عضو پژوهشکده خانواده گفت: زندگی مشترک تلاش و کوششی دو سویه برای دستیابی به اهداف مشترک به شمار می رود زمینه ساز اندیشه، شخصیت و کسب آرامش در خانواده است.
کد خبر: ۸۷۸۷۶۸
باید و نبایدهای تربیتی کودکان در دنیای مدرن

به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر علیرضا شریفی یزدی در خصوص فرآیند زندگی مشترک گفت: فرآیند زندگی مشترک با چالش های ریز و درشتی همراه است از این رو افراد خانواده باید برای حل این مشکلات مهارت ها و توانایی های لازم را داشته باشند.

عضو پژوهشکده خانواده در خصوص نحوه تعامل خانواده با فرزندان ادامه داد: والدین هنگام بروز مشکلات به طور مستقیم در شکل گیری توانایی های آنها برای رویارویی با معضلات زندگی نقش دارند زیرا پژوهش ها نشان داده است خانواده هایی که در حل مسائل خود توانایی بالاتری دارند هنگام بروز مشکلات بروز مشکلات از روش های بهتر و مناسب تری نیز استفاده می کنند.

وی افزود: والدین موظف هستند فرزندان خود را برای یک زندگی مدرن آماده کنند از این رو باید آداب و مهارت های زندگی را فرزندان از محیط خانواده بیاموزند.کودکان و نوجوانانی که به این شیوه مورد تربیت خانواده قرار می گیرند در آینده در مواجهه با بحران های زندگی کارآمدتر رفتار می کنند و در مقابل فرزندانی که شیوه تربیتی شان به گونه ای بوده است که آداب زندگی به خصوص زندگی مدرن را نیاموخته اند توان کمتری برای حل بحران ها و چالش های زندگی خود دارند.

این جامعه شناس با اشاره به تحقیقات به عمل آمده در این زمینه در پژوهشکده خانواده گفت: بررسی های به عمل آمده نشان می دهد نقش خانواده در آموزش حل مسائل بزرگ زندگی بسیار حائز اهمیت است بنابراین هنگام بروز مصائب و مشکلات تنها این خانواده نیست که باید وظیفه حل مشکل را به عهده داشته باشد بلکه باید در این مسیر به طور غیر مستقیم بر نحوه آماده سازی فرزند برای حل مشکل نیز نظارت کافی را داشته باشد.

بررسی ها حاکی از آن است که گاهی اوقات بزرگترها مسائل مربوط به فرزندان را کم اهمیت جلوه میدهند و به خیال خود فکر او را آسوده می کنند و با استهزاء و تمسخر با آن پدیده رو به رو می شوند در حالیکه اولویت بندی برای حل مشکلات این است که مشورت با افراد بزرگسال در درون خانواده باید انجام گیرد.

به گفته شریفی یزدی، آشنا کردن فرزند با امکان بهره گیری از دانش،تجربه و مشورت دیگران در تعیین جایگاه و مشکل در زنجیره معضلات حائز اهمیت است و فرزندان به طور غیر مستقیم می آموزند که چگونه از منابع و امکانات پیرامون خود بهره برداری کنند.

منبع: شبکه مجازی آستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها