بی‌تردید کاهش نرخ بیکاری یکی از دستاوردهای مهم برای تمام مسئولان و خواسته بیشتر آنهاست، اما رسیدن به این مهم نباید مانع دیدن واقعیات یا استفاده از راهکارهایی غیراصولی آن هم در شرایط مهم و حساس فعلی باشد.
کد خبر: ۸۸۲۴۹۹
برای رفع بیکاری به دنبال سرمایه‌ خارجی نباشیم

به این دلیل که هرگونه اشتباه در حوزه اقتصادی، می‌تواند دیگر بخش‌ها را تحت‌تأثیر خود قرار دهد و راهی برای نفوذ بیگانگان به کشورمان باشد.از دید برخی سیاستگذاران و دست‌اندرکاران ایجاد اشتغال، منفی شدن روند ایجاد شغل در ایران ارتباط نزدیک و مستقیمی با تحریم و رکود موجود در اقتصاد کشورمان داشته است. اما امروز یکی از پیش‌فرض‌های مهم از نظر آنها یعنی تحریم‌ها برطرف شده، پس اکنون عامل دیگر، یعنی رکود به عنوان اصلی‌ترین دلیل افزایش نرخ بیکاری همچنان باقی مانده است.

زیرساخت‌های مورد نیاز کشورمان برای ایجاد رونق اقتصادی و اشتغالزایی، دو مورد زیر است.

1- امروز اقتصاد کشورمان مقاوم‌سازی نشده و سمت و سوی واردات به گونه‌ای شکل گرفته است که دوباره در صورت شیطنت کشورهای غربی با چالش تولید و به دنبال آن کاهش اشتغال مواجه خواهیم شد. به همین دلیل باید نسبت به اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری، یعنی اقتصاد مقاومتی جدی‌تر وارد شویم.

2- برای ایجاد رونق نباید صرفاً به سرمایه‌های خارجی چشم داشته باشیم، چون براساس آمار نزدیک به 900 هزار میلیارد تومان حجم نقدینگی در بازار ایران است و می‌توان با استفاده از روش‌های دقیق و علمی، این میزان نقدینگی داخلی را به تولید هدایت کرد. چون درصورت تکیه صرف به سرمایه‌های خارجی، صرفاً مشکلات امروز را به آینده انتقال داده‌ایم نه این‌که به‌طور کلی مشکلات برطرف شده باشد.

دکتر حسین صمصامی - عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها