با برگزاری اولین دور انتخابات درون حزبی در آمریکا مشخص شد

شکست غیرمنتظره، پیروزی با شیر یا خط

اولین دور انتخابات درون حزبی در ایالت آیووای آمریکا برگزار شد و نتایج برای جمهوریخواهان شگفتی و برای دموکرات‌ها تامل به همراه داشت. آنچه نتایج انتخابات نشان داد، بر خلاف بسیاری از نظرسنجی‌های انجام شده طی هفته‌های گذشته بود؛ این مساله بیشتر برای جمهوریخواهان و دونالد ترامپ صدق می‌کند.
کد خبر: ۸۷۸۶۶۰
شکست غیرمنتظره، پیروزی با شیر یا خط

خانم وزیر در لبه مرز

به گزارش منابع خبری، با شمارش حدود 96 درصد آرا، هیلاری کلینتون توانست 9/49 درصد و برنی سندرز 6/49 درصد را اخذ کند. بعد از اعلام این نتایج، هیلاری کلینتون در ستاد انتخابات خود در ایالت آیووا از وجود رقابت واقعی بین نامزدهای حزب دموکرات برای تعیین برنامه‌های این حزب قدردانی و باردیگر بر ادامه تلاش‌ها برای تامین اجتماعی و دفاع از حقوق زنان، کارگران، مهاجران و دیگر اقلیت‌ها در آمریکا تاکید کرد. وزیر خارجه سابق آمریکا تصریح کرد، با پایان مرحله مقدماتی، هواداران حزب دموکرات باید متحد شوند و با سیاست‌های تفرقه افکنانه نامزد نهایی حزب جمهوریخواه، مقابله کنند. وی گفت ، نتیجه به دست آمده باعث شد تا نفس راحتی بکشد.

ساندرز نیز در سخنرانی‌اش گفت: ۹ ماه پیش وقتی به ایالت آیووا آمدم، نه شهرت داشتم و نه پول و نه تشکلی برای سازماندهی، اما اینک توانستم با هیلاری کلینتون به تساوی کامل برسم و نزدیک به نیمی از آرا را به خود اختصاص دهم. ساندرز از حمایت میلیون‌ها آمریکایی از ستاد انتخاباتی اش قدردانی کرد و گفت که 5/3 میلیون آمریکایی با میانگین هر نفر ۲۷ دلار در سراسر کشور به ستاد انتخاباتی اش کمک مالی کرده‌اند. او افزود: ستاد انتخاباتی‌اش با کمک‌های مردم اداره می شود نه با کمک میلیاردرها. دیگر نامزد دموکرات‌ها در این انتخابات مارتین اومالی، فرماندار پیشین مریلند بود که پس از کسب آرای بسیار کم ، مبارزات خود را معلق کرد. رقابت‌های دموکرات‌ها در آیووا به قدری به هم نزدیک بود که در دو منطقه با انداختن سکه، برنده رأی‌گیری مشخص شد. در جلسه رأی‌گیری منطقه داون‌پورت غربی، در دو دور رأی‌گیری، کلینتون و ساندرز هریک 81 رأی کسب کردند و سرانجام با انداختن سکه، کلینتون انتخاب شد. در منطقه پولک نیز کلینتون و ساندرز هر یک 61 رأی کسب کردند و سرانجام کلینتون با استفاده از همین روش پیروز شد. براساس مقررات درون‌حزبی ایالت آیووا، نتیجه رأی‌گیری (در صورت تساوی آرا) می‌تواند با انداختن سکه تعیین شود.

ضرب شست به ترامپ

بی‌شک مهم‌ترین اتفاق انتخابات در آیووا را باید متعلق به جمهوریخواهان دانست. در حالی‌که نظرسنجی‌ها در مورد نامزدهای حزب جمهوریخواه به نفع دونالد ترامپ بود اما در آیووا نتیجه‌ای دیگر رقم خورد و تد کروز، سناتور ایالت تگزاس توانست در رای گیری انجمن‌های حزبی ترامپ را شکست دهد.

به این ترتیب وی با کسب ۲۸ درصد آرا توانست از سد ترامپ که در شمارش نهایی ۲۴ درصد را کسب کرده بود، عبور کند. بعد از این دو، مارکو روبیو، سناتور جوان ایالت فلوریدا با کسب ۲۳ درصد آرا به‌عنوان سومین نامزد محبوب جمهوریخواهان آمریکا انتخاب شد. جالب آن‌که در نظرسنجی‌های قبل از انتخابات، ترامپ به نسبت، ۵ درصد از کروز جلوتر بود.

به عقیده تحلیلگران، تلاش رسانه‌ها و نخبگان سیاسی برای کنار زدن ترامپ در آیووا نتیجه داد. دونالد ترامپ که از طرح تخریب خود توسط برخی رسانه‌ها و احزاب سیاسی مطلع شده است، به بهانه این‌که مجری شبکه خبری فاکس نیوز نسبت به او غرض ورزی دارد، حاضر به شرکت در آخرین مناظره تلویزیونی نشد.

در جبهه جمهوریخواهان همچنین مایک‌هاکبی، فرمانده پیشین ایالت آرکانزاس به‌دنبال عملکرد ضعیفی که در اولین دور از انتخابات مقدماتی این کشور داشت، از ادامه حضور در انتخابات کناره‌گیری کرده و میدان را به رقبای قدرتمندتر خود سپرد.

بعد از اتمام رای‌گیری در آیووا، همه نگاه‌ها متوجه ایالت نیوهمپشایر خواهد شد که رای گیری در آن، سه شنبه هفته آینده برگزار می‌شود. انتخابات برای تعیین نامزد نهایی هر حزب در برخی ایالت‌ها به‌صورت انجمن حزبی (کاکس)، یعنی تجمع هواداران حزب و در برخی دیگر از ایالت‌ها به صورت انتخابات مقدماتی با رای مستقیم شهروندان، برگزار می‌شود. انتخابات ایالت آیووا به صورت انجمن حزبی برگزار شد و انتخابات نیوهمپشایر به صورت مستقیم خواهد بود.

آیووا؛ ایالتی سرنوشت‌ساز

نتیجه انتخابات ایالت آیووا در انتخابات درون حزبی به این دلیل اهمیت دارد که معمولا اکثر نامزدهایی که در انتخابات‌ گذشته به‌عنوان نامزد اصلی و درنهایت به مقام ریاست‌جمهوری آمریکا رسیده‌اند، در گام اول و در ایالت آیووا به پیروزی رسیده‌اند.

در انتخابات سال 2008 هیلاری کلینتون در اکثر نظرسنجی‌ها از باراک اوباما پیش بود، اوباما در آیووا برای نخستین‌بار از رقیب خود پیشی گرفت و این پیشتازی تا آخر ادامه یافت و در نهایت کلینتون را شکست داد. گفته می‌شود آیووا و نیو همپشایر در شکل‌دهی افکار عمومی آمریکا نقش مهمی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها