یک کارشناس امور بین الملل با اشاره به اینکه بحث و اختلاف دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان برسر مالکیت قره باغ یک اختلاف تاریخی است و متعلق به سال های اخیر نیست گفت:از این رو به نظر می رسد درگیری میان این دو کشور بر سر قره باغ که به تازگی دوباره از سرگرفته شده است بدون نتیجه به پایان برسد .
کد خبر: ۸۹۲۸۲۴
جنگ تمام عیار ارمنستان و آذربایجان بعید است / موضع ایران درباره قره باغ

رضا حجت شمامی در گفت وگو با خبرنگارجام جم آنلاین شکل گیری یک جنگ تمام عیار را میان دو کشور محتمل ندانست وافزود : از آنجا که اکنون ظرفیت وتوان لازم برای شکل گیری یک جنگ تمام عیار در منطقه وجود ندارد لذا به نظر میرسد این اختلاف و نزاعی که اکنون در این منطقه شکل گرفته است شدت نیابد.از سوی دیگر نظام بین الملل نیز دیگر قادر به دوش کشیدن یک جنگ سنگین دراین منطقه نیست.

حجت شمامی ادامه داد:به همین جهت وقتی خوب دقت می کنیم می بینیم که کشورهای تاثیرگذار در منطقه نیز این درگیری را محکوم کرده و خواستار خویشتنداری طرفین شدند و تنها ترکیه است که به واسطه نگاه تاریخی و سیاسی و اختلافات خود با ارمنستان در این ماجرا از جمهوری اذربایجان حمایت کرده است.

این کارشناس اوراسیا همچنین این فرضیه را مطرح کرد که چنانچه ترکیه بخواهد در تقابل با روسیه آذربایجان را در جنگ علیه ارمنستان تحریک کند باز هم موفق نخواهد شد زیرا شرایط بین المللی منطقه اجازه نمی دهد جنگ شدید دیگری رخ دهد .

به اعتقاد وی از انجا که عمده مردم قره باغ را ارامنه تشکیل می دهند لذا اگر جنگی صورت گیرد و آذربایجان نیز در این جنگ پیروز شود ولی مردم این منطقه سلطه آذربایجان را به لحاظ تفاوت های اعتقادی وفرهنگی نمی پذیرند.هرچند که قره باغ به لحاظ جغرافیایی در خاک آذربایجان قرار دارد.

وی در باره نقش ایران در حل این بحران گفت:ایران تاکنون هر دو طرف را به خویشتنداری دعوت کرده است و سعی در حمایت از هیچ یک از دو طرف دعوا نداشته است. هرچند که به لحاظ فرهنگی واجتماعی به اذربایجان نزدیک است و به لحاظ سیاسی نیز در دوره های پیشین از ارمنستان حمایت کرده بود.

حجت شمامی در پایان به این نکته اشاره کرد :دو کشور نیز به خوبی می دانند که با جنگ و خونریزی نمی توانند مشکل خود را حل کنند.

سها روحانی - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها