افرادی که در هفته بیش از 19 ساعت در فضای مجازی وقت می‌گذارند در خطر اعتیاد به این فضا قرار دارند. به همین علت برای کاهش مشکلاتی که می‌تواند به آنها و خانواده‌شان صدمه بزند بهتر است قاعده و قوانینی را رعایت کنند، چون مهم‌ترین نکته برای استفاده از فضای مجازی داشتن قانون و رعایت آن است.
کد خبر: ۸۷۷۹۹۰
استفاده از فضای مجازی با قاعده و قانون

در واقع افراد باید زمان‌های مشخصی برای بودن در فضای مجازی در نظر بگیرند و خودشان را به آن محدود کنند. به اشخاص توصیه می‌شود بیش از دو ساعت در روز را برای این کار اختصاص ندهند. بهتر است اعضای خانواده در زمانی مشخص از فضای مجازی استفاده کنند و پس از آن برای بودن کنار یکدیگر وقت بگذارند.

به علاوه به افراد توصیه می‌شود زمان‌های مرده و غیرقابل استفاده را به فضای مجازی اختصاص دهند؛ مثلا زمانی که سوار تاکسی، اتوبوس یا مترو هستند می‌توانند از فضای مجازی بهره ببرند. خانواده‌ها بهتر است در روزهای تعطیل نیز حضور کمتری در فضای مجازی داشته باشند، زیرا تعطیلات بهترین زمان برای دور هم بودن است. مهمانی‌های فامیلی نیز زمان مناسبی برای استفاده از فضای مجازی نیست، زیرا این کار سبب دور شدن افراد از یکدیگر می‌شود.

پدر و مادرها نیز نباید فراموش کنند کودکان از آنها الگوبرداری می‌کنند. به همین علت هر چه والدین در استفاده از فضای مجازی به قوانین پایبند باشند کودکان نیز به این مهم توجه می‌کنند؛ در حالی که پدر و مادر‌ها وظیفه دارند استفاده درست از فضای مجازی را به کودکان آموزش دهند و به شکل نامحسوسی رفتار آنها را کنترل کنند. در واقع آنها باید فرزندان خود را به گونه‌ای آموزش دهند که از فرصت و تهدید‌های فضای مجازی مطلع باشند و بدانند در مواقع ضرروی بهتر است با پدر و مادر مشورت کنند.

دکتر علی شیخ الاسلامی - روان‌شناس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها