آیت الله خاتمی پاسخ داد:

رئیس آینده مجلس خبرگان رهبری کیست ؟

آیت الله خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

برخی برای رسیدن به نمایندگی مجلس میلیاردی خرج می‌کنند

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه مسئولیت‌ها در نظام اسلامی «امانت‌های سیاسی» هستند، گفت: نمایندگانی در شأن ملت ایران هستند که مسئولیت را امانت بدانند نه لقمه چرب.
کد خبر: ۸۷۴۹۷۵
برخی برای رسیدن به نمایندگی مجلس میلیاردی خرج می‌کنند

به گزارش جام جم آنلاین ، آیت‌الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه پایتخت با اشاره به امانت‌های الهی اظهار داشت: آدم‌های خداترس و کسانی که به خداوند ایمان دارند پای قولشان می‌ایستند و به امانت خیانت نمی‌کنند، از سفارش‌های مکرر امامان به اصحابشان حفظ امانت است، در جامعه دینی ما از فضیلت امانتداری فراوان گفته شده و باز هم باید بیان شود.

وی افزود: باید به گستره امانت توجه داشته باشیم، قرآن و روایات امانت را گسترده‌تر از مسائل مادی می‌دانند، امانت‌های اعتقادی داریم، امانت‌های فرهنگی ، اخلاقی، عملی و سیاسی هم داریم. از نگاه قرآن و روایات امانت‌های سیاسی اگر از امانت‌های مالی مهمتر نباشد، کمتر نیست.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه هر مسئولیت و پستی در نظام سیاسی دینی که به کسی واگذار می‌شود، امانت سیاسی هستند، گفت: از بالاترین مسئولیت که در کشور ما رهبری است امانت سیاسی محسوب می‌شود تا نمایندگی مجلس شورای اسلامی، شوراها و مجلس خبرگان رهبری.

مسئولیت امانت محسوب می‌شود

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: وقتی بالاترین مسئولیت در نظام سیاسی ایران امانت محسوب می‌شود باقی مسئولیت‌ها هم امانت هستند. باید با این بینش وارد میدان شویم، این امانت باید به اهلش سپرده شود. کسانی که کارگزارند و در حقیقت در پی آن هستند که امانت به صاحب امانت برسد باید خودشان امین باشند، هیات های اجرایی و هیات‌های نظارت باید خودشان امین باشند و امین بودن این افراد به دو چیز بستگی دارد اولین موضوع تسلیم بودن در برابر قانون و دوم اجرای قانون است.

وی افزود: بنابراین اگر کارگزاری بگوید من زیر بار رد صلاحیت‌های شورای نگهبان نمی‌روم، به زیر مجموعه خودش هم بگوید شما هم زیر بار رد صلاحیت‌ها نروید، نام این تقلب است، این تسلیم شدن در برابر قانون محسوب نمی‌شود. کسی که خودش تسلیم قانون نیست می‌خواهد مجری قانون باشد، کسانی که حلقه واسط هستند و خودشان می‌خواهند امانت را به امین آن واگذار کنند، خودشان باید امین باشند. کسی که امین نباشد قهرا نمی تواند قانون را اجرا کند.

آیت الله خاتمی تصریح کرد: در همه رده‌ها در قوه مجریه، قضائیه و مقننه، کسانی در شأن این نظام هستند که بینش آنان راجع به مسئولیت «امانت» باشد. مسئولیت‌ها لقمه چرب نیستند بلکه امانتی هستند که برای مدتی به افرادی واگذار می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: بینشی که مسئولیت را امانت می‌داند و بینشی که مسئولیت را لقمه چرب تلقی می‌کند زمین تا آسمان با هم متفاوت هستند. کسانی که نمایندگی مجلس را لقمه چرب می‌دانند، حرص می‌زند، عطش به خرج می‌دهد و تشنه قدرت است؛ اما کسانی که مسئولیت را امانت الهی می‌دانند هیچ حرصی ندارند و در آرامش کامل قرار دارد.

آیت الله خاتمی تاکید کرد: کسانی که مسئولیت را امانت می دانند نمی‌گویند به هر قیمتی شده باید به این مسئولیت دست یابیم، اما کسانی که مسئولیت را لقمه چرب تلقی می‌کنند می‌گویند هر طور شده باید به آن دست یابیم اگر از حلال و حرام برای آنان سخن بگوییم می‌گویند این موضوعات را کنار بگذارید، می‌گویند بگذارید ما به مجلس برسیم چون بینش آن‌ها به مسئولیت امانت نیست.

وی یادآور شد: کسی که بینش امانت نسبت به مسئولیت دارد به قانون احترام می‌گذارد،‌تسلیم قانون است اما کسانی که مسئولیت‌ها را لقمه چرب می‌دانند می‌گویند برای رسیدن به مسئولیت حتی اگر لازم باشد از قانون هم عبور می‌کنیم؛ کسی که بینش امانت دارد دروغ نمی‌گوید و وعده دروغین به مردم نمی‌دهد. اما کسانی که امانت را لقمه چرب می‌دانند وعده دروغینی به مردم می‌دهند که در اختیاراتشان هم نیست، بعد که مردم مطالبه می‌کنند، می‌گویند ما خواستیم اما نگذاشتند.

آیت الله خاتمی خاطرنشان کرد: کسانی که مسئولیت‌ها را امانت الهی می‌دانند خرج میلیاردی برای رسیدن به آن مسئولیت نمی‌کند، برخی اگر رأی هم بیاورند و وارد مجلس شورای اسلامی شوند، حقوق چهار ساله آنان به اندازه هزینه تبلیغاتشان برای رسیدن به این مسئولیت هم نمی‌شود، کسانی که امین هستند می‌گویند تکلیف من آمدن به میدان و تکلیف مردم رای دادن به کسانی است که تشخیص می‌دهند صلاحیت دارند اما کسانی که مسئولیت ها را لقمه چرب می‌دانند تبلیغاتشان سر از میلیاردها تومان پول در می‌آورد.

وی با بیان اینکه کسانیکه مسئولیت‌ها را امانت می‌دانند اثبات خودشان را به قیمت تخریب رقیب نمی‌دانند،‌ تصریح کرد: اما کسانی که مسئولیت‌ها را لقمه چرب می‌بینند اثبات خودشان را به قیمت تخریب رقیب در نظر می‌گیرد، نمایندگانی در شان ملت ایران هستند که مسئولیت‌ها را امانت بداند نه لقمه چرب.

توافق هسته‌ای فتح‌الفتوح نبود

وی گفت: اگر بخواهیم به آرمان های مقدسمان دست یابیم باید بدانیم تنها از مقاومت می‌توانیم به آن دست یابیم،‌ از رئیس جمهور و تیم مذاکره کننده و وزیر امور خارجه در این مسیر تقدیر و تشکر می‌کنم. در هر موضوعی باید واقع بینانه به مسئله نگاه کنیم، این یک موفقیت بود و رفع بخشی از تحریم‌ها بود نه کل تحریم‌ها، غلو در این عرصه آسیب است. اینکه کسی برجام را فتح الفتوح تلقی کند این طور نیست چون فتح الفتوح نبود،‌ هزینه‌های سنگینی در این مسیر دادیم.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه توافق هسته‌ای فتح‌الفتوح نبود، گفت: هیچ ایرانی وجود ندارد که صحنه برداشتن قلب رآکتور هسته‌ای اراک را ببیند و حسرت نخورد.

وی افزود: فناوران و دانشمندان هسته‌ای ما برای تکمیل این فناوری 12 سال رنج و مشقت کشیدند و خون‌دل‌ها خوردند.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه آنهایی که توافق هسته‌ای را شکست می‌دانند نیز نادرست است، گفت: کدام شکست؟ کدام فروخته شدن کشور؟ مگر می‌شود کشوری رهبری بیدار چون مقام معظم رهبری داشته باشد و کشور فروخته شود؟! وقتی رهبر انقلاب مسئولان مذاکره‌کنندگان را امین، متدین و شجاع می‌دانند، آیا این افراد کشور را می‌فروشند؟

خطیب موقت نماز جمعه تهران تأکید کرد: ما طبق تعبیر امیرالمومنین (ع) توافق هسته‌ای را خیر و شر می‌دانیم. عاقل کسی است که خیر را از شر انتخاب کند. بنابراین اگر موفقیتی بوده، موفقیت به لطف خداوند بوده است و ما نباید خداوند را از یاد ببریم.

وی آفت هر پیروزی را غرور دانست و گفت: اگر این موفقیت را به لطف و عنایت خدا بدانیم، جلوی غرور فردی و جناحی گرفته می‌شود و رئیس‌جمهور نیز تعبیر درستی داشت که این پیروزی از آن ملت بود.

آیت‌الله خاتمی یکی دیگر از آفات پیروزی هسته‌ای را خوشبینی نسبت به دشمن عنوان و تصریح کرد: اینکه بگوییم آمریکا به ما لطف کرده و توافق صورت داده است، بزک کردن دشمن است. اوباما در همان حالی که برجام را امضا می‌کرد، در همان حال نیز تحریم‌های جدید را علیه ما امضا کرد و این یعنی آمریکا همان شیطان سال‌های پیش است.

وی ادامه داد: برخی‌ها در درون کشور به آمریکا تمایل دارند، اینها افرادی هستند و جز ارتجاع و عقب‌گرد را نمی‌خواهند. این افراد فردا به این ملت «مرگ بر آمریکا» گو تندرو نگویند، بلکه شما خودتان تندرو هستید که ملت را درک نمی‌کنید.

لزوم مشارکت پرشور مردم در انتخابات

خطیب موقت نماز جمعه تهران به مقوله انتخابات نیز پرداخت و مشارکت پرشور مردم را هدف اصلی همه انتخابات دانست و گفت: مسئله مهم در انتخابات، قانون‌مداری عملی است. ما به این نوع از قانون‌مداری اعتقاد داریم، نه قانون‌مداری شعاری.

آیت‌الله خاتمی تأکید کرد: برخی‌ها اگر نظر خودشان تأمین نشود، شورای نگهبان و هیأت نظارت را هتک حرمت می‌کنند و این مصداق قانونمداری شعاری است.

وی افزود: قانون طبق اصل 99، نظارت را به شورای نگهبان واگذار کرده و شورای نگهبان نیز در سال 1373، نظارت را استصوابی دانسته است. بنابراین عدم احراز شده و رد صلاحیت‌شده‌ها حق قانونی اعتراض دارند و هیچ‌کس هم مدعی نیست که شورای نگهبان و هیأت نظارت معصوم هستند. خیر، اما این افراد باید طبق قانون مسائل را دنبال کنند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران خطاب به افرادی که صلاحیت آنان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی احراز نشده و رد شده است، گفت: عدم احراز و رد صلاحیت برای مجلس است. این به معنای این نیست که این فرد دیگر در هیچ‌یک از سنگرهای این نظام به درد نمی‌خورد. بنابراین این نامزدهایی که صلاحیت‌شان احراز نشده، سرافراز از پس این امتحان بیرون بیایند و طوری عمل نکنند که نشود در جاهای دیگر از آنها استفاده کرد.

آیت‌الله خاتمی معتقد است که توهین به شورای نگهبان سابقه دیرینه‌ای دارد و امام(ره) و مقام معظم رهبری بارها در این خصوص پاسخ دادند و بنده نیز با شناختی که از فقهای شورای نگهبان دارم، معتقدم که این بزرگواران دین‌شان را به حزب و آن حزب نمی‌فروشند.

وی با بیان اینکه آرامش فضای انتخاب مسئله بسیار مهمی است، گفت: تریبون‌دارها مراقب حرف‌هایشان باشند. مسئولان محترم فکر نکنند حرف‌هایشان همچون سخنان یک شهروند معمولی است؛ چرا که اگر شما اهانت کنید، آرام‌آرام زیردستانتان نیز جسارت می‌یابند و اهانت می‌کنند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: مسئولان هی دم از قانون و قانون می‌زنند، اما گاهی برخی از اجتماعات تبدیل به میتینگ ضد شورای نگهبان می‌شود و این به مصلحت نیست، حتی به مصلحت انتخاباتی که شما قرار است آن را برگزار کنید، نیست.

شورای نگهبان با فشارها عقب‌نشینی نمی‌کند

آیت‌الله خاتمی با تأکید بر اینکه شورای نگهبان با این فشارها عقب‌نشینی نمی‌کند، گفت: این‌گونه رفتارها سبب غبارآلود شدن فضا و سپس سبب ایجاد فتنه می‌شود. اگر می‌خواهید فضای انتخابات سالم باشد، باید مراقب حرف‌هایمان باشیم.

به گفته وی، هیچ‌کس به دنبال آرامش قبرستانی نیست، بنابراین باید انتقاد کرد، اما نه با نیش؛ چرا که نیش، نیش می‌آورد و حرف زیبا، حرف زیبا.

خطیب موقت نماز جمعه تهران خطاب به اعضای شورای نگهبان گفت: بنده به‌عنوان یک طلبه کوچک که شاگرد برخی از فقهای شورای نگهبان هستم، می‌گویم این حق‌الناس بسیار مهم است. اگر دیدید که رد شدن برخی نامزدها مبنا ندارد، تأییدشان کنید و آنهایی را هم که صلاحیت ندارند، زیر بار صلاحیت‌شان نروید.

آیت‌الله خاتمی گفت: برخی‌ها آبروی این و آن برایشان مهم‌تر از آبروی نظام است، در حالی‌که نظام امانت شهیدان است و شورای نگهبان در این عرصه باید امانت شهیدان را حفظ کند و از انتقادات و سرزنش‌های نابجا بیمی به خود راه ندهند.

وی در پایان از نیروی دریایی سپاه پاسداران در دستگیری چند تن از سربازان آمریکایی که وارد آب‌های نیلگون خلیج‌فارس شده‌اند، تشکر کرد و این کار را کار بزرگی دانست.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در همین راستا اظهار امیدواری کرد ان‌شاءالله این الگویی باشد برای برخورد با دشمنان و متجاوزان جمهوری اسلامی.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها