همان طور که می‌دانید، دستگاه گوارش از دهان شروع شده، به روده بزرگ ختم می‌شود. با این حساب احتمال بسیار زیادی وجود دارد که هر یک از ما در طول زندگی با یک یا چند مشکل گوارشی روبه‌رو شویم؛ هر چند باید مراقب اطلاعات و باورهای نادرست هم باشیم چون در بسیاری مواقع همین باورهای اشتباه، سلامت دستگاه گوارش را به خطر می‌اندازند. احتمالا شما هم بارها نام هلیکوباکتر را شنیده‌اید؛ نوعی باکتری معده که می‌تواند وارد بدن شما شود، در دستگاه گوارش زندگی کند و پس از چندین سال، باعث ایجاد زخم‌معده یا زخم بخش بالایی روده کوچک شود.
کد خبر: ۸۷۶۲۷۱
دستگاه گوارش شوخی بردار نیست

رابطه زخم معده با هلیکوباکتر: یادتان باشد در ایران، هلیکوباکتر معمولا در سنین کودکی و بر اثر تماس مستقیم با آلودگی‌ یعنی از طریق آب، سبزیجات و خاک وارد بدن می‌شود و سلامت معده را به خطر می‌اندازد و باعث التهاب مختصر در معده و بخصوص در قسمت انتهایی آن می‌شود. متاسفانه این باور غلط بین مردم وجود دارد که ورود هلیکوباکتر به بدن یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به زخم معده است در حالی که فقط حدود یک درصد افرادی که به میکروب هلیکوباکتر مبتلا هستند، دچار زخم‌معده یا حتی سرطان می‌شوند.

تاوان سخت مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک : اگر فرد به میکروب معده دچار شده باشد، بیماری از راه دهان به دهان یا مدفوع به دهان قابل انتقال است. در برخی موارد حتی مصرف غذاهایی که به ‌خوبی طبخ نشده باشند‌، می‌تواند باعث به‌وجود آمدن هلیکوباکتر در معده شود‌. از طرفی این بیماری به طور معمول در میان افراد فقیر جامعه شایع‌تر است و دو آنتی‌بیوتیک مترونیدازول و کلاریتومایسین برای درمان این بیماری استفاده می‌شود. طبق مطالعات انجام شده، مقاومت افراد به مترونیدازول حدود 50 درصد و کلاریتومایسین تا 30 درصد گزارش شده است. با این حساب تجویز بی‌مورد و مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک بر روند درمان تاثیر منفی می‌گذارد چون مقاومت دارویی ایجاد می‌کند.

چرا فرار از درمان : کم نیستند افرادی که از درمان‌های پیشنهادی متخصصان گوارش فرار می‌کنند و بر این باورند که با برخی جراحی‌ها نه‌تنها درمان نمی‌شوند بلکه سلامتشان به خطر می‌افتد. به عنوان مثال، برخلاف باور خیلی‌ها برداشتن روده بزرگ منافاتی با ادامه زندگی ندارد و و فرد می‌تواند زندگی عادی خود را ادامه دهد. به عبارت دیگر،‌ امروزه با امکاناتی که وجود دارد ترس از برداشتن روده بی‌معناست و بیمار نباید به این دلیل قید درمان را بزند چون فکر می‌کند چنین جراحی‌هایی پایان زندگی است در حالی که سالیان سال می‌توان با کیسه دفع مدفوع، یک زندگی معمولی را سپری کرد.

چرا اصرار به درمان‌های نامناسب : در مقابل، برخی افراد سری را که درد نمی‌کند دستمال می‌بندند و دنبال میانبر برای مشکلات گوارشی هستند. مثلا برخی افراد که کمی اضافه وزن دارند، ‌روی عمل جراحی کوچک کردن معده پافشاری می‌کنند در حالی که این اعمال باید برای افراد بسیار چاقی که شاخص توده بدنی آنها 35 تا 40 است، انجام ‌شود. اگر فردی بدون برخورداری از شرایط لازم، اصرار به عمل جراحی کوچک کردن معده داشته باشد،‌ باید از او رضایت‌نامه گرفت چون هیچ کدام بدون عارضه نیستند. به عنوان مثال، گاهی ممکن است حلقه کوچک‌کننده به داخل معده برود و زخم به وجود آورد یا محل اتصال معده به روده باریک زخم شود.

همچنین لازم است فرد پیش از جراحی کوچک کردن معده آندوسکوپی شود چون امکان دارد مبتلا به زخم اثنی‌‌عشر باشد و بعد از انجام این اعمال جراحی خونریزی کند. در چنین شرایطی دسترسی به محل خونریزی امکان‌پذیر نیست و سلامت فرد بشدت تهدید خواهد شد.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی

فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها