بازیکن اسبق پرسپولیس دوباره می‌تواند ستاره شود؟

فراز و فرود پیام صادقیان

اوج و فرود برای هر ورزشکار متفاوت است. ممکن است ورزشکاری در اوج باشد و به طور ناگهانی دچار افت شود و هرگز به شرایط خوب قبلی برنگردد. ورزشکاران دیگری هستند که پیش از رسیدن به اوج برای همیشه محو می‌شوند. یک عده دیگر وقتی در قله افتخارآفرینی قرار می‌گیرند افت می‌کنند، اما دوباره برمی‌گردند، دوباره افت می‌کنند، اما دوباره برمی‌گردند، دوباره افت می‌کنند، اما دوباره برمی‌گردند و این چرخه ادامه دارد.
کد خبر: ۸۷۲۱۷۱
فراز و فرود پیام صادقیان

مبحث مهم اوج و فرود برای هر ورزشکاری متفاوت است، اما همان طور که ذکر شد روند آن می‌تواند متفاوت باشد. اینها را گفتیم تا برسیم به پیام صادقیان؛ بازیکن سابقا پدیده و سابقا ستاره‌ای که ابتدا یک بازیکن گمنام بود، بعد تبدیل به یک بازیکن خوب شد، مدتی بعد پدیده شد و سپس ستاره پرسپولیس لقب گرفت. پیام اما راه برگشت را به بدترین شکل ممکن در پیش گرفت و از یک ستاره به بازیکنی دردسرساز، حاشیه‌ای و ناکارآمد تبدیل شد. بازیکنی که قرار بود در جام جهانی بازی کند و به تیم‌های خارجی برود از پرسپولیس کنار گذاشته شد و پس از آن سعی کرد با نفت دوباره به روزهای خوب خودش برگردد؛ اتفاقی که در نهایت نیفتاد.

همین چند روز پیش بود که پیام صادقیان در نقل و انتقالات نیم‌فصل به صبا پیوست تا بار دیگر شاگرد علی دایی شود. خودش می‌گوید عزم خود را جزم کرده دوباره تا همان صادقیان سابق شود. علی دایی هم نسبت به آینده این بازیکن خیلی امیدوار است، اما واقعا چنین اتفاقی می‌افتد؟ سه دلیل وجود دارد که افت او کماکان ادامه خواهد داشت، اما سه دلیل دیگر هم وجود دارد که نشانه‌های بازگشت ستاره اسبق پرسپولیس محسوب می‌شود.

نشانه‌های ادامه زوال پیام

1 ـ پیام صادقیان بازیکنی است که اگر بخواهد، در میدان می‌تواند به بهترین شکل ممکن توانایی خود را نشان بدهد، اما به همان میزان می‌تواند توانایی خود را در زمینه متوقف کردن جریان خوب مسابقه، حاشیه‌سازی، درگیری با دیگران و خطاهای سنگین نیز بروز دهد. هر بازیکنی شیوه و رفتار خاص خود را دارد و این ویژگی‌ها چنان با او درآمیخته می‌شود که بعید است بتواند این ویژگی‌ها را کنار بگذارد یا آنها را تکرار نکند. در رابطه با پیام صادقیان نیز می‌توان با صراحت گفت بازی توام با حاشیه‌سازی بخشی از فوتبال اوست؛ بخشی که به نظر می‌رسید از او جدایی‌ناپذیر است.

چه تضمینی وجود دارد که صادقیان در صبا با داور درگیر نشود یا حرکاتی جنجالی از این دست از خود نشان ندهد؟ این می‌تواند مهم‌ترین دغدغه علی دایی در صبا باشد.

2 ـ از حواشی‌اش که بگذریم، به بی‌نظمی این بازیکن می‌رسیم. سوابق بی‌نظمی پیام صادقیان در پرسپولیس اصلا نشانه خوبی نیست. او پیش از این نشان داده است که گاهی برایش قوانین حاکم بر تمرینات و باشگاه اهمیتی ندارد. بنابراین دیر به تمرینات می‌آید و وقتی هم که تمرین می‌کند، خمیازه می‌کشد. بی‌نظمی‌های او هر چند در نفت دیده نشد، اما به هر حال پیام صادقیان پتانسیل قابل توجهی برای بی‌انضباطی و به هم ریختن تمرکز خود و سرمربی تیم دارد.

3 ـ حواشی پیام صادقیان موضوع بسیار مهمی است که نباید از آن گذشت. همین حواشی بود که او را نه‌تنها از تیم ملی که از پرسپولیس هم راند. اینجا فقط به رفتارهای تهاجمی وی در ترکیب تیم کاری نداریم، رفتارهای بیرون از میدان او را هم می‌توان مورد واکاوی قرار داد. رفتارهای حاشیه‌ای او چیزی است که بسیار مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد و ممکن است باعث شود تمرکز صادقیان به هم بریزد. او که به‌راحتی از هزینه چندین میلیونی لباس‌هایش در طول ماه می‌گوید یا با پست‌های اینستاگرامی‌اش گاهی جنجال‌ساز می‌شود می‌تواند باز هم این رفتارها را تکرار کند. البته صادقیان پس از پیوستن به صبا اعلام کرد با اینستاگرام خداحافظی کرده، اما نباید در این باره چندان مطمئن بود. او پیش از این نیز این کار را انجام داده بود، اما پس از مدتی سر و کله‌اش در این شبکه اجتماعی پیدا شده بود. دایی اگر پیش از جذب صادقیان چاره‌ای برای پیشگیری از حاشیه‌های او انجام نداده باشد، اشتباه بزرگی مرتکب شده است.

نشانه‌های بازگشت پیام

1 ـ وقت آن است که کمی خوش‌بینانه در رابطه با پیام صادقیان حرف بزنیم. او می‌تواند دوباره برگردد و به یک ستاره تبدیل شود. چگونه؟ نخستین پاسخ علی دایی است؛ مربی‌ای که هر عیبی داشته باشد حداقل در مقابل بازیکنانش کوتاه نمی‌آید. او رفتار و مواجهه خاصی با شاگردانش دارد. به این ترتیب که با آنها ارتباطی صمیمی پیدا می‌کند، اما به همان میزان در برابر آنها مقتدر ظاهر می‌شود و اجازه نمی‌دهد اتفاق غیرمعمولی بیفتد. حمید درخشان در پرسپولیس برای مهار حاشیه‌های صادقیان کاملا ناتوان بود. منصوریان در نفت تا حدودی موفق بود، اما ماجرای علی دایی فرق می‌کند. این مربی می‌تواند صادقیان را دوباره تبدیل به ستاره کند.

2 ـ پیام صادقیان در روزهایی که گرفتار حاشیه شد، فرصت‌های زیادی را از دست داد. درخشش در فوتبال ایران، حضور در تیم ملی و فرصت‌های گرانبهای دیگری که هیچ کس به اندازه خود صادقیان در از دست رفتن آنها مقصر نبود، اما پیام خسته است و می‌خواهد برگردد. او پس از یک دوره رخوت طولانی حالا خسته شده و قصد دارد تبدیل به پدیده‌ای شود که خیلی‌ها تحسینش می‌کردند. همین انگیزه می‌تواند بهترین ابزار ممکن برای بازگشت به روزهای خوب باشد. در این میان، باشگاه صبا با رفتاری حرفه‌ای که معمولا باشگاه‌های حرفه‌ای اروپا در قبال بازیکنان با افت مواجه شده خود دارند، بیشترین نقش را می‌تواند ایفا کند. دادن مشاوره با برنامه به این بازیکن می‌تواند وی را که حالا انگیزه زیادی هم دارد در مسیر درستی قرار بدهد و به قله رهنمونش کند.

3 ـ جادوی فکر بازگشت به تیم ملی برای هر بازیکنی به خودی خود انگیزه کافی ایجاد خواهد کرد. هر چند بازگشت به تیمی که کی‌روش سرمربی آن است خیلی سخت است، اما صادقیان خیلی به آن فکر می‌کند. در تیم آماده صبا، ‌صادقیان فرصت دارد تا تبدیل به بازیکنی شود که شاید بتواند نظر دوباره کی‌روش را جلب کند.

هیلدا حسینی‌خواه‌

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها