برای حل مناقشه فوتبال ایران و عربستان فرصت 50 روزه داده شد

بازی AFC در زمین سعودی‌ها

کنفدراسیون فوتبال آسیا پس از دو روز بحث و بررسی سرانجام تصمیم گرفت در صورت عدم تفاهم بین ایران و عربستان تا تاریخ 25 اسفندماه، دیدارهای نمایندگان باشگاهی دو تیم در لیگ قهرمانان آسیا در کشوری ثالث برگزار شود. این یعنی فرصتی 50 روزه برای حل مناقشه‌ای یکطرفه که عربستانی‌ها با هیاهوی زیاد به آن دامن زدند.
کد خبر: ۸۷۶۲۲۴

در بیانیه‌ای که به همین منظور از طریق سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) منتشر شده ضمن اشاره به تاریخ 15 مارس 2016 به عنوان روز ارزیابی نهایی درخصوص شرایط برگزاری دیدارهای میان نمایندگان فوتبال باشگاهی ایران و عربستان آمده است: برنامه بازی‌های چهار گروهی که نمایندگان ایران و عربستان سعودی در آن قرار دارند، تغییر خواهد کرد تا زمان کافی برای انجام ارزیابی‌های لازم در خصوص شرایط میزبانی ایران از نمایندگان عربستان فراهم شود. اگر تا زمان اعلام شده شرایط به حالت عادی برنگردد، تمام بازی‌ها میان نمایندگان ایران و عربستان سعودی تا پایان این رقابت‌ها در کشوری بی‌طرف برگزار می‌شود.

این تصمیم در حالی اتخاذ شد که در این نشست نماینده فدراسیون فوتبال ضمن تاکید بر تأمین امنیت تمامی دیدارهای تورنمنت‌های مختلف بین‌المللی در رده ملی و باشگاهی در خاک کشورمان، جمهوری اسلامی ایران را یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه دانست. علیرضا اسدی که در این نشست حضور داشت، گفت: طی دو روز گذشته بحث‌های فشرده و متعددی با مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا و کمیته مسابقات انجام دادیم و به ادعاهای مطرح شده توسط عربستان و امارات پاسخ دادیم.

وی افزود: در واقع بحث اساسی ما عدم دخالت مسائل سیاسی در فوتبال آسیا و جهان بود و با تکیه بر تمامی دیدگاه‌های موجود و نظراتی که توسط کشورهای مقابل مطرح می‌شد، بحث‌های خود را مطرح و اعلام کردیم، همان‌طور که همه بر آن اذعان دارند ایران کشوری امن است و توانایی تامین امنیت و برگزاری مسابقات را براحتی دارد.

دبیر کل فدراسیون فوتبال ادامه داد: یکشنبه شب و پس از برگزاری نشست روز نخست پیشنهاد جدید خود را که در هیچ‌کدام از نامه‌ها و دستور جلسات AFC وجود نداشت، ارائه کردیم و از صبح دوشنبه نیز به منظور بررسی‌های بیشتر درخصوص موضوعات مطروحه، وارد نشست شدیم. پس از ارائه پیشنهاد ما مقرر شد در رده تیم‌های ملی و بازی‌های رسمی همه تیم‌ها مانند گذشته رفتار شده و همه کشورها با حفظ حق میزبانی مسابقات خود را برگزار کنند. ضمن این‌که ادعا و درخواست کشور امارات مبنی بر برگزاری بازی‌های باشگاهی و ملی آن در کشوری بی‌طرف رد و قرار شد حق میزبانی برای تیم‌های ملی و باشگاهای دو کشور محفوظ بماند. علی کفاشیان هم درباره جلسات تصمیم‌گیری در مورد بازی تیم‌های عربستانی و درخواست آنها برای بازی در کشور قطر، تاکید کرد: سه‌شنبه (امروز) خودم به دوحه می‌روم تا در جلسه روز پنجشنبه شرکت کنم. به نظرم مسائل سیاسی نباید در فوتبال دخالت کند زیرا در این‌صورت فوتبال بازنده خواهد بود.

با تعیین روز 15 مارس (25 اسفند) به عنوان روز تکمیل ارزیابی نهایی، کمیته برگزاری رقابت‌هایAFC، پیش از آخرین دور از بازی‌های انتخابی جام جهانی 2018 روسیه و جام ملت‌های آسیای سال 2019 امارات، یک ماه فرصت خواهد داشت که شرایط را در خصوص بازی‌های تیم‌های ملی (طرفین مناقشه) را هم بررسی کند.

عربستانی‌ها مدرک ندارند

به دنبال برگزاری نشست تصمیم‌گیری در مورد مکان بازی‌های تیم‌های ایرانی و عربستانی، یک سایت عربستانی با انتشار گزارشی از جلسات محرمانه مقامات این کشور از خالی بودن دست سعودی‌ها در این پرونده خبر داد. سایت اسپور چند ساعت بعد از برگزاری جلسه کمیته مسابقات AFC و اعلام رای این کمیته به نقل از منابع نزدیک به این جلسه گزارش داد: نماینده سازمان بین‌المللی امنیت ورزش ادعای عربستان درباره ناامنی و نامناسب بودن ورزشگاه‌های ایران را تائید نکرده است. منابع این پایگاه عربستانی گفته‌اند این سازمان مدارک عربستان را کافی و مستند نمی‌داند.

تغییر برنامه لیگ قهرمانان آسیا

گروهA:

جای بازی هفته اول به 4 اسفند با بازی هفته ششم به تاریخ 14 اردیبهشت 95 عوض شد. به این ترتیب سپاهان در هفته پنجم از مرحله گروهی در تاریخ 31 فروردین 95 مهمان برنده بازی پلی‌آف تیمی از عربستان و اردن است و بازی برگشت هم در هفته ششم برگزار خواهد شد.

گروه B:

جای بازی هفته دوم به تاریخ 11 اسفند با بازی هفته پنجم عوض شد. به این ترتیب ذوب‌آهن در هفته پنجم میزبان النصر عربستان است. بازی برگشت دو تیم نیز در هفته ششم برگزار می‌شود.

گروه C:

جای بازی هفته اول با بازی هفته ششم تغییر کرد. بر این اساس تراکتورسازی در هفته پنجم مهمان الهلال عربستان است و در هفته ششم از نماینده عربستان میزبانی خواهد کرد.

گروه D:

جای بازی هفته دوم با بازی هفته پنجم عوض شد، به این ترتیب نفت در صورت صعود از مرحله پلی‌آف، در هفته پنجم میزبان الاهلی عربستان خواهد بود و بازی برگشت در هفته ششم به میزبانی الاهلی برگزار خواهد شد.

حسینی: اقدام AFC شائبه‌برانگیز است

عدم قاطعیت کنفدراسیون فوتبال آسیا در قبال اعدای واهی عربستانی‌ها واکنش سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس را نیز به همراه داشت. هادی حسینی با تاکید بر این‌که برگزاری بازی بین تیم‌های فوتبال ایران و عربستان در کشور ثالث آن هم به دلیل نبود امنیت در ایران برای دنیا خنده‌دار است، گفت با توجه به تصمیمات اخیر در AFC اکنون زمانی است که فدراسیون فوتبال ایران باید توانایی‌اش را در لابی با فدراسیون فوتبال آسیا نشان دهد و موضع قاطعی بگیرد.

او که با ایسنا صحبت می‌کرد با اشاره به واگذاری بررسی امنیت برگزاری بین تیم‌های ایران و عربستان در جریان مسابقات لیگ قهرمانان آسیا به مرکز بین‌المللی امنیت ورزش گفت: این اقدام AFC شائبه‌برانگیز است و حرفی در آن نیست، اما دنیا فدراسیون جهانی و فدراسیون فوتبال آسیا و کشورهای همسایه و ابرقدرت‌ها می‌دانند که امروز ایران امن‌ترین کشور دنیاست.

به گفته حسینی در شرایط فعلی عربستان درگیر جنگ و مناقشات داخلی است و وضعیت کشورهای همسایه و حتی برخی کشورهای اروپایی نیز حاکی از نبود امنیت است به طوری که داعش در برخی کشورها رخنه کرده و عملیات انجام می‌دهد که در این بین ایران کشور امنی به‌شمار می‌آید.

سخنگوی فراکسیون ورزش تاکید کرد:‌ قطعا با چنین صحبت‌هایی نمی‌توانند خللی در شرایط برگزاری بازی در ایران فراهم کنند و حداکثر شاید بتوانند لابی و دست‌اندازی کنند. قطعا اگر به بهانه نبود امنیت مسابقه در ایران برگزار نشود تمام دنیا به آنها خواهد خندید. وی در ادامه با تاکید بر این‌که فدراسیون باید ورود جدی‌تری به این موضع داشته باشد گفت: اکنون زمانی است که فدراسیون فوتبال باید به طور جدی‌تر موضوع را پیگیری کند تا حقوق مردم و ورزشکاران ایرانی ضایع نشود چرا که اگر فدراسیون نتواند لابی محکمی داشته باشد باید در توانایی فدراسیون تردید کرد.

سخنگوی وزارت خارجه: سعودی‌ها به دنبال جبران شکست‌ هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص مواضع باشگاه‌های عربستانی مبنی بر این‌که به دلیل نداشتن امنیت در ایران حاضر به بازی با نمایندگان فوتبال ایران در خاک کشورمان نیستند و کنفدراسیون فوتبال آسیا باید بازی‌های آنها را در کشوری بی‌طرف برگزار کند، گفت: اگر کنفدراسیون فوتبال آسیا چنین تصمیمی بگیرد، وظیفه نهادهای ورزشی کشور است که در این خصوص تصمیم‌گیری کنند. حسین جابری انصاری در گفت‌وگو با تسنیم افزود: اقداماتی که عربستان سعودی در عرصه سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهد در حد بیانیه باقی‌ مانده و وقتی آنها دیدند نمی‌توانند در این عرصه موفق باشند، قصد دارند ناکامی‌ و شکست‌های خود را در عرصه ورزشی جبران کنند و به همین دلیل باشگاه‌های عربستانی حاضر در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا چنین مواضعی را اتخاذ کرده‌اند. من فکر می‌کنم موضع‌گیری عربستانی‌ها در عرصه ورزش هم در حد بیانیه باقی بماند و فراتر از آن نرود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها