دیه قربانی سرقت مسلحانه از خودروی حمل پول بانک، پس از کشته شدن گانگستر خطرناک در درگیری با پلیس از بیت‌المال پرداخت می‌شود.
کد خبر: ۸۸۳۹۳۱
آخرین برگ در پرونده گانگستر خطرناک

به گزارش جام‌جم ، نهم خرداد سال 86 و همزمان با گزارش سرقت مسلحانه از خودروی حمل پول در غرب تهران، تحقیقات جنایی درباره این پرونده آغاز شد.

سارقان نقابدار با یک دستگاه پرشیای سرقتی، خودروی حمل پول را تعقیب کرده و مقابل بانک صادرات شعبه زرافشان شهرک غرب با هجوم غافلگیرانه به روی نگهبانان آتش گشودند. در این سرقت مرگبار، یکی از نگهبانان مجروح شد و «حسن» 37 ساله نیز به قتل رسید. مردان جنایتکار پس از سرقت اسلحه مأموران محافظ بانک و 64 میلیون تومان پول نقد گریختند، اما ماموران پلیس با بررسی فیلم ضبط شده دوربین‌های مداربسته یکی از ساختمان‌های اطراف، چهره دزدان را شناسایی کردند. دزدان همچنین پنجم آبان 86 از خودروی پول‌رسان بانک ملی حوالی میدان صادقیه، بیش از 15 میلیارد ریال سرقت کردند و در این ماجرا نیز مأمور محافظ مجروح شد. آنها در گام بعدی با پوشیدن لباس فرم کارکنان اداره برق کرمانشاه به بهانه خرابی کابل‌های برق وارد بانک صادرات شدند و با تهدید مشتریان و کارمندان بانک حدود 32 میلیون تومان سرقت کردند.

کارآگاهان در ردیابی‌های تخصصی، دو مرد را هنگام نقد کردن چک‌های سرقتی در اصفهان دستگیر کردند و به این‌ترتیب مخفیگاه اعضای شبکه در شمال غرب تهران شناسایی شد. 27 آبان 86 سه عضو اصلی شبکه دستگیرشدند و از مخفیگاهشان سه قبضه سلاح کلاشینکف، سه خشاب، 90 تیر جنگی، دو قبضه کلت، دونارنجک دستی، 200 تیر فشنگ و دو قبضه سلاح شکاری کشف شد. متهمان در بازجویی‌ها به بیش از ده فقره سرقت مسلحانه و دستبرد به سه مطب اعتراف کردند. «حجت» ـ سردسته شبکه ـ در بازجویی‌ها اعتراف کرد که پس از آشنایی با دو سارق به نام‌های «صلاح‌الدین» و «محسن» و تغییر چهره‌شان نخستین سرقت را از برج سایه اجرا کرده‌اند.

دو بار اعدام

درادامه پرونده سارقان خشن با صدور کیفرخواست در سه بخش به دادگاه‌های عمومی، انقلاب و کیفری استان تهران فرستاده شد. «صلاح‌الدین» که در دادگاه انقلاب محارب شناخته و به اعدام محکوم شده بود، وقتی به اتهام قتل عمد نگهبان خودروی حمل پول در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شد، ادعا کرد صاحب یک قالیشویی بوده که به دلیل ورشکستگی و مشکل مالی به سرقت رو آورده و اگر دستگیر نمی‌شد، به سرقت‌هایش ادامه می‌داد. وی دارای 22فقره سابقه کیفری است که با درخواست همسر و فرزندان مقتول و نماینده دادستان، به قصاص نفس محکوم و این حکم توسط قضات دیوان‌عالی کشور تائید شد.

فرار از زندان

24 اردیبهشت سال 90 در حالی که مرد جنایتکار همراه مأموران محافظ از زندان رجایی‌شهر به یکی از مراکز درمانی در منطقه عظیمیه منتقل شده بود، با طرح نقشه و همدستی یک مرد مسلح متواری شد.

او به بهانه بیماری خواستار انتقال به خارج از زندان شده بود که در میان راه همدستانش او را فراری داده و با خود بردند.

تشکیل دوباره باند

در حالی که تحقیقات برای دستگیری مرد جنایتکار ادامه داشت،او سه ماه بعد سرقت بزرگ و مرگباری را رقم زد. ساعت 9 صبح چهارشنبه 26 مرداد، هنگامی که خودروی حمل پول مقابل بانک سپه در خیابان سعدی کرمانشاه توقف کرد، صلاح‌الدین و همدستانش خودرو را به رگبار بستند. قربانیان این حادثه سعید کریمی 32 ساله راننده خودرو، یاور انتظاری 43 ساله نگهبان و علی صالحی 41 ساله تحویلد‌ار بانک بودند و سارقان 270 میلیون تومان سرقت کردند.

کشته شدن دزد خشن

20 روز پس از این سرقت مسلحانه مخفیگاه اعضای باند در خیابان 22 بهمن شناسایی شد. در جریان یک درگیری مسلحانه اعضای باند دستگیر شدند اما صلاح‌الدین که می‌دانست در صورت دستگیری مجازات اعدام در انتظار اوست، به درگیری مسلحانه پرداخت و سرانجام کشته شد.

دیه از بیت‌المال

با گذشت بیش از شش سال از سرقت مرگبار در غرب تهران، خانواده حسن ـ که در این سرقت به قتل رسیده بود ـ با مراجعه به شعبه دوم دادگاه کیفری استان تهران درخواست کردند دیه مقتول پرداخت شود.

در جلسه رسیدگی به پرونده به ریاست قاضی مقدم زهرا، وکیل اولیای دم گفت: بر اساس استعلامات قانونی، هیچ اموالی از صلاح‌الدین کشف نشد. به همین دلیل درخواست داریم دیه مقتول از بیت‌المال پرداخت شود.

پس از این اظهارات قضات برای تصمیم‌گیری وارد شور شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها