با مدیرکل دفتر صادرات صنایع دستی

بازارچه‌های نوروزی صنایع دستی ساماندهی می‌شود

یکی از اساسی‌ترین مشکلات هنرمندان و صنعتگران حوزه صنایع‌دستی، به توزیع محصولات و آثارشان برمی‌گردد. متأسفانه به دلیل توزیع محصولات کم کیفیت در مقاطع مختلف توسط برخی واحدهای فروشگاهی، اعتماد مردم از نظام توزیع صنایع‌دستی تاحدودی سلب شده است.
کد خبر: ۸۸۵۴۷۷
نشانی برای اعتماد به صنایع دستی

گاهی فروشندگان برای فروش، محصولی را به مخاطب نشان می‌دهند ولی محصول تحویلی، کیفیت محصول نمایش داده شده را ندارد. چنین مسأله‌ای اکنون به دغدغه بزرگ بخش بازرگانی صنایع دستی تبدیل شده است. به همین دلیل بخش بازرگانی و صادرات صنایع دستی در بخش دولتی به این فکر افتاد تا برای اعتمادسازی به فروشگاه‌هایی که دارای استانداردهای لازم برای توزیع محصولات اصیل و مورد تأئید هنرمندان صنایع دستی هستند، به عنوان نشان اعتماد نشانی اعطا کند تا مردم بتوانند با خیالی آسوده از این فروشگاه‌ها خرید کنند.

اعطای نشان اعتماد به فروشگاه‌های صنایع دستی یا نشان اصالت به محصولات آن می‌تواند یکی از برنامه‌های حمایتی باشد که به هویت بخشیدن به محصولات صنایع دستی کمک شایانی می‌کند. ارمغان این نشان‌ها، اعتمادسازی نسبت به محصولات صنایع دستی خواهدبود؛ محصولاتی که با داشتن استانداردهای لازم توجه مردم و مخاطبان را جلب می‌کنند. اما در این میان نکته‌ای که نباید از آن غافل شد، حمایت محتوایی از این محصولات است. گاهی اثری را به عنوان یک محصول کاربردی یا یک محصول لوکس و فاخر صنایع دستی در نظر می‌گیریم و آن را در زمره آثار دارای استانداردهای لازم قرار می‌دهیم. اما باید توجه داشت تنها همین اثر توانسته استانداردهای لازم را کسب کند، اما در تعمیم چنین اعتباری به آثار مشابه در یک نظام تولید انبوه باید دقت بیشتری صورت گیرد، چرا که در این نظام تولید ممکن است کیفیت آثار حفظ نشود، نظارت‌های لازم از سوی مسئولان مربوط صورت نگیرد و در این میان، محتوای اصلی یک اثر صنایع دستی ضایع شود.

درنهایت این که اعطای نشان مرغوبیت و اصالت به صنایع دستی به نظارت مستمر و دقیق به دور از سختگیری‌های غیرمنطقی نیاز دارد و در این زمینه برای نظارت باید از کارشناسان خبره و مورد اعتماد که آگاهی لازم در این خصوص دارند، استفاده کرد.

همچنین لازم است نظارت مستمر توسط یک شورای متشکل از هنرمندان صنایع دستی که دارای صلاحیت‌های لازم برای داوری هستند و همچنین کارشناسانی از معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی به طور دائم محصولات فروشگاه‌های دارای نشان اعتماد را رصدکنند تااین‌گونه تصور نشود پس از دریافت نشان اعتماد،دیگرنظارت پایان یافته است.

حسین بختیاری

دبیر انجمن صادرکنندگان صنایع دستی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها