اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر، به ‌عنوان اصلی‌ترین راهبرد ستاد مبارزه با مواد مخدر، حاصل سال‌ها تجربه در عرصه‌های گوناگون مبارزه با این معضل است.
کد خبر: ۸۷۹۰۴۴
مبارزه با مواد مخدر را اجتماعی کنیم

کارشناسان با تجربه در مبارزه با مواد مخدر و روانگردان‌ها، می‌دانند که در سال‌های گذشته راهبردهای گوناگونی در این زمینه مطرح و اجرا شده است البته هر کدام از آن راهبردها موفقیت‌هایی را در پی داشته که نباید نادیده گرفته شود، اما از آنجا که مواد مخدر یک معضل چند وجهی است که بخش‌های مختلف اجتماع و نهادهای حاکمیتی با آن درگیر هستند، اجتماعی کردن این مبارزه یک راهبرد اصولی و کارساز است که همه بر آن اتفاق ‌نظر دارند.

به ‌همین منظور و با هدف جلب توجه کارشناسان، مسئولان و دست‌اندرکاران مبارزه با مواد مخدر، یک بار دیگر بر اهمیت این راهبرد تاکید می‌کنیم و سه نکته را در این زمینه یادآور می‌شویم:

1ـ برای آن که یک راهبرد ملی به نتیجه مطلوب برسد، باید یک اجماع عمومی و کلان در ارتباط با آن راهبرد شکل بگیرد. خوشبختانه راهبرد اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر به ‌علت این که راهبردی عقلانی و مبتنی بر تجربه‌های فراوان است، بسرعت مقبولیت لازم در بین همه دست‌اندرکاران مبارزه با مواد مخدر را به‌ دست آورد. بر همین مبنا، همه کسانی که به‌ نوعی در بخش‌های گوناگون مبارزه با مواد مخدر فعال هستند، پذیرفته‌اند که اجتماعی کردن، بهترین و موثرترین شیوه برای مبارزه با مواد مخدر است.

2ـ نکته دوم این‌که، برای موفقیت یک راهبرد ملی، مشارکت همگانی لازم است. بنابراین، بسنده کردن به تائید لفظی در این زمینه، ما را به موفقیت نمی‌رساند. بلکه هر کس در هر جایگاهی که قرار دارد، باید نقش خود را به ‌طور واقعی و هدفمند در اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر ایفا کند؛ زیرا مهم‌ترین اصل در این راهبرد، مشارکت همگانی است.

3ـ‌ گاهی پیش می‌آید در زمینه‌های مختلف، بر سر یک راهبرد توافق حاصل می‌شود و تا مدتی همه در جهت اجرای آن طرح فعالیت می‌کنند، ولی پس از مدتی به فراموشی سپرده می‌شود یا از سرعت و گستردگی کارها کاسته می‌شود. راهبرد اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر یک راهبرد زمانبر و طولانی‌‌ مدت است که برای رسیدن به اهداف آن، ‌همه باید در یک دوره طولانی به وظایف خود عمل کنند و از اهمیت آن کاسته نشود. بنابراین، به‌عنوان نکته آخر در این مجال، تاکیدمی‌کنیم که هر نوع اهمال و بی‌توجهی در اجرای راهبرد اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر، زیان‌های جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.

فرزین رحیم‌نظری - مدیرکل روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها