قطعه سازان در گفت و گو با جام جم آنلاین :

جلوی قطعات چینی را بگیرید/ مذاکره با فیات و فولکس

به دلیل شرایط تحریمی در سالهای گذشته با ورود قطعات خودروی چینی چه به صورت رسمی و چه غیررسمی متاسفانه صنعت قطعه سازی کشور با وجود سالها تلاش و کسب تجربه در زمینه قطعات فنی و تکنولوژیکی وصاحب برند شدن در این زمینه با مشکل عدیده‌ای مواجه شد. اما با به نتیجه رسیدن برجام و امضاء تفاهمنامه و قرارداد با شرکت های مختلف خودرو ساز اروپایی در ماههای پایانی سال 94 این امید ایجاد شده است که امسال خودروسازی در کشور دوباره جانی تازه گیرد و صنعت قطعه سازی نیز با افزایش تولید خودرو رونق گذشته خودرا باز یابد.
کد خبر: ۸۹۰۰۵۹
جلوی قطعات چینی را بگیرید/ مذاکره با فیات و فولکس

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین ، روزهای پایانی سال 94 بود که مدیرعامل شرکت تهیه و توزیع قطعات و لوازم یدکی ایران خودرو طی مصاحبه ای این نوید را داد که در سال 95 قطعات چینی در شبکه تامین این شرکت به صفر خواهد رسید. اما به نظرمی رسد تحقق چنین وعده ای حداقل در بازار ایران که طی سالها به دلیل ورود رسمی و غیر رسمی قطعات به کشور در انبار و قفسه های هر قطعه فروشی جا خوش کرده کار ساده ای نباشد .

مردم هر نقصی را ازچشم قطعه سازان می بینند

محمد باقر رجال رییس انجمن قطعه سازان خودرو، در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین بر این باور است که برای حذف قطعات بی کیفیت چینی نیاز به عزم جدی ، اعتقاد وبرنامه ریزی وجود دارد و باید تلاشمان این باشد که قطعات چینی را از بازار ایران جمع کنیم .

وی افزود :ورود قطعات چینی در این سالها نه تنها ضرر اقتصادی تا کنون داشته است بلکه به اعتبار قطعه سازان که در این سالها توانستند به جایگاه خوبی در تولید قطعات در حد استانداردهای تعریف شده برسند لطمه وارد کرده است برای آنکه متاسفانه مردم نمی دانند قطعاتی که روی خودرو شان نصب می شود قطعه چینی است و هر نقصی را از چشم قطعه ساز ایرانی می بینند و این بیشترین ضربه را به صنعت داخلی می زند.

به گفته رجال ، قطعه سازان کشور توانسته اند در 15 سال گذشته با تلاشهایی که انجاد دادند یک صنعت قابل قبول که محصولاتش قابل ارائه به بازار های خارجی است بوجود آورند و این حیف است که اعتباراین صنعت در کشور خودش از بین برود .

رییس انجمن قطعه سازان اظهار داشت ، اگرما علاقمند باشیم صنعت ، اشتغال واعتبار اقتصادی خودمان را حفظ کنیم وظیفه ما این است که ازورود این قطعات نامرغوب ، پوچ و بی مصرف چینی جلوگیری کنیم .

وی درباره دلایل رواج استفاده از قطعات چینی در بازار ایران طی سالهای گذشته گفت :چینی ها یکی از امتیازاتشان این است که با توجه به پایین بودن هزینه های تولیدی خود قادرند قطعات را با هزینه های کمتری تولید کنند، اما متاسفانه هزینه تمام شده تولیدات داخلی ما زیاد است وهزینه های تولیدی کشور به دلیل هزینه های دولتی و قانونی بسیار بیشترازآنهاست . زمانی دولت چین تا 30 درصد یارانه صادراتی به تولید کنندگان خود می داد تا صادراتشان را افزایش دهند واین حمایت ها از تولید کننده چینی وجود دارد . رییس انجمن قطعه سازان بر این باور است که ما می توانیم مثل چینی ها جنس تولید کنیم اما درآن صورت باید همانند تولیدات چینی از مواد کم کیفیت و بادقت سطحی تر اقدام به تولید قطعات کنیم ، این درحالیست که قطعه سازهای ما مطابق با استانداردهای بین المللی تولید می کنند و مشخصات فنی که هر قطعه دارد باید مطابق با استانداردهای تعریف شده باشد ، به عبارتی پژو اگر بخواهد از ما جنس خریداری و روی پژو سوار کند باید همه استانداردهای تعریف شده رعایت شود .

تعداد سفارش تولید، اقتصادی نیست

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه همچنان هزینه تمام شده بالای محصول برای قطعه سازان پابرجاست آیا می توان در سال 95 با توجه به وعده مدیرعامل ایساکو قطعات چینی را از شبکه تامین حذف کرد گفت :اگر بخواهیم تولید در مقیاس واشل اقتصادی صورت گیرد می شود همه کارکرد . در قطعه سازی تولید کمتر از 100 یا 150 هزار قطعه اقتصادی نیست ، به عنوان مثال اگر از یک قطعه ساز بخواهد از یک قطعه 20 عدد تولید کند اصلا امکان ساختش وجود ندارد در صورتیکه تمام ماشین آلات آن را برای تولید دارد ولی برای 20 قطعه نمی تواند قالب و ابزار مختلف بسازد و برنامه کامپیوتری تولید بنویسد . این درحالیست که در چین حداقل برای 200 هزار قطعه سفارش تولید داده می شود و چنین سفارش هایی تمام هزینه ها را پوشش می دهد. متاسفانه در داخل کشورخودرو ساز از یک قطعه ممکن است 15 تا30 هزار قطعه سفارش دهد که به صرفه نیست .

رییس انجمن قطعه سازان خودرو با اشاره به اینکه متاسفانه تیراژ پایین تولید خودرو درکشور روی کار قطعه سازان تاثیر گذاشته است گفت : مشکل بزرگتر این است که ما خودمان هم به حمایت همدیگر و ساخت صنعت کشورمان علاقه نداریم یعنی اگر خودرو ساز 60 تا 100هزار تا از یک قطعه لازم داشته باشد به سه سازنده سفارش می دهد با این نیت که اگر یک سازنده ای قطعه را تامین نکرد سازنده دیگری باشد ، معتقدم همه اینها بهانه است چرا که می توان مقررات سختی گذاشت که قطعه ساز هیچ وقت نتواند کار را لنگ بگذارد.

رجال اظهار داشت :مشکلات ما بسیار زیاد است و بر این باورم که تحریم ها ی داخلی خیلی بیشتراز تحریم ها ی خارجی به ما ضرر زده است . ازدهه اول 70 که کار شروع شد تا اوایل دهه 80 حدود 700 قطعه ساز طرف قرارد اد با خودرو ساز داشتیم که برخی از اینها چندین قطعه ساز زیر مجموعه و طرف قرارداد داشتند و می توان گفت 1200 قطعه ساز قابل قبول در کشور داشتیم اما هم اکنون وضع تغییر کرده است .

با قراردادهای جدید تولید جان دوباره می گیرد

محمد رضا نجفی منش عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران نیز در گفت و گو با خبرنگارجام جم آنلاین درباره قراردادهای منعقد شده و تاثیر آن بر بازار قطعه سازی و کاهش قطعه های چینی گفت : ما خیلی از این قرارد های خارجی را داشتیم و برخی نیز تجدید قرارداد می شود درواقع با این قراردادها تولید دوباره به حرکت در می آید . نباید از یاد ببریم که ما مشکل تامین نقدینگی را داشتیم و هم اکنون قطعه سازان با توجه به فضای بوجود آمده کارشان ادامه پیدا می کند .بانکهای کوچک مشکلاتشان حل شده و بانکهای بزرگ هم مشکلشان در حال حل شدن است که همه این مسئله باعث خواهد شد که تولید به حرکت بیافتد، البته اجرای قرارداد ها زمان براست .

وی اشاره کرد :هدف ما حذف قطعات چین نیست بلکه هدف ما تامین قطعات مطلوب است . هم اکنون 80 رصد تولیدات ما داخلی و20 درصد وارداتی است .

نجفی منش چند عامل را دلیل پررنگ شدن حضورقطعات چینی در بازار کشور دانست و گفت : پایین بودن هزینه تولید قطعات چینی و ارزان تر بودن قیمت نهایی محصول ، تعرفه واردات و نرخ ارز از جمله این دلایل است حال اگر نرخ ارزتک نرخی و اصلاح شود و از طرف دیگر تعرفه واردات هم درست شود این هم به نفع تولید داخل خواهد بود .

رجال اظهار کرد : ما هم اکنون به طور قطعی با پژو قرارداد بسته ایم ، با رنو از قبل قرارداد داشتیم و هنوز هم پابرجاست هست و با فولکس و فیات هم در حال مذاکره هستیم و از طرفی هم ژاپنی ها جلو آمدند. امسال امیدواریم با ورود این سرمایه گذاران رقابت در تولید ایجاد شود که می تواند به بهبود کیفیت کمک کند.

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها