مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها خبر داد

یارانه نقدی ۲۶ بهمن واریز می‌شود

دولت در انتظار درآمد 45 میلیارد تومانی

امروز، آخرین مهلت یارانه‌ای برای افراد فاقد کارت ملی

بیش از یک میلیون نفر که کارت ملی ندارند، در صورتی که تا پایان وقت اداری امروز برای دریافت کارت ملی ثبت‌نام نکنند، یارانه آنها از این ماه قطع خواهد شد که ماهانه حدودا 45 میلیارد تومان از بار یارانه نقدی را از دوش دولت برخواهد داشت.
کد خبر: ۸۷۸۹۹۰

براساس اعلام قبلی وزارت رفاه، امروز ۱۵ بهمن آخرین مهلت افراد فاقد کارت ملی برای ثبت‌نام است و بعد از آن یارانه افرادی که بدون کارت ملی هستند، قطع می‌شود.

به گزارش جام‌جم، بنابر گفته‌های چند هفته پیش حمید پارسایی، معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت‌‌احوال کشور، حدود دو میلیون نفر از افراد جامعه، کارت ملی نداشتند که تاکنون یک میلیون نفر آنها برای دریافت کارت ملی ثبت‌نام کرده‌اند.

اکنون بین یک تا 5/1 میلیون نفر بنا به هر دلیلی از دریافت کارت ملی خودداری کرده‌اند که با حذف یارانه نقدی آنها، دولت ماهانه حدود 45 میلیارد تومان، یارانه کمتری پرداخت خواهد کرد.

مطابق بودجه امسال و تصمیمات دولت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وظیفه دارد تا پایان سال یارانه شش میلیون از افراد پردرآمد جامعه را حذف کند.

در اطلاعیه‌ 21 دی‌ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمده بود «براساس ماده 4 آیین‌نامه اجرایی از ماده 7 قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها، تمامی‌هموطنان بیشتر از 18 سال که دارای شماره ملی بوده اما تاکنون کارت ملی خود را دریافت نکرده‌اند، موظفند حداکثر تا 15 بهمن سال جاری اقدام لازم را برای دریافت کارت ملی انجام دهند، در صورت عدم‌تعیین تکلیف وضعیت کارت ملی مربوط، پرداخت یارانه این افراد از بهمن سال جاری متوقف می‌شود.»

در روزهای ابتدایی ثبت‌نام، دفاتر پیشخوان دولت بشدت شلوغ شد و مسئولان این دفاتر، تکمیل بودن ظرفیت را عامل اصلی شلوغی تلقی کردند اما ورود سازمان ثبت احوال کشور به این موضوع باعث شد، ظرفیت دفاتر برای برای ثبت‌نام افزایش یابد.

تمدیدی وجود ندارد

در همین حال احمدی میدری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جام‌جم گفت: از 16 بهمن فهرست افراد دارای کد ملی از ثبت احوال تحویل می‌شود و افرادی که ثبت نام نکردند دیگر نمی‌توانند از یارانه نقدی بهره‌مند شوند و تمدیدی در این مورد وجود ندارد.

وی با اعلام این خبر که بیش از
5/1 میلیون نفر کارت ملی ندارند تاکید کرد: افرادی هستند که کد ملی دارند اما کارت ملی ندارند که باید در ثبت احوال ثبت‌نام خود را انجام دهند.

میدری با اشاره به جزئیات بیشتر یارانه‌بگیران و روند پرداخت آن خاطرنشان کرد: برخی از یارانه‌بگیران فوت کرده‌اند اما اطلاعاتی از آنها در ثبت احوال موجود نیست و همچنان یارانه می‌گیرند، این افراد در روستاها و قبرستان‌های غیررسمی‌دفن می‌شوند.وی گفت: سازمان ثبت احوال اعلام کرده که 3درصد فوت‌شدگان، اطلاعاتی به ثبت‌احوال نمی‌دهند و سازمان تأمین اجتماعی هم بعدها با تحقیق خودش متوجه فوت افراد می‌شود.

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر این‌که کارت‌های ملی قدیمی‌همچنان معتبرند خاطرنشان کرد: ثبت‌نام افراد جدید برای دریافت یارانه هم از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها انجام می‌شود و به حوزه وزارت رفاه ارتباطی ندارد.

آماری از ثبت‌نام شده‌ها در اختیار نداریم

همچنین علی فلاح، دبیر کل کانون دفاتر پیشخوان دولت در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار کرد: از میزان ثبت‌نام‌های صورت گرفته برای دریافت کارت ملی به‌دلیل یکپارچه نبودن سیستم، اطلاعاتی در اختیار نداریم اما سازمان ثبت احوال کشور از این آمار اطلاع دارد.

وی افزود: افرادی که حتی پیش ثبت نام انجام دادند به‌عنوان ثبت‌نام تلقی می‌شوند و با این کار، سازمان ثبت احوال و وزارت تعاون قصد داشتند به افراد بیشتری پاسخگو باشند و افرادی که ثبت نام نکردند، مسئولیت با خودشان است.

طرح حذف ۱۵ میلیون یارانه بگیر پس گرفته شد؟

از سوی دیگر، هرچند دولت در لایحه بودجه سال آینده، بحث حذف یارانه پولدارها را مسکوت گذاشته با این حال، در روزهای اخیر طرحی در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح شده که در صورت تصویب نهایی در سال آینده یارانه 15 میلیون نفر حذف خواهد شد.

این مساله در حالی مطرح شده که مجلسی‌ها این پیشنهاد را منتسب به دولت می‌دانند و اما در مقابل، دولت پیشنهاد این طرح را از سر باز می‌کند و به گردن مجلس می‌اندازد.

شاهد این حرف، صحبت‌های احمد میدری، معاون رفاه وزارت کار است که در واکنش به برخی خبرها مبنی بر پیشنهاد وزارت رفاه برای حذف 15 میلیون نفر از یارانه‌بگیران، به فارس گفت: این پیشنهاد توسط کارشناسانی از کمیته امداد و نهادهای مرتبط با حمایت‌های اجتماعی در کمیسیون‌های اجتماعی مجلس شورای اسلامی‌مطرح شده است.

وی با اشاره به این‌که وزارت رفاه پیشنهادی برای حذف بیشتر افراد یارانه‌بگیر ارائه نکرده است، گفت: این پیشنهاد توسط کارشناسان و نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح شده و باید به قانون تبدیل شود تا بتوان درباره آن بحث کرد.

میدری در پاسخ به این که آیا امکان حذف 15 میلیون نفر از یارانه‌بگیران را دارید یا خیر گفت: امکان حذف 80 میلیون نفر هم وجود دارد اما باید دید نمایندگان مجلس چه تصمیمی‌دراین‌باره خواهند گرفت و شاید بودجه‌ای برای پرداخت یارانه توسط مجلس در نظر گرفته نشود.

با این حال، نمایندگان مجلس بیان می‌کنند که این موضوع پیشنهاد دولت بوده و وزارت کار به عنوان متولی این طرح قصد دارد یارانه 15 میلیون ثروتمند را به نفع فقرا حذف کند. اما نکته مهم اینجاست که وزارت کار که تاکنون در حذف سه میلیون نفر دچار مشکل بوده و حتی موفق به اجرای قانون بودجه 93 نشده است، چگونه ممکن است بتواند برای سال آینده 15 میلیون نفر را شناسایی کند؟

روز دوشنبه، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره این طرح به فارس گفته بود: به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تصویب اعضای کمیسیون، مقرر شد در سال 95 یارانه 15 میلیون نفر از ثروتمندان قطع و به افراد نیازمند و تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی اختصاص یابد. طبق این مصوبه، ثروتمندانی که یارانه آنها قطع می‌شود، می‌توانند فرد مستمندی را که یارانه‌شان به آنها اختصاص می‌یابد ، خود انتخاب و معرفی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها