احتمال سفر دوباره نوازشریف به تهران و ریاض

روزنامه اردوزبان «اکسپرس» پاکستان از احتمال سفر دوباره نخست‌وزیر پاکستان به تهران و ریاض خبر داد و نوشت: دولت پاکستان تصمیم به تسریع روند میانجیگری بین ایران و عربستان گرفته است.
کد خبر: ۸۷۷۵۱۴

به گزارش ایرنا، این روزنامه نوشت: سفر مجدد نوازشریف به پایتخت‌های ایران و عربستان، بستگی به نحوه عملکرد نماینده‌های ویژه‌ای دارد که قرار است از سوی ایران، پاکستان و عربستان با هدف پیگیری روند میانجیگری تعیین شوند. اکسپرس نوشت: نخست‌وزیر پاکستان به سرتاج عزیز و طارق فاطمی، مشاور و دستیار ویژه خود در امور خارجی ابلاغ کرده که تماس‌های دیپلماتیک خود با مقامات تهران و ریاض را ادامه دهند تا بتوان هرچه زودتر به رفع فضای تنش میان ایران و عربستان کمک کرد. این روزنامه افزود: در مرحله اول، پاکستان قصد برقراری تماس‌های دیپلماتیک پشت پرده میان ایران و عربستان دارد و پس از آن تلاش خواهد شد تا نشست‌هایی با حضور نمایندگان ویژه سه کشور در اسلام‌آباد یا هر کشور دیگری برگزار شود. اکسپرس در ادامه این گزارش نوشت: در بحث میانجیگری پاکستان، نقش چین و آمریکا نیز حائزاهمیت است. دولت اسلام‌آباد همچنین مصمم به استفاده از جایگاه سازمان همکاری اسلامی و نقش چین و آمریکا برای پیوستن به روند میانجیگری بین تهران و ریاض است.

نوازشریف: تهران و ریاض تردیدها را برطرف کنند

در همین حال نخست‌وزیر پاکستان در تازه‌ترین اظهارنظر درباره موضوع میانجیگری میان ایران و عربستان، از این دو کشور خواست تا «تردید‌ها و ملاحظات را به‌صورت دوطرفه بین خود حل و فصل کنند.»

به گزارش ایرنا، محمد نوازشریف که دیروز برای حضور در جلسه‌ای، به شهر لاهور سفر کرده بود، در حاشیه این برنامه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: طرح میانجیگری میان ایران و عربستان برای رفع تنش میان آنها، ابتکار خود پاکستان بوده است. وی اظهارنظر بیشتری درخصوص موضوع ایران و عربستان در پاسخ به سوال خبرنگاران مطرح نکرد. نوازشریف همچنین در نشستی با اعضای کابینه خود گفت که تلاش‌های اخیر دیپلماتیک دولت وی در بحث کمک به رفع تنش‌های تهران و ریاض، باعث تقویت و بهبود وجهه پاکستان در جامعه بین‌الملل شده است.

نخست‌وزیر پاکستان به همراه فرمانده ارتش این کشور روزهای 28 و 29 دی ماه با هدف میانجیگری میان ایران و عربستان، به ترتیب به ریاض و تهران سفر و با مقام‌های عالی دو کشور دیدار کردند.

نوازشریف بعد از دیدار با حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، در مصاحبه‌ای با رسانه‌های پاکستانی اعلام کرد که نشانه‌های مثبتی از سوی دو کشور دریافت کرده است. با وجود این، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در روزهای گذشته مدعی شد که موضوع میانجیگری پاکستان میان ایران و عربستان در کار نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها