سه‌شنبه هفته جاری وام 160 میلیون تومانی مسکن برای خانه‌ اولی‌ها تصویب شد. در نگاه اول می‌توان گفت که این طرح شاید بسیاری از افراد را خانه‌دار کند، اما با بررسی جزئیات آن می‌توان دریافت که این وام هیچ تاثیری در خانه‌دار کردن مردم نخواهد داشت.
کد خبر: ۸۸۶۶۳۹
وام، درمان مشکل مسکن نیست

از سوی دیگر این بار چندم است که دولت وام مسکن را افزایش می‌دهد، اما مردم به دلیل توانایی کم در بازپرداخت تسهیلات از آنها استفاده نمی‌کنند و این وام نیز درگیر همین مصیبت خواهد بود.

قسط ماهانه دو میلیون و 300 هزار تومان و 80 میلیون تومان سرمایه اولیه برای دریافت وام نشان می‌دهد که هیچ قشر متوسط و کم‌درآمدی نمی‌تواند از آن بهره ببرد.

فردی که تازه زندگی تشکیل داده مسلما 80 میلیون تومان پول ندارد و قدرت پرداخت دو میلیون و 300 هزار تومان در ماه هم نخواهد داشت.

مشکل مسکن اکنون به دهک‌های ششم و هفتم جامعه رسیده است. ما نمی‌توانیم برای کل کشور یک نسخه بپیچیم و این معضل همه دولت‌هاست که وام‌ها را بر اساس استان‌ها تدوین نمی‌کنند و به صورت کلی تقسیم‌بندی‌هایشان را انجام می‌دهند.

اکنون بسیاری از وزارتخانه‌ها دارای زمین‌های متعدد در شهرهای گوناگون هستند که می‌توانند با اختصاص آن به بخش مسکن، مشکل آن را در کل کشور حل کنند، اما اکنون هیچ استفاده مفیدی از آنها نمی‌شود.

دولت اگر به فکر حل مشکل مسکن و خانه‌دار کردن مردم است باید ابتدا مسکن مهر را به پایان می‌رساند و بعد سراغ طرح‌های دیگر می‌رفت نه این‌که هر بار از طرح جدید رونمایی و از وظیفه اصلی خود دوری کند.

قرار بود در طرح‌های مسکن مهر پرند و پردیس تا پایان امسال 12 هزار واحد تحویل مردم شود که هنوز یک واحد هم تحویل نشده است.

دولت وظیفه دارد از طرح‌هایی رونمایی کند که بخش کم‌درآمد و متوسط جامعه را پوشش دهد نه این‌که هر روز به فکر سرمایه‌داران و پولدارها باشد.

جوانان اکنون به دلیل مشکل مسکن ازدواج نمی‌کنند یا ازدواج را به تعویق می‌اندازند که این وضعیت با توصیه‌های رهبر معظم انقلاب مبنی بر ازدواج جوانان و سیاست افزایش جمعیت منافات دارد.

دولت باید سازوکاری را فراهم کند که این مشکلات را حل کند، اما اکنون شاهد این هستیم که هر روز از یک طرح جدید رونمایی می‌شود که همه اینها تنها بار تبلیغاتی داشته و هیچ علاجی برای مشکلات اقتصادی نیست.

علیرضا خسروی - عضو کمیسیون عمران مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها