صدای گروپ گروپ قلب، گوش‌هایتان را پر می‌کند، پشت گوشتان یک نمه عرق می‌نشیند، روی صورتتان لبخند خوشحالی است و پشت چشمانتان ترس لانه کرده، پا‌هایتان سست می‌شود، دست‌هایتان شروع می‌کند به لرزیدن، مردمک چشمتان از ترس گشاد و دهانتان پر از آب می‌شود و ناگهان زیر پایتان خالی شده و پرتاب می‌شوید در دره‌ای عمیق که دهان بزرگش را باز کرده تا شما را ببلعد. باد کنار گوشتان زوزه می‌کشد و مثل تیری تیز گلوی هوا را پاره می‌کند.
کد خبر: ۸۸۱۸۷۴

انعکاس فریاد و جیغ بلندتان را از کوه مقابل می‌گیرید و می‌پرید بغل درخت‌های وحشی خودرو که قصد رسیدن به آسمان دارند. روی هوا معلق می‌مانید. بی‌واسطه آسمان را در آغوش می‌گیرید. اینجا آخر خط هیجان است. ثانیه‌ها از ترس مکث کرده‌اند و نفس در سینه گذر کوتاه‌شان حبس شده و زندگی که آن دور ایستاده و انگشت حیرت به دهان، شما را نظاره می‌کند. این بود همه
داستان زیپ لاین.

این ورزش هم مثل غارنوردی و رفتینگ که هفته گذشته در این صفحه معرفی کردیم، جسارت و شجاعت و سرنترس از ارتفاع عمیق می‌طلبد و قطعا تجربه‌ای جذاب برای افرادی با ویژگی‌های بالاست و آدرنالین خونشان را به اندازه یک هیجان دلچسب بالا می‌برد.

زیپ لاین چیست؟

زیپ لاین معمولا در ارتفاعات خیلی بالای کوهستانی که دسترسی آن از طریق ماشین‌های سنگین یا تله‌کابین است، انجام می‌شود. جایی که مشرف به یک دره عمیق و طبیعت بکر باشد و موانع جدی طبیعی و غیرطبیعی نداشته باشد. البته در برخی از کشورهای دنیا زیپ لاین‌های زیرزمینی و درون غار هم ایجاد شده که از جذابیت زیادی برخوردار است، اما اغلب زیپ لاین‌ها را در ارتفاعات راه‌اندازی می‌کنند.

مسافران در این ورزش با استفاده از هارنس (تونیک صخره‌نوردی) و تسمه و کارابین به قرقره متصل می‌شوند. قرقره روی سیم بکسلی که بین دو نقطه متصل شده، قرار می‌گیرد و افراد در حالت معلق مسیر زیپ لاین را با سرعت طی می‌کنند. سرعت توسط مسافران قابل کنترل نیست و بستگی به اختلاف ارتفاع نقطه مبدا و مقصد دارد. از لحاظ ایمنی همه جوانب درنظر گرفته شده و لباس مخصوص (هارنس)، کارابین، دستکش و کلاه ایمنی به مسافران داده می‌شود.

زیپ لاین در ایران

اما مدت زمان طولانی نیست که این ورزش مهیج در ایران دنبال و امکانات آن مهیا شده است. فعلا شهرهای شمالی ایران که دارای جنگل‌های کوهستانی و سبز هستند، مجهز به زیپ لاین شده‌اند و توانسته‌اند توریست‌های طبیعت‌گرد را جذب خود کنند.

زیپ لاین تله‌کابین رامسر در سایت بالای کوه و بین درختان جنگل ایلمیلی قرار گرفته است. این سافاری به طول 450متر است که از سه خط زیپ و دو پل معلق چوبی تشکیل شده، مسافران بعد از طی کردن هر زیپ لاین، پیاده شده و از روی پل معلق باریک چوبی که از روی دره رد می‌شود گذشته و به زیپ لاین بعدی می‌رسند.

زیپ لاین لاهیجان هم با طولی بیش از هزارمتر از بام سبز شروع شده و به مهمانپذیر جهانگردی حاشیه استخر ختم می‌شود. این زیپ لاین فعلا طولانی‌ترین زیپ لاین ایران است که بخشی از آن بر روی دریاچه قرار دارد.

اما زیپ لاین توچال که بتازگی افتتاح شده 170 متر طول و 60 متر ارتفاع دارد و بر روی دره خشکی قرار گرفته است.

زیپ لاین نمک آبرود هم که در ارتفاع 1800 متری از زمین واقع شده و دسترسی به آن تنها از طریق تله‌کابین میسر است، یکی از زیپ لاین‌های جدیدی است که بر روی دره‌ای سبز واقع شده و امکان فرود همزمان برای دو نفر را دارد.

زیپ لاین در دنیا

اما در کشورهای دیگر دنیا زیپ لاین‌های هیجان‌انگیزی وجود دارد که گاهی طول آن به دو کیلومتر هم می‌رسد. به طور مثال طولانی‌ترین زیپ لاین دنیا به طول یکهزار و 981 متر در «سان سیتی» ـ‌ آفریقای جنوبی ـ قرار دارد و زیپ لاین «لاباده» به طول 792 متر، طولانی‌ترین زیپ لاین روی آب در دنیاست که در هایتی قرار دارد.

همچنین زیپ لاینی به طول 396 متر در هوناه - آلاسکا- وجود دارد که در طول 90 ثانیه باید آن را طی کنید. در این زیپ لاین همزمان شش نفر در شش خط موازی با هم سُر می‌خورند.

زیپ لاین «گراویتی کنیون» در نیوزیلند به طول یکهزار و 97 متر که در طول مسیر از جنگل، زیر پل و صخره عبور می‌کند و پارک آتشفشانی آرنال در کاستاریکا مسیر زیپ لاینی به فاصله 2 مایل از دریاچه آرنال و کوه هنوز فعال آتشفشانی به همین نام عبور می‌کند.

زیپ لاینی واقع در «ویسلر» - بریتیش کلمبیا، کانادا- در خطوط مختلف از 60 تا 304 متر هستند و در زمستان از نواحی برفی و در تابستان از مکان‌های سبز عبور می‌کنند. زیپ لاین «سیماتای» در چین نیز چشم‌انداز فوق‌العاده زیبایی از دیوار بزرگ چین به شما می‌دهد.

پل وحشت:

کارتون‌های قدیمی را که یادتان هست، در بعضی از آنها، وقتی دو نفر قصد فرار از دست دزد‌ها یا راهزن‌ها را داشتند به ناگاه به پلی برمی‌خوردند که بر روی دره‌ای عمیق قرار داشت، پل لرزان و نامطمئن بود و انتهای آن در دوردست مبهم و کور. هر قدمی که آدم‌ها بر روی پل می‌گذاشتند، تنه چوبی آن می‌لرزید و به این سو و آن سو می‌رفت و هر لحظه ممکن بود که یکی از الوار‌ها از زیر پایشان در برود یا طناب دور پل پاره شود. چقدر دلهره می‌کشیدیم تا آن دو متواری به پایان پل برسند و طناب پوسیده انتها را با چاقو پاره کنند تا فرارشان تکمیل شود. حالا این پل‌ها در واقعیت جان گرفته‌اند و در کنار زیپ لاین‌ها، هیجان را به اوج خود رسانده‌اند.

البته این پل‌های معلق، نامطمئن و ناامن نیستند و الوار‌هایش هم نپوسیده، برای رد شدن از روی آنها باید لباس و کلاه ایمنی استفاده کنید و با آرامش روی آن قدم بزنید، ولی تکان‌های آن‌‌ همان قدر شدید است و عبور از روی آن را دلهره‌آور می‌کند.

معمولا پل‌های معلق را کنار زیپ لاین‌ها ایجاد می‌کنند تا بعد از یک فرود هیجان‌انگیز با پای خودتان، لرزان و ترسان مسیر را برگردید.

ما هر دوی این ورزش هیجان انگیز را به شما پیشنهاد می‌کنیم، اما اگر دچار مریضی‌های قلبی هستید یا ترس از ارتفاع دارید و فشارتان تنظیم نیست، چشمتان را روی آن ببندید چرا که ممکن است سلامت جسمی شما به خطر بیفتد.

راستی قبل از سوار شدن زیپ لاین، مجوزهای لازم سرمایه‌گذار را بررسی کنید و از رعایت نکات ایمنی توسط مدیران آن مطمئن شوید.

امیرحسین احمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها