مدیردفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: شهروندان برای حفظ سلامت خود باید در دید و بازدید های نوروزی، به رعایت نکات تغذیه ای توجه کنند.
کد خبر: ۸۹۰۵۱۵
نکات تغذیه‌ای در دید و بازدیدهای نوروزی

به گزارش جام جم سرا از وبدا، دکتر زهرا عبداللهی در آستانه نوروز با تاکید بر اینکه در دید و بازدیدهای نوروزی باید نکات تغذیه های رعایت شود، افزود: شهروندان باهدف پیشگیری از اضافه وزن و چاقی، در دید و بازدیدها به جای شیرینی های خامه ای و شکلاتی که حاوی مقدار زیادی کالری هستند، از انواع شیرینی های خشک و ساده در اندازه کوچک استفاده کنند.

وی بیان کرد: افراد به جای مصرف شیرینی و شکلات در دید و بازدیدهای نوروزی بهتر است از میوه استفاده کنند؛ میوه ها علاوه بر ویتامین ها و املاح معدنی که برای حفظ سلامت بدن لازمند، حاوی ترکیباتی بنام آنتی اکسیدان هستند که نقش آنها در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها شناخته شده است.

مدیردفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه مصرف زیاد میوه نیز موجب اضافه وزن و چاقی می شود، ادامه داد: روزانه دو تا چهار واحد از گروه میوه ها می توان استفاده کرد و هر واحد میوه معادل یک عدد میوه با اندازه متوسط است.

عبداللهی گفت: اگر در طول روز چند دید و بازدید در پیش دارید، هر بار از یکی از انواع شیرینی، شکلات، آجیل و یا میوه استفاده کنید که با اضافه دریافت انرژی دچار اضافه وزن و چاقی نشوید.

وی با بیان اینکه برای صرف چای، به جای قند و شکلات از کشمش، توت خشک و یا خرما در حد کم استفاده کنید، تاکید کرد: مصرف مواد قندی و شیرین مانند شربت ها، شکلات، آب نبات، پولکی، گز و سوهان را محدود کنید.

مدیردفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: در مصرف آجیل زیاده روی نکنید؛ انواع مغزها و تخمه ها حاوی مقادیر زیادی چربی هستند، بطوری که هر 100 گرم آنها حاوی 500 تا 600 کالری است.

عبد اللهی افزود: از انواع آجیل های بدون نمک و یا کم نمک استفاده کنید زیرا آجیل های شور با داشتن مقادیر زیاد نمک، زمینه را برای فشار خون بالا فراهم می کنند.

وی تاکید بر اینکه در میهمانی های نوروزی، در وعده ناهار و شام، برای پرهیز از دریافت زیاد کالری که با مصرف غذاهای چرب و سرخ شده وارد بدن می شود، سعی کنید نیمی از بشقاب خود را با سالاد و سبزی پر کنید، افزود: روزانه پنج بار در روز (400 گرم) سبزی و میوه مصرف کنید به دلیل اینکه سالاد و سبزی فیبر دارند و این مساله، جذب چربی ها و مواد قندی را نیز کاهش می دهد و بدین ترتیب از اضافه وزن جلوگیری می کند.

مدیردفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: مصرف نوشابه (حتی انواع کم کالری) و آبمیوه های صنعتی که قند زیادی دارند را به حداقل رسانده و به جای آنها از آب ساده و یا دوغ های کم نمک و بدون گاز استفاده کنید.

عبداللهی افزود: برای سلامتی و نشاط بیشتر در ایام نوروز مانند سایر روزهای سال به جای مصرف غذاهای چرب و سرخ شده، از غذاهای بخار پز، آب پز و تنوری استفاده کنید.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد: همه روزه در کنار تغذیه متعادل، تحرک بدنی و ورزش داشته باشید و حداقل 30 دقیقه پیاده روی تند در روز داشته باشید.

وی با بیان اینکه برای برخورداری از آرامش و سلامتی در طول سفرهای نوروزی و ایام دید و بازدید، تعادل در مصرف مواد غذایی را فراموش نکنید، برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در ایام نوروز به مقدار کالری دریافتی از آنچه در طول روز می خورید، دقت کنید.

عبداللهی افزود: حتی الامکان در ایام نوروز مصرف فست فودها (سوسیس، کالباس، پیتزا و انواع ساندویچ ها) و سیب زمینی سرخ کرده و پرنمک را محدود کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها