رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌جمهوری آذربایجان:

ترویج معارف اسلامی و شیعی موجب تقویت پشتیبانی مردم از دولت آذربایجان می‌شود

رئیس جمهور آذربایجان در آستانه سفر خود به ایران ابراز اطمینان کرد این سفر به تقویت و توسعه بیش از پیش مناسبات بین دو کشور کمک کند.
کد خبر: ۸۸۳۷۶۴
روابط ایران و آذربایجان بیش از این گسترش می یابد

به گزارش جام جم آنلاین ، «الهام علی یف» در آستانه سفر خود به تهران گفت: سفر رسمی من به ایران به دعوت جناب آقای حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران انجام می شود. تا بحال با رئیس جمهور ایران چهار بار ملاقات کرده ایم. هم در سفر رسمی من در ماه آوریل سال 2014 به ایران و هم در سفر رسمی جناب آقای حسن روحانی در ماه نوامبر همان سال به جمهوری آذربایجان مذاکرات صمیمی در رابطه با همه جنبه های مناسبات دو جانبه انجام شده، اسناد مختلفی در زمینه همکاریهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیره به امضاء رسیده است.

وی افزود: در این سفر نیز حوادث و مسایل منطقه و جهان، مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دوجانبه به صورت گسترده مورد مذاکره قرار خواهد گرفت و اسناد مختلفی به امضاء خواهد رسید. اطمینان دارم که این سفر در جهت تقویت و توسعه مناسبات بین کشور دوست و همسایه ایران و جمهوری آذربایجان زمینه خوبی بوجود می آورد.

رئیس جمهور آذربایجان در پاسخ به سوال چرا علیرغم وجود ظرفیت های فراوان برای توسعه روابط و مرزهای مشترک طولانی بین دو کشور؛ حجم مبادلات تجاری غیرنفتی دو کشور قابل توجه نیست گفت: مناسبات بین دو کشور پس از استقلال جمهوری آذربایجان در همه زمینه ها، از جمله روابط اقتصادی و تجاری همواره رو به افزایش بوده است. با این حال حجم مبادلات تجاری بارها از ظرفیت های موجود ما پایین تر است البته برای رفع این وضعیت در روابط تجاری، همچنین برای توسعه همکاری دوجانبه تدابیری اتخاذ خواهد شد.

وی به انجام اصلاحات وسیع اقتصادی در کشورش نیز اشاره کرد و گفت: هم اکنون برنامه های برای سرمایه گذاری و خصوصی سازی و بهبود محیط کار برای بازرگانان داخلی و خارجی کارهای وسیعی در آذربایجان در حال انجام است. به نظر ما در سایه این اصلاحات، برای فعالیت بازرگانان و بخش خصوصی ایرانی در جمهوری آذربایجان امکانات جدیدی فراهم خواهد شد. همچنین کمیسیون مشترک همکاری های های اقتصادی، تجاری و فرهنگی بین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران به صورت فعال کار می کند و این کمیسیون چند پیشنهاد جدید ارایه کرده است. در حال حاضر این پیشنهادها ارزیابی می شود.

وی افزود: در سال های اخیر دو کشور به شرکای مهم کریدور شمال- جنوب تبدیل شده اند. ما با اتخاذ تدابیر ضروری جهت توسعه امکانات ترانزیتی کشورمان زیرساختهای حمل و نقل را طبق استانداردهای روز بازسازی کرده ایم. مطمئن هستیم بهره برداری از خط راه آهن بین آستارای ایران و آستارای جمهوری آذربایجان کریدور شمال - جنوب را در حد قابل توجهی احیا خواهد کرد. بطور کلی کریدورهای حمل و نقل و ارتباطی برای همه کشورهای شرکت کننده از جمله برای ما اهمیت بزرگ اقتصادی و ژئوپلیتیکی دارد. آن کریدورها از یک طرف اهمیت کشورهایمان را در حمل و نقل های بین المللی افزایش می دهد از طرف دیگر همکاریهای اقتصادی دوجانبه را تقویت می کند.

رئیس جمهور آذربایجان در پاسخ به سوال سطح همکاری های دو کشور در زمینه مبارزه با پدیده شوم تروریسم نیز گفت: تررویسم در حال حاضر یکی از بزرگترین مشکلات تهدید کننده سیستم مناسبات متمدن بین المللی، امنیت منطقه ای و ثبات کشورهای مختلف است. توسعه جغرافیای تروریسم بین المللی همه کشورهای جهان را، از جمله منطقه ما و به صورت جداگانه هر کشور را به صورت جدی نگران می کند و باید هم نگران کند. در نتیجه جنگ و مناقشه در آفریقا، منطقه شوروی سابق و خاورمیانه، میلیونها نفر از خانه و کاشانه خود آواره شده، ساختارهای ملی اقتصادی نابود و فاجعه انسانی به واقعیت تلخ روز تبدیل شده است.

وی به مناقشه قره باغ و آسیب کشورش از پدیده تروریسم در اوایل دهه سال 1990 میلادی نیز اشاره کرد و گفت: سازمان های تروریستی ارمنی در جمهوری آذربایجان بیش از 300 مورد اقدام تروریستی انجام و شهرها و روستاهای قره باغ کوهستانی و مناطق اطراف را با خاک یکسان و در نتیجه هزاران نفر از مردم ما کشته، مجروح و مفقود شده اند. اشغالگری، تبعیض دینی و قومی، ترور به سیاست دولتی ارمنستان تبدیل شده و متأسفانه امروز نیز ادامه دارد. به همین خاطر ما کشورها و مردمی که با ترور روبرو شده اند را خوب درک می کنیم.

«علی یف» گفت: جمهوری آذربایجان در زمینه مبارزه با تروریسم بین المللی طرفدار ابتکارات و تدابیر واقعی است. ما چه در چارچوب سازمان های بین المللی، چه در مناسبات دوجانبه به مسایل همکاری در زمینه تأمین امنیت اهمیت ویژه ای قائل هستیم. چرا که هر کشوری فقط در شرایط ثبات، امنیت و صلح می تواند سختی ها را رفع و پیشرفت کند و جمهوری آذربایجان همراه با ایران و کشورهای دیگر در حل مشکل تروریسم بین المللی برای ادامه حمایت خودش آمادگی دارد.

رئیس جمهور آذربایجان در پاسخ به این سوال که فعالیت گروه میانجیگری مینسک در حل مناقشه قره باغ کوهستانی را چگونه ارزیابی می کنید و نظر شما در خصوص استفاده از ظرفیت های کشورهای اسلامی و منطقه ای برای حل این مناقشه چیست؟ نیز گفت: در نتیجه تجاوز ارمنستان به جمهوری آذربایجان در اوایل سالهای 1990 بیست درصد از خاک آذربایجان که در سطح بین المللی شناخته شده بود اشغال شده و مردم ما در معرض پاکسازی قومی قرار گرفته، بیش از یک میلیون آذربایجانی از خانه خودش آواره شده است. در اراضی اشغالی تمامی زیرساخت های اقتصادی و اجتماعی، آثار فرهنگی، از جمله مساجد نابود و ویران شده است. ارمنستان از اجرای تمامی قطعنامه های سازمان ملل و دیگر سازمانهای پر نفود جهانی مبنی بر طلب آزادی اراضی اشغالی امتناع می کند. متأسفانه جامعه جهانی تا به امروز برای دستیابی به حل این مناقشه در چارچوب اصول و موازین حقوق بین الملل هیچ مکانیسم واقعی برای تأثیر بر ارمنستان ارایه نکرده است. از جمله فعالیت رهبران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا که به منظور حل مناقشه تأسیس شده است تا به امروز هیچ نتیجه ای نداشتنه است. با اطمینان می توان گفت در ادامه این اشغال به مدت بیش از 20 سال، سیاست دوگانه که در جهان مشاهده می شود نیز بی تأثیر نیست. شواهد نشان می دهد جامعه جهانی نسبت به حوادث مشابه در نقاط مختلف جهان برخورد انتخابی دارد. برخی اوقات حادثه اشغال به صورت قاطع محکوم می شود و همراه با این برای حل مشکل مکانیزم تأثیر جدی ارایه و در مدت کم بکار برده می شود. ولی متأسفانه نسبت به مناقشه ارمنستان- آذربایجان در قره باغ کوهستانی برخورد منفعلانه مشاهده می شود و نسبت به طرفهای مناقشه، یعنی به اشغالگر و کشوری که در معرض اشغال قرار گرفته است با یک چشم نگاه می شود. این بی عدالتی همچنین از برخورد تبعیضی نسبت به آذربایجان بخاطر کشور مسلمان بودن - یعنی از تبعیض دینی نشأت می گیرد. ما این همه بی احترامی صریح نسبت به حقوق بین الملل، تلاش برای برائت آشکار از سیاست اشغالگری را نمی توانیم درک کنیم.

رئیس جمهور آذربایجان گفت: باید یادآوری کنم که کشورهای اسلامی از جمله ایران هم در سازمانهای بین المللی و هم در چارچوب دوجانبه همواره از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت کرده است. ضمن تشکر و قدردانی از جمهوری اسلامی ایران این را بعنوان جلوه مناسبات برادری و دوستی بین دو کشور از یک طرف، احترام ایران به حقوق بین الملل از طرف دیگر تلقی می کنیم.

وی افزود: در قطعنامه و سندهای متعدد سازمان همکاری اسلامی سیاست اشغالگری ارمنستان محکوم و از این کشور درخوست شده به اشغال خود پایان دهد. ما از همه تلاشها جهت حل مناقشه ارمنستان-آذربایجان، قره باغ کوهستانی به صورت عادلانه و در چارچوب اصول حقوق و موازین بین المللی، همچنین از پیشنهاد و ابتکارات کشورهای اسلامی و منطقه ای حمایت می کنیم و ارج می نهیم. باورمان بر این است از این به بعد نیز در جهت حل عادلانه این مناقشه حمایت ها ادامه خواهد یافت.

رئیس جمهور آذربایجان در پاسخ به سوال وجود برخی شایعات در مورد محدودیت فعالیت های دینی مسلمانان بخصوص شیعیان در جمهوری آذربایجان نیز گفت: همانطوری که شما نیز گفتید این نوع خبرها فقط می توانند شایعه باشند. در جمهوری آذربایجان در طول تاریخ هیچ وقت تبعیض دینی و ملی نبوده است، نمایندگان اقوام، مذاهب و ادیان متفاوت همواره در شرایط صلح، امنیت و تفاهم متقابل در کنار هم زندگی کرده اند. قانون اساسی کشور و قوانین موجود آزادی بیان و دینی را به صورت کامل تضمین می کند و در زندگی روزانه نیز کسی مانع فعالیت دینداران نمی شود. در زمان شوروی در جمهوری آذربایجان فقط 17 مسجد فعال بود. پس از استقلال تعداد اماکن دینی و مساجد در کشور خیلی افزایش یافته است. در حال حاضر در باکو و مناطق مختلف بیش از 2 هزار مسجد وجود دارد. بزرگترین مسجد کشور - یعنی مسجد حیدر - با دستور من ساخته و در اختیار دینداران قرار گرفته است.

وی افزود: جمهوری آذربایجان توجه زیادی به تبلیغ تمدن اسلامی در جهان دارد و برای این کار مبلغ زیادی هزینه می کند. بعنوان مثال می توان به مراسم ها و نمایشگاه هایی که در اروپا و کشورهای مختلف جهان برگزار شده اشاره کرد. در جمهوری آذربایجان متمدن ترین هنجارهای همزیستی قومی و دینی وجود دارد، محیط تحملگرایی در کشور، مناسبات دولت و دین بعنوان الگو برای جهان تلقی می شود. سازمان همکاری اسلامی وضعیت دین اسلام، مناسبات بین ادیان و مذاهب مختلف در جمهوری آذربایجان را همواره در سطح عالی ارزیابی کرده است.

رئیس جمهور آذربایجان گفت: در زمانی که در برخی کشورها اختلافات سنی و شیعه تشدید می شود در ماه ژانویه سالجاری در مسجد حیدر در باکو سنی ها و شیعیان با هم نماز وحدت اقامه کردند. در حال حاضر که در جهان، اسلام ستیزی گسترش یافته است ما برای تقویت همبستگی و وحدت در بین کشورهای اسلامی تلاش می کنیم. تفاهم متقابل، تشکیل محیط اعتماد، ارج نهادن به منافع عمومی، مبارزه علیه اسلام ستیزی و امیال منفی مشابه بایستی سنگ بنای همبستگی اسلامی باشد. جمهوری آذربایجان در این مسیر تلاش های خودش را در آینده نیز ادامه خواهد داد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها