برجام از چندی پیش اجرایی شد و از این پس شاهد حضور شرکت‌های خارجی در ایران هستیم، اما نباید به این موضوع بیالیم و بگوییم که بازار ما آنقدر آرام است که آنها انتخابشان را معطوف به ما کردند.
کد خبر: ۸۷۸۳۴۵
الزام توجه به بازار در پسابرجام

ممکن است برخی شرکت‌ها با حضور در بازار ایران قصد داشته باشند همه آن را به خود اختصاص دهند، اما مسئولان باید در همه زمینه‌ها گوش به زنگ باشند.

دولت باید مدیریت واردات را در نظر داشته باشد، زیرا احتمال دارد در شرایط پسا برجام برخی شرکت‌ها با حضور در بازار ایران قصد داشته باشند دامپینگ را حاکم کنند و بازار را با قیمت پایین‌تر به هم بریزند.

دولت با بازوهای نظارتی که در اختیار دارد، باید چتر خود را در این زمینه گسترده‌تر کند تا شاهد بروز مشکلات در بخش واردات نباشیم.

بحث مهم بعدی در واردات، تعرفه‌هاست که بسیار حساس و مورد توجه مسئولان باید باشد. ممکن است دولت برای واردات به منظور حمایت از مصرف‌کننده، اقلامی را در نظر بگیرد و با اعمال تعرفه‌های بالا از تولید داخل حمایت کند، اما در این میان باید به بخش صادرات نیز توجه ویژه داشته باشد، به این دلیل که کشورهای صادرکننده محصول از رشد اقتصادی پایدارتری برخوردار هستند.

جلوگیری از انحصار، بحث مهم دیگری است که اصلا نباید از چشم مسئولان دولتی مغفول بماند. واردات مواد اولیه که به تولید محصول و همچنین ارزش افزوده در کشور منجر می‌شود، می‌تواند برای کشور اثرات مثبتی را رقم بزند، اما اگر واردات به محصولات مصرفی خلاصه و به انحصار منجر شود، قطعا شاهد بیماری‌های دیگر در اقتصاد خواهیم بود.

دولت باید به فکر تولید محصولات با کیفیت باشد تا صرفا به جای واردات به فکر صادرات هم باشد. قوه مجریه برای صادرات می‌تواند محصولات مورد نیاز کشورها را که از کشورهای دیگر تأمین می‌شود، در نظر بگیرد و مبادله کالا را از این طریق انجام دهد. تا زمانی که نفت را بفروشیم و کالا وارد کنیم، نمی‌توانیم شاهد رشد اقتصادی پایدار در کشور باشیم.

بابک افقهی - کارشناس اقتصادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها