یک روزنامه نگار انگلیسی، ماجرای تلخ یک معلم زن سوری را بازگو کرد که دانش آموزانش او را از محل سکونت خود در اطراف رقه آواره کردند.
کد خبر: ۸۸۳۷۸۷
خاطرۀ تلخ خانم معلمی که شاگردانش تروریست شدند

به گزارش جام جم آنلاین، رابرت فیسک روز دوشنبه در مطلبی در "ایندیپندنت" نوشت، چند روز پیش که در شهر ساحلی لاذقیه بود یک معلم زن به نام "سماح اسماعیل" ماجرای آواره شدنش از شهر رقه را برای وی شرح داد.

فیسک می گوید: ماجرای این زن فاجعه‌ای کوچک است، ولی واقعیت‌های زیادی را درباره اوضاع سوریه برملا می‌کند.

به گفته فیسک، اخراج سماح از رقه مدت زیادی قبل از رسیدن داعش به این شهر صورت گرفت؛ و در آن زمان نفوذ جبهه النصره -شاخۀ القاعده- در این شهر رو به افزایش بود.

فیسک خاطرنشان کرد: در آن زمان اهالی منطقه الصبحه که سماح (39 ساله) در مدرسه راهنمایی آنجا معلم زبان انگلیسی بود، گمان می‌کردند از جنگی که درمناطق دیگری از کشور درجریان است، مصون هستند.

فیسک تأکید کرد که سماح علوی است و از چهار سال و نیم پیش نزدیک رقه ساکن بود، ولی در یکی از شبهای مارس 2013 دریافت که همه ساختمان‌های دولتی متروکه شده و خیابان ها از پلیس خالی است، و مرکز پلیس تاریک است.

سه روز بعد ، یکی از همکارانش در مدرسۀ محل کارش به او خبر داد که هشت هزار نیروی سیاه پوش و مجهز به سلاح، از شرق سوریه به رقه آمده‌اند.

سماح آن لحظه را بسیار دردناک توصیف کرد و گفت: وسایلم را جمع کردم زیرا می‌دانستم که چه اتفاقی می‌افتد. شبانه به منزلم آمدند. آنان پنج جوان بودند به همراه یک مرد مسن که مالک خانه‌ای بود که در آنجا زندگی می‌کردم. آن جوانان لباس سیاه به تن داشتند و من همه آنان را شناختم، زیرا همگی از دانش آموزان من بودند.

وی در ادامه گفت: سن آن ها بیشتر از 16 سال نبود، به من گفتند که باید از آنجا بروم زیرا در آنجا فرد مطلوبی نیستم، چهره هایشان برخلاف زمانی که دانش آموز من بودند دیگر معصوم نبود و از خشم برافروخته بود.

سماح افزود که یازده روز بعد، شهر رقه را به مقصد تدمر ترک کرد، ولی تدمر نیز بعدها توسط داعش اشغال شد و پس از آن به حمص و درنهایت به لاذقیه محل سکونت خانواده اش رفت.

با آغاز بحران و جنگ در سوریه شمار قابل توجهی از افراطی‌ها از کشورهای مختلف حتی آمریکا و کشورهای اروپایی، در سایه سکوت مقامات آن کشورها و با همکاری سرویسهای اطلاعاتی غربی و همپیمانان آنها در منطقه به راحتی توانستند به گروه های تروریستی در سوریه ملحق شوند. این گروه‌های تروریستی به ویژه النصره و داعش دارای تفکرات سلفی وهابی هستند و از کشورهای غربی و همپیمانان منطقه ای آنها و رژیم صهیونیستی پشتیبانی می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها