وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: ایران به طور خاص از حامیان رویکرد بین المللی برای حل بحران سوریه است.
کد خبر: ۸۹۱۰۲۶
کری: ایران از حامیان حل بحران سوریه است

به گزارش جام جم آنلاین، جان کری در کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف همتای روس خود در مسکو در پاسخ به پرسشی درباره سوریه گفت: هم آمریکا و هم روسیه متعهد هستند جنگ در سوریه پایان داده شود. هر دو متعهد هستند داعش، النصره و نهادهای تروریستی نابود شوند. ما همچنین متعهد هستیم که سوریه یکپارچگی خود را به عنوان کشوری غیرفرقه گرا، سکولار و کشوری که در آن حقوق اقلیت ها حفظ شود و مردم سوریه بتوانند در صلح و ثبات زندگی کنند، حفظ کند. ما این تعهد را در چهار مناسبت نشان داده ایم.

وی افزود: دو بار در وین با صدور دو اعلامیه که در آن من و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ریاست این طرح و ابتکار عمل را برعهده داشتیم. در شورای امنیت سازمان ملل متحد ما به اتفاق آرا قطعنامه ای صادر کردیم و در مونیخ نیز ما دوباره در چارچوب گروه بین المللی حمایت از سوریه گردهم آمدیم و دوباره بر تعهدمان به صلح و یکپارچگی سوریه تاکید کردیم. روسیه و آمریکا و همه کشورهای دیگر که عضو این گروه بین المللی هستند، از انتقال سیاسی در سوریه آن گونه که در اعلامیه ژنو آمده است، حمایت می کنند.

وزیر خارجه آمریکا افزود: من باید اضافه کنم یکی از حامیان این رویکرد خاص هم در وین و هم در نشست نیویورک و هم در مونیخ، ایران است. بنابراین ما درباره اینکه چگونه می توانیم به صلح در سوریه دست پیدا کنیم، اجماع داریم. روشن است روسیه در مقایسه با کشورهای دیگر منافع بیشتر و مهمتری در رابطه با رژیم اسد دارد و اخیرا نیز تصمیم گرفت از جانب اسد اوضاع را تثبیت کند. آنها این کار را کردند و متعاقب آن رئیس جمهور پوتین به این نتیجه رسید که به هدف مورد نظر خود دست یافته و زمان آن است که اعلام کند عقب نشینی نیروها از سوریه را آغاز می کنند. در عین حال هم او و هم لاوروف وزیر خارجه اش بر تعهد خود به فرایند سیاسی در سوریه و پیدا کردن راهی برای حل بحران سوریه از طریق مذاکرات و فرایند ژنو برای تحقق انتقال سیاسی در سوریه تاکید کردند.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها