوی بهار

گنجینه این هفته مطابق معمول آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری را با توجه به مناسبت‌های زمانی به شما معرفی خواهد کرد. با این حال، این اولین صفحه گنجینه سال 1395، شرایط خاصی دارد و آن به‌خاطر این است که در نخستین هفته‌های پس از تعطیلات نوروزی قرار داریم و از این رو شما خواهید توانست با در نظر داشتن پیشنهادات این صفحه، به ساعات و روزهای بهاری خود سر و سامان دهید.
کد خبر: ۸۹۳۲۴۸

تقریبا همه می‌دانند که 29 اسفند روز ملی شدن صنعت نفت است و به همین خاطر هم سال‌هاست که ما با خود، خاطره خوش شروع تعطیلات نوروزی در این روز را داریم. متاسفانه با وجود این‌که حدود صد سال است صنعت نفت در ایران به راه افتاده، موزه‌ای برای این صنعت در ایران وجود ندارد. البته بتازگی، وزارت نفت به این فکر افتاده که اسناد مربوط به این صنعت را جمع‌آوری کند و مجموعه موزه‌هایی را در مناطق نفت‌خیز مثل آبادان راه‌اندازی کند؛ موزه‌هایی که شاید سال آینده به راه افتاده باشند و ما بتوانیم آنها را برای بازدید نوروز 1396 به شما معرفی‌کنیم.

اول فروردین روزی است که واحد پول ایران از قران به ریال کنونی تبدیل شده است. برای این منظور بد نیست که سری به موزه پول در تهران بزنید تا سکه‌ها و اسکناس‌های مختلفی که از ادوار تاریخی گوناگون و از سراسر جهان در این مجموعه جمع شده‌اند را ببینید. موزه یا تماشاگه پول یکی از موزه‌های بنیاد مستضعفان است و در بلوار میرداماد تهران قرار گرفته است. این موزه در حال حاضر هجدهمین سال فعالیت خود را می‌گذراند و دیدن آن به‌خصوص برای کسانی که به تاریخ و اقتصاد علاقه دارند، توصیه می‌شود.

از آنجایی که آغاز بهار با نو شدن تقویم همراه است و در سال تحویل هم ساعت و دقیقه و لحظه مورد توجه ما قرار می‌گیرد، بد نیست که سری هم به تماشاگه زمان بزنید. این موزه هم یکی از موزه‌های مربوط به بنیاد مستضعفان است و ساختمان اصلی آن هم به قدر کافی برای بازدید جذاب هست، چراکه منزل شخصی حسین خداداد از بازرگانان قبل از انقلاب است و معماری بسیار مجلل و در عین حال صاحب سبکی دارد. در این موزه شما خواهید توانست با انواع ساعت‌ها یا به‌طور کلی با زمان‌شمارها آشنا شوید. تماشاگه زمان در منطقه زعفرانیه تهران قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از خیابان ولیعصر استفاده کنید.

در روز دوم فروردین، سه مناسبت تاریخی وجود دارد که براساس هر کدام می‌توانید، یک جاذبه گردشگری را مشاهده کنید. نخستین مناسبت سالروز حمله ماموران پهلوی به مدرسه فیضیه در قم است که تماشای آن مکان، که یکی از آثار ملی ایران است هم از زاویه تاریخی و هم از زاویه آشنایی با سبک زندگی طلبگی و عالمان دینی مفید است.

مناسبت بعدی در این روز، آغاز عملیات فتح‌المبین است که یکی از عملیات‌های استراتژیک جنگ هشت ساله بوده است. در حال حاضر در محل این عملیات که برای پاکسازی استان خوزستان از دشمن بعثی بسیار تاثیرگذار بود یک یادمان ساخته شده که شما را با ابعاد آن عملیات جنگی به صورت میدانی آشنا می‌کند و در قالب سفر راهیان نور می‌توانید از آن بازدید کنید؛ ضمن این‌که دو شهر هدف این عملیات یعنی شوش و دزفول هم به اندازه کافی برایتان جاذبه تاریخی خواهند داشت.

دوم فروردین همچنین سالروز مرگ حسین کاشی‌پز هست که از برجسته‌ترین کاشی‌سازان معاصر بوده و آثار او را می‌توان در حرم حضرت عبدالعظیم، سردر برخی از ساختمان بانک‌های قدیمی مثل سردر بانک تجارت در میدان امام و تعدادی ساختمان دیگر مشاهده کرد.

در مورد مناسبت‌های سوم فروردین هم می‌توان چند مکان دیدنی را برای بازدید معرفی کرد. در سال 1379 در چنین روزی، موزه تماشاگه خزر در محل کاخ مرمر یا کاخ سلطنتی رامسر افتتاح شده است.

ساختمان این موزه البته قبل از انقلاب به دستور رضا شاه پهلوی ساخته شده بود و تا زمان انقلاب هم به عنوان محل اقامت خاندان پهلوی در شمال کشور مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

در روز سوم فروردین همچنین می‌توانید به قم بروید تا هم بر سر مزار آیت‌الله بروجردی در میانه حرم حضرت معصومه و مسجد اعظم قم بروید و فاتحه‌ای نثار روح ایشان کرده و هم سری به منزل ایشان در قم بزنید تا از آن بازدید کنید. خانه‌ای که جزو آثار ملی ایشان هم ثبت شده است. خوب است بدانید که منزلی در شهر بروجرد هم به نام ایشان وجود دارد و قابل بازدید هم هست.

برای روز چهارم فروردین تصمیم بگیرید که اگر در جنوب کشور هستید سری به بندرعباس بزنید و از مسجد جامع دلگشا بازدید کنید؛ مسجدی که در این روز در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و از قدیمی‌ترین مساجد بندرعباس است. خوشبختانه این مسجد بتازگی هم بازسازی شده و از این رو دیدن آن به شما حس خوب مضاعف‌تری خواهد داد.

در روز پنجم فروردین چقدر خوب است که در دومین سالمرگ استاد محمد ابراهیم باستانی پاریزی به یاد او باشیم و ضمن مطالعه آثارش، سری هم به بهشت زهرا بزنیم. جایی که او در کنار همسرش به خاک سپرده شده است. البته به مناسبت هفتم فروردین و سالروز تولد خسرو شکیبایی مرحوم هم می‌توانید به بهشت زهرا بروید و با حضور در قطعه هنرمندان، یاد و خاطره این هنرمند بزرگ را گرامی بدارید.

با این حال، آخرین جایی که به مناسبت ششم فروردین به شما معرفی خواهیم کرد؛ آرامگاه سعدی در شیراز است که ظاهرا عملیات ساختمانی آن در این روز آغاز شده است. آرامگاه سعدی در مرکز استان فارس از قدیم‌الایام هم قبرستان بوده و آرامگاه بسیاری از بزرگان دین که برخی از آنها در ادبیات همدستی داشته‌اند، اما آرامگاه فعلی جایی است که محسن فروغی در دوره پهلوی آن را طراحی و عملیات ساختمانی آن را آغاز کرده است تا نمادی خاص از این شاعر ایرانی به ذهن ما بماند تا جایی که حتی پشت باارزش‌ترین اسکناس فعلی یعنی ده هزار تومانی هم چاپ شود.

مصطفی مسجدی‌آرانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها